PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
› Přidat obrázek
› Přidat článek
› Přidat odkaz
Přidat GPS
Okolí:
Slaměnec 0.4km
Řešeto 0.6km
Obický mlýn 0.8km
Stará Lhota 0.9km
Lhotský mlýn 0.9km
Jesuitský mlýn 1.2km
Panský mlýn 1.4km
Karlov 1.4km
Cimburk 1.7km
Malešovský mlýn 1.7km
Výpis je omezen na 10 míst. [více]
[Zdeněk Pechar 13.1.2009] 
Rabštejnka  (Rabschina Mühle)

Kategorie: Mlýn   (správní obec: Roztěž)
Okres: Kutná Hora
Důvod zániku: Nespecifikováno - Vodní nádrž Vrchlice (1966-1970)
Období zániku: 1960-1970
Současný stav: Zničena zcela

 WGS-84 souřadnice (GPS)
 Šířka N(Y)°Délka E(X)°PopisVloženo 
  49.92617 15.22139 GPS - st.p. č.55 Zdeněk Pechar 13.1.2009  

 Historie a jiné články
Žádný záznam

 Dobové obrázky/pohlednice
Žádný záznam

 Novodobé obrázky
Žádný záznam

 Ostatní
Žádný záznam


Komentáře a upřesňující informace k místu


Rabštejnka a hrad Rabštejn [Jan Herel 27.3.2009 21:50] | Reagovat
Na Vrchlici, asi 10 minut chůze od Staré Lhoty, býval mlýn zvaný „Rabštejnka“. Dovídáme se, že při tomto mlýnu za starých dob stávala tvrz Rabštejn. Jméno hrádku Rabštejn (analogicky přeneseno i na sousední mlýn) je odvozeno z Německého podstatného jména Rabe - krkavec, havran a Stein - kámen, skála. Rabštejn tedy česky znamenal hrad Krkavec, Krkavčí kámen, Havraní kámen.
Ve 14. století bylo zvykem, že bohatí patriciové kutnohorští měli statky mimo město. Mezi ně patřil Nicolaus Rabenstein pán na Rabštejně. Dále byla majitelkou Voršila, manželka Rotleva (také Rokleva). Ta r. 1393 prodala stálý úrok na zboží svém rabštejnském. Když Jiřík Rotlev (Roklev) zemřel, vdala se Voršila asi roku 1400 za Prokopa, kramáře. V roce 1416 na Rabštejně sídlil Jakub Píšek, bohatý horník, a později horník Hanuš Leml. Po roce 1455 hrad Rabštejn zanikl a zůstal zde jen mlýn, který patřil do roku 1567 k Malešovu a pak k Dobřeni, poté byl přivtělen do katastru roztěžské obce.
Hrádek Rabštejn zřejmě stával na ostrohu nad Vejvanovským potůčkem, který tvoří severní hranici roztěžského katastru při jeho vtoku do Vrchlice (dnes přehrady) směrem ke Lhotě. Jsou tu ještě znatelné haldy kamení, zbytky zdí a pravděpodobně propadlý sklep. Vše je zarostlé lesem.
Mlýn Rabštejnka, který se již připomíná ve 14. století, patřil k hrádku Rabštejn. Poté v průběhu věků patřil různě k panstvím Dobřeň a Malešov. Později patřil do katastru roztěžského a měl čp. 10. Z Pozemkové knihy se dovídáme, že v roce 1871 se stává majitelem Josef a Anna Novákovi, v roce 1901 Rudolf a Emilie Jelínkovi, v roce 1919 Dr. Jaroslav Novák a v roce 1935 pan Emil Procházka. Ve II. světové válce Němci odvezli a popravili mlynáře pana Emila Procházku na základě udání, že má uschováno velké množství obilí. Posledním majitelem byl syn E. Procházky – pan Jaroslav Procházka. V 50. letech 20. století se ve mlýně přestalo mlít a v důsledku výstavby vodárenské nádrže na Vrchlici byl mlýn v 70. letech rozbořen. Dnes je zatopen.
Údolím Vrchlice kolem Rabštejnky vedla výletní cesta z Kutné Hory do Staré Lhoty a dál do Roztěže krásným údolím s romantickými skalisky.
mlýn Rabštejnka [doc.v.novák 11.2.2011 17:44] | Reagovat
patřím do rodiny majitelů a vlastním řadu fotografií tohoto mlýna.
Re: mlýn Rabštejnka [Zdeněk Pechar 11.2.2011 19:36] | Reagovat
Pokud by šlo alespoň nějaké fotografie umístit sem na stránky, bylo by to dobře. Pokud byste potřeboval pomoc, ozvěte se.
Re: mlýn Rabštejnka [jirpo 28.12.2012 19:52] | Reagovat
Můžete mě prosím kontaktovat? Tyto fotografie mě zajímají. Děkuji.
lokalizace mlýna [Jan Moravec 8.5.2011 23:45] | Reagovat
V lokalizaci mlýnů na Vrchlici je trochu chaos. Na historických mapách (1. a 2. mapování) je mlýn Rabštejnka (Rabensteiner M., respektive Rabschinka M.) lokalizován do prostoru dnešní přehradní hráze. Jde o omyl, nebo se jméno mlýnu později "přestěhovalo"?
Re: lokalizace mlýna [Zdeněk Pechar 10.5.2011 22:20] | Reagovat
Mlýn jsem lokalizoval podle původního katastru. V tom pojmenování je opravdu nějaký chaos. Zřejmě v průběhu staletí se jméno používalo pro více míst.
Re: Re: lokalizace mlýna Rabštejnka [Jan Herel 31.10.2011 22:54] | Reagovat
V žádném případě se nepoužíval název Rabštejnka pro více míst. Bohužel v I. i II. vojenském mapování je chyba v názvech mlýnů. Od staré lhoty jsou posunuty o jeden. Správně je to až ve III. vojenském mapování. Od Malešova byl první mlýn Karlov pod Novou Lhotou, další mlýn byl ve Staré Lhotě, potom Rabštejnka (na soutoku Vrchlice s Vejvanovským potokem) a Slaměnec. Všechny tyto mlýny jsou zatopeny vodou přehradní nádrže Vrchlice.
foto [jan černý 25.9.2011 16:48] | Reagovat
Dobrý den,
v rodiném rodokmenu jsem se dostal i panu Emilovi Procházkovi - byl to bratr mého dědečka). Pokud by jste měl nějaké fotografie mlýna, či lidí, prosím kontaktujte mě. Děkuji
Re: foto [doc.Vladimír Novák 28.12.2012 21:32] | Reagovat
pan.prof.Procházka patřil do vzdáleného mého příbuzenstva, souvisejícího s majiteli mlýna Rabštejnka. Novák.
Re: Re: foto [jirpo 29.12.2012 10:23] | Reagovat
Vážený pane Nováku, těší mě, že jste reagoval na mou prosbu. Mohu Vás požádat o zaslání fotografií, nebo mě pouze kontaktovat na mou adresu: jiri.malesov@seznam.cz Velice děkuji! Jiří z Malešova
 Doplňte nebo upřesněte informace k tomuto místu
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 18 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist