PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
[Pavel Frýda 12.4.2007] 
Praha-památník tanku č.23  (Prag - Denkmal des Panzers Nr. 23)   také: U tanku

Kategorie: Jiný   (správní obec: Praha)
Okres: Hlavní město Praha
Důvod zániku: Nespecifikováno -
Období zániku: 1990-2000  (rok: 1991)
Současný stav: Zničena zcela

 WGS-84 souřadnice (GPS)
 Šířka N(Y)°Délka E(X)°PopisVloženo 
  50.07889 14.40472 z mapy Seznam.cz Pavel Frýda 12.4.2007  

 Historie a jiné články
Historie památníku na náměstí Sovětských tankistů  [Pavel Frýda 12.4.2007]
Uvedený památník byl vystavěn před nynějším Justičním palácem, na dnešním náměstí Kinských na Smíchově, kamenný podstavec stavěli němečtí zajatci. Byl slavnostně odhalen již 29.7.1945 za přítomnosti maršála Koněva a po roce 1948 byl dokonce prohlášen národní kulturní památkou. Místo umístění bylo přejmenováno na náměstí Sovětských tankistů. Myšlenka postavit důstojný památník statečným sovětským tankistům byla jistě chvályhodná a správná, kdyby ovšem neproběhla v typicky komunistické falzifikaci dějin. Celá léta byly k památníku voděny školní výpravy a dětem bylo vštěpováno, že tento tank č.23 dorazil do Prahy jako první. Na tomto výkladu neb... [více]

Stručně k problematice tzv.vlasovců a jejich účasti v Pražském povstání  [Pavel Frýda 29.11.2008]
Zprvu měl autor v úmyslu připojit několik vysvětlujících slov k tzv.vlasovcům k článku Historie památníku na náměstí Sovětských tankistů, nicméně problematika okolo gen.Vlasova a jeho mužů je natolik komplikovaná, že se nedá koncentrovat do několika řádků.
Generálporučík Andrej Andrejevič Vlasov (nar.1900) proslul již za bojů v prosinci 1941, kdy jako velitel 20.armády úspěšným útokem u Volokolamsku prakticky zabránil pádu Moskvy a patřil tak ke Stalinovým oblíbencům. Padl do německého zajetí 12.7.1942 v průběhu Ljubanské operace, kdy německé síly obklíčily a zničily celou jeho 2.údernou armádu (velení musel převzít již v obklíčení a v katas... [více]

 Dobové obrázky/pohlednice

 Novodobé obrázky

 Ostatní
 Hrdinové
 Odkazy
Spolek pro vojenská pietní místa - Fotografie r.1945

Komentáře a upřesňující informace k místu


Poklona [protonda 18.4.2007 17:42] | Reagovat
Pane Frýda,klaním se Vaší moudrosti.Tak fundovaný a politicky neutrální text bych na toto téma nečekal.Musíte být dobrý člověk.
Souhlas [Jan Novák 9.12.2007 18:33] | Reagovat
Toto je skutečná ztráta, která nás těžce postihla. Bez tanku na smíchově se skoro nedá žít :-). Možná by neškodilo, kdyby si autor místo pláče po starých dobrých časech zjistil něco o tom "vandalském studentovi" s růžovou štětkou.
jn
Re: Proč? [Antonín Kropáček 20.1.2008 16:28] | Reagovat
Nemusí se snad vždy jednat jen o pláč po starých časech.Buďme už konečně oběktivní.Naší vlast opravdu osvobodila především RUDÁ ARMÁDA.Ač se to dnes snaží ti ,,stateční a pravdomluvní přemalovávači na růžovo"přelhat.Já válku viděl pane Nováku.
Pěkné [Karel Kadlec 3.2.2008 00:48] | Reagovat
Souhlasím s tím, že článek je kvalitní a mimořádně objektivní. Myslím, že je dobře, že je někdo konečně schopen napsat článek o podobné události bez "komunistického", či "antikomunistického" zabarvení. Gratuluji!
U tanku [Beruška 18.6.2008 13:11] | Reagovat
Článek je pěkný, ale ne zcela pravdivý. Jsem ročník 1960 a už tehdy jsme se ve škole učili, že první vjel do Prahy tank č. 24, ale protože byl zničen, byl nám věnován tank č. 23 jako památník na osvobození Prahy. Nikdo tenkrát netvrdil, že nás osvobodil tento tank. To jen pro přesnost. Všechny čtenáře srdečně zdravím.
Re: U tanku [Pavel Frýda 14.9.2008 20:55] | Reagovat
Měl jsem na mysli spíše padesátá léta, tehdy se to tak skutečně vykládalo. Já jsem o málo starší a nám již bylo vykládáno, že tank je nový, protože skutečné č.23 bylo příliš zničeno a jeho instalování nebylo možné. Zdali to tak měla s.učitelka v osnovách, nebo to byla její verze nemohu posoudit. Po r.1965 se již začalo o věci a o Pražském povstání vůbec mluvit otevřeněji do Prahy i přijeli zbylí čtyři členové Gončarenkovi osádky a jeho maminka. V době normalizace už nešlo pravdu příliš brát zpět. Nedávno vyšel na DVD film Osvobození Prahy, ačkoliv je dílo asi z 50% komunistickou fabulací, scény z posledního boje Gončarenkova tanku zřejmě odpovídají pravdě. Článek jsem trochu doplnil. Zjistil jsem, že jsem se v jedné věci mýlil, tank T-34 v těžší verzi 85 měl pětičlennou osádku, narozdíl od ostatních verzí T-34.
Stačí jen porovnat.... [Vlastimil Tůma 26.11.2008 11:10] | Reagovat
Obyvatelé belgického města Bastogne našli americký tank,který je osvobodil v místních bažinách.Z vděčnosti jej vyprostili a na svoje náklady ho nechali zrenovovat a postavit na náměstí.A co u nás? Plány podstavce vypracovali sami Rusové.Na práce nasadili německé zajatce a tank věnovali jeden z mnoha.A naše lidi pořád slzí dojetím, že zmizel.Není v tom zvrácenost...
Re: Stačí jen porovnat.... [Pavel Frýda 29.11.2008 13:06] | Reagovat
Váš názor mě inspiroval k přidání fotek pro srovnání obdobného památníku jako je v Bastogne, kde jsem byl v r.1991. Myslím, že pokud by se u nás postupovalo obdobně jako v Belgii, tak památník stojí dodnes. Doufám, že laskaví čtenáři se nebudou zlobit za článek o vlasovcích, tanku a Smíchova se týká jen okrajově. Dějuji.
Re: Re: Stačí jen porovnat.... [Rudolf Přibáň 29.11.2008 20:13] | Reagovat
Já se určitě nezlobím. Naopak, hodně podrobností, uvedených ve vašem článku jsem nevěděl. Na gen. Vlasova a jeho jednotky rozhodně nelze pohlížet černobílým pohledem. Byl produktem své doby a dělal, co mu tato doba dělat dovolila
Satan s námi a dobré pryč! [grtsch k. 28.11.2008 20:31] | Reagovat
Kdyby proti Wehrmachtu stála pouze americká armáda, bylo by naše osvobození ještě v nedohlednu. Stále by se bojovalo v okolí belgického města Bastogne a místní bažíny by byly plné amerických tanků.
Re: Pánbůh s námi a zlé pryč ! [Pavel Frýda 19.12.2008 09:52] | Reagovat
Zprvu jsem snad chtěl, ale nebudu polemizovat s tímto z historického i vojenského hlediska hloupým a laickým názorem. grtsch k. je zřejmě člověk mladý, vezoucí se na módní vlně antiamerikanizmu a měl to štěstí, že nepoznal tristní zkušenosti z žádné diktatury, což ho poněkud omlouvá.... Bylo by dobré, kdyby tito lidé navštívili vojenské hřbitovy jako v Colleville sur Mer, nebo v Hammu v Lucembursku a při procházení mezi řadami křížů (i hexagramů) přemýšleli o svých názorech. Obdobným obhroublým cynikům opačného spektra názoru bych chtěl doporučit návštěvu některého z početných pohřebišť sovětské ( a rumunské) armády na našem území.
Re: Re: Satan s námi a dobré pryč ! [grtsch k. 20.12.2008 17:00] | Reagovat
Vážený pane Frýda , zde opravdu není místo na polemizování, jak tvrdíte - s tímto z historického i vojenského hlediska hloupým a laickým názorem. Neviděl jsem hřbitovy amerických hrdinů. Já, na rozdíl od vás, jako šestiletý kluk jsem 17. a 19. dubna 1945 viděl z Kopečku (část Kočkova) Ústí. V tyto dny, tam umírali místní Češi a Němci, ale také Němci, kteří do Ústí uprchli před frontou (především z oblasti Vratislavi a Východního Pruska), sovětští váleční zajatci, čeští dělníci z Protektorátu, Francouzi, Italové, Litevci, Lotyši a Slováci. Dvěma nejstarším obětem bylo 87 let, nejmladší obětí se stalo jen měsíční dítě. Protivzdušné obraně se podařilo několik bombardérů nad Teplicemi sestřelit, přeživší letci byli však pochytáni a ubiti civilním obyvatelstvem k smrti. A mne vůbec nepřekvapuje jejich zacházení s hrdiny.
<BR> Američané se po válce snažili frázemi o omylech a tzv. sekundárních místech shozu bomb vyvrátit tvrzení, že české země, konkrétně civilní obyvatelstvo, bylo cílem bombardování (ostatně, mlžení a lhaní je americké vládě vlastní dodnes). Utrpení a hrůzu civilního obyvatelstva při americkém bombardování za II. WW v Evropě a Japonsku lze srovnat s holocaustem. A také nesmíme zapomenout, že utrpení civilistů neskončilo rokem 1945. Letadla s těmi samými výsostnými znaky útočila znovu, a znovu na nevinné lidi.Nemusím snad připomínat jména takto postižených zemí. Jsou už notoricky známé.Bohužel…

PS. Na stránkách "Ústí n.L. synagoga" foto z zozbombardovaného něsta.
Re: Re: Re: Satan s námi a dobré pryč ! [Zdeněk Pechar 20.12.2008 17:44] | Reagovat
Podle této logiky by Vás nemělo překvapit a ani pohoršit ubití němců čechy po válce. ( jenom Vás upozorňuji že to není můj názor ).Emoce jsou vždy špatný rádce.
Re: Re: Re: Chucpe ! [Pavel Frýda 22.12.2008 16:50] | Reagovat
Je pravda, že emoce jsou špatný rádce, tady by se mělo diskutovat věcně a s fakty. Někdy je to však obtížné. Nicméně je zjevné odkud vítr fouká. Jestliže grtsch k. skutečně jako 6letý viděl nálet na Ústí n.L. je evidentní, že se jedná o potomka sudetoněmecké rodiny, která byla nějakým způsobem vyňata z odsunu, ostatně to sám potvrzuje (viz komentář z 26.6.08 Nakléřov-kostel sv.Josefa). Člověk by měl z plačtivého komentáře téměř dojem, že američtí gangsteři začali shazovat bomby na klidné, mírovým životem žijící město. Jenže Ústí n.L. bylo tehdy anektováno Německem, neleželo v Protektorátu a tím byl dán důraz útoku, ano i jisté bezohlednosti, neboť letci dostali otevřený rozkaz útočit i na obytné čtvrtě německých měst, tento rozkaz dostali po tragédii Lidic. V Plzni bylo např.české obyvatelstvo dopředu otevřeně varováno ve vysílání BBC. Ostatně byli to němečtí letci, kteří bez vyhlášení války napadli Varšavu, bombardovali civilisty v Rotterdammu v neutrálním Nizozemsku, bylo to Německo, které sebevědomě vyhlásilo válku USA, je snad třeba uvádět nejmladší a nejstarší oběť osvětimských plynových komor ? Srovnávání holocaustu a zabití civilistů při náletech je nejen scestné, ale i urážkou obětí nacizmu. Hebrejština má pro chování grtsche k. těžko přeložitelné, ale známé slovo-chucpe (dalo by se přeložit jako nebetyčná drzost). Někteří lidé budou neustále zaměňovat příčinu s následkem.
<BR> Někdy má grtsch k. pravdu, letouny s americkou imatrikulací přinesly smrt mnoha neviných civilistů, jeden takový velký případ se stal 11.9.2001. Také má pravdu, že v Ústí n.L. zahynuli Lotyši, znalcům historie WW II. je známo, že se ještě v dubnu 1945 v místě formovala z lotyšských dobrovolníků Panzer Jagd-kompanie Riga. Vydávat zabití lotyšských esesáků za smrt civilistů je fakt haupttrefa....
Re: gecvai ! [grtsch k. 22.12.2008 23:41] | Reagovat
K bombardování Plzně.

Západočeská metropole Plzeň se stala terčem leteckého útoku hned několikrát. Bombardovány byly nejen plzeňské továrny, ale také civilní cíle. 5.4.1943 se nad Plzní objevilo 291 bombardérů a shodilo na město 617 tun bomb. Zásah utrpěla mj. dobřanská psychiatrická léčebna. Nejničivější nálet přišel v noci z 16. na 17. dubna roku 1945. Nebyl americký, ale britský. Tu noc se nad Plzní objevilo 222 bombardérů typu Lancaster okolo čtvrté hodiny raní na Plzeň dopadlo 891 tun bomb. Zasažena byla čtvrť Doubravka, Letná, hlavní nádraží (rozbito úplně, do konce války neschopné provozu) a také Plzeňské pivovary. OBĚTÍ BYLO VÍCE NEŽ TISÍC, zbořeno bylo 120 domů, těžce poškozeno dalších 154. Poslední nálet zažila Plzeň 10 dní před příchodem Američanů, tedy 25.4.1945. 276 letounů shodilo na město 5000 zápalných bomb a život v Plzni se zcela zastavil. Oběti ničivých spojeneckých náletů připomíná v Plzni-Doubravce památník s jmény zemřelých.

Bombardování Prahy Američany ... dtto.
Bombardování Kralup Američany ... dtto
Bombardování Brna Američany ... dtto
Bombardování Zlína Američany... dtto

grtsch k. je zřejmě člověk mladý, vezoucí se na módní vlně antiamerikanizmu, píše Pavel Frýda. Sám se veze na druhé módní vlně – americkému lezdoprdelizmu. Rád bych slyšel jeho slovní dyzentérií, ne nepodobnou kecům našich představitelů, na následující dění, měsíc po skončení války.

Na začátku června 1945 proběhla v Postoloprtech na příkaz OBZ etnická čistka, která si v ničem nezadala se zločiny napáchanými nacisty. 3. června do města doráží průvod asi 5000 žateckých Němců. Ti jsou internováni v místních kasárnách, kde je čeká bití a týrání. A také první popravy. Právě z těchto dní pochází ona známa vražda pěti třináctiletých hochů, kteří se pokusili zařadit do pracovních skupin (jiná verze hovoří a pokusu natrhat si jablka). Po bičování na nahém těle byli postupně postříleni, když se s pláčem dožadovali toho, k čemu se instinktivně poutá každé dítě, matku. Muži byli postupně prosíváni a počet mrtvých opět rychle rostl. Obzvláště při popravě 80ti hochů ve věku 13 - 17 let (Což bude dle pana Frýdy také normální, neboť stejně staří příslušníci hajot - hitlerjugend bojovali na frontě) docházelo k drastickým scénám. Na 500 lidí bylo popraveno v lovenické bažantnici. Celkem při této sérii poprav přišlo o život dalších 700 lidí, povětšinou žateckých Němců, ale podle pamětníků i několik desítek Čechů.
Re: Re: gecvai ! [Miloš Miličevič 23.12.2008 00:09] | Reagovat
Je ale třeba si uvědomit proč ke všem těm hrůzám došlo! Plzeň, ÚnL, Opava a další česká města nebyla zničena bezdůvodně, stejný osud poznamenal mnoho říško-německých měst - nejlepší příklad Drážďany. Vraždění Němců v Postoloprtech či ÚnL také nebylo jen bezdůvodnou hrou Čechů! Odsun Němců nebyl pouhou "zlovůlí" E. Beneše! Proč zaniklo tolik obcí na západním pohraničí? Navíc nezapomínejme, že II. světová válka nebyla pro ČS tak zničující jako pro ostatní státy (SSSR, Něm, Pol, Jug, ...) zároveň tím nechci tvrdit, že to byla procházka růžovou zahradou - viz německý teror za heydrichiády, který myšlenku o odsunu ještě více utvrdil!!!
Re: Re: Und damit Punktum ! [Pavel Frýda 23.12.2008 15:09] | Reagovat
Jistý náhled na letecké útoky na Plzeň si může laskavý čtenář přečíst u mého příspěvku Plzeň-ředitelství Škodových závodů v článku Letecké útoky na Plzeň v době II.svět.války ze 7.4.08. Nevím kde vzal grtsch k., že schvaluji vraždění hochů. Pečlivě jsem například přečetl práci T.Staňka, Perzekuce 1945 a o postoloprtských událostech vím. Moje stanovisko k těmto zločinům si opět může přečíst čtenář v komentáři k obci Tocov z 9.7.08. grtsch k. mě nevyprovokuje k hrubostem, ani urážkami v češtině, ani v jidiš, obhroublý styl diskuze je vlastní anonymům jeho druhu. Teprve nyní dokonale cítím, že jsme jednali s ostatními slušnými lidmi správně, když jsme v lednu a březnu t.r. šli k plzeňské Velké synagoze připraveni ji bránit i fyzicky....Ještě nám tu dvě zbyly.
Víc se zde vyjadřovat nebudu, stačí, že tento příspěvek úplně o něčem jiném, je zaplevelen takovými výlevy.
http://www.hebrejstina.unas.cz/ [Jlo 30.4.2009 18:53] | Reagovat
:)
Re: http://www.hebrejstina.unas.cz/ [Pavel Frýda 30.4.2009 22:07] | Reagovat
Díky za upozornění, juknu na to, drišat šalom....
Texty na deskách podstavce tanku 23 [J. Knížek 9.1.2011 09:35] | Reagovat
„VĚČNÁ SLÁVA HRDINŮM gardovým tankistům generála Leljušenka, padlým v bojích za svobodu a nezávislost naší veliké sovětské vlasti. 9. května 1945“
Prosím potvrdit správnost textů stažených z internetu s originály na památníku, věnovaném r.1945 představiteli SSSR Praze. Děkuji.
Doprovod tanku 23 do Prahy [Stanislav Roček 7.9.2012 13:16] | Reagovat
Stále se mluví o čechu Zdeňku který dovedl tank 23 do Prahy,bohužel tato informace není úplně přesná,
podle mých informací tento tank do Prahy dovedl čech Josef Souček z Pardubic který při této akci přišel o nohu,osobně jsem tohoto pána znal,později byl za tento čin odměněn hrdinou sovětského svazu,často byl také zván do SSSR.
s pozdravem Stanislav
 Doplňte nebo upřesněte informace k tomuto místu
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 63 do následujícího políčka:

   


Processing time: 344 msec.
IP address = 3.15.172.195
desktop version