PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
› Přidat obrázek
› Přidat článek
› Přidat odkaz
› Přidat GPS
[Bohumil Toms 23.3.2008] 
Nové Údolí  (Neuthal)

Kategorie: Osada   (správní obec: Stožec)
Okres: Prachatice
Důvod zániku: Postupně vysídleno po 1945 - hraniční pásmo
Období zániku: 1945-1950
Současný stav: Zničena zcela - 1 původní stodola

 WGS-84 souřadnice (GPS)
 Šířka N(Y)°Délka E(X)°PopisVloženo 
  48.82997 13.79492 odvozeno z mapy Bohumil Toms 23.3.2008  

 Historie a jiné články
Nové Údolí  [Bohumil Toms 23.3.2008]
Osada založena začátkem 19. století knížetem Schwarzenberkem, sídlo finanční stráže a četníků, v roce 1910 otevřena železniční trať Volary - Nové Údolí - Passau, po druhé sv. válce provoz ukončen, v činnosti pouze jako nákladní nádraží pro překládku dříví do NSR. Na původním náspu funguje 105 metrů dlouhá přeshraniční dráha, v historických vagonech instalováno muzeum pošumavských železnic.
Dokument ČT  [Josef Jenšovský 14.3.2013]
Novému údolí byl věnován jeden z dílů dokumentárního cyklu České televize Ztracené adresy v roce 2012
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318042579-ztracene-adresy/412235100191004/

 Vývoj počtu obyvatel a domů
Rok184119101921[zdroje údajů]
Počet obyvatel231271273
Počet domů253435

 Dobové obrázky/pohlednice

 Novodobé obrázky

 Ostatní

 Odkazy
Pošumavská jižní dráha

Komentáře a upřesňující informace k místu


Nové Údolí - doplnění zajímavostí [Honza Reiter 23.3.2008 16:45] | Reagovat
Dle jízdního řádu byla sem doprava zastavena až na počátku 80. let min. stol. (přesně ještě dohledám). Trať končila u železných vrat poblíž roty PS asi 500m za stanicí Stožec ve směru od Černého Kříže. Od vrat měl klíče dozorčí roty , který zajistil i doprovod z řad vojáků PS osádce vlaku, která občas jela až do Nového Údolí pro dřevo. Od 90. let 20. stol. provoz obnoven ( čilý ruch zejména v turistické sezóně). Protože se jedná pouze o zastávku, provoz je zajiš´tován sólo motorovými vozy ř. 810, příp. historickým vlakem.V místě je dnes hotel ( pro movitější klientelu), turistický hraniční přechod a v roce 2006 byl postaven v prostorách zaniklé osady jeden nový dům. Dohledat lze původní zídky z bývalých stavení a pokud si dobře pamatuji, jedna stodola přežila pohnutá období do dnešních dnů.Výchozí místo ke Schwarzenberskému kanálu, na Třístoličník a na druhou stranu směr býv. Krásná Hora, Mlaka, Strážný ...
Re: Nové Údolí - doplnění zajímavostí [Bohumil Toms 23.3.2008 18:51] | Reagovat
Civilní vlak končil na stanici ve Stožci, z posádky PS ve Volarech do vlaků směřující na Černý Kříž, Stožec jezdila 2-členná hlídka k zajištění bezpečnosti cestujících.
Nové Údolí- železniční doprava [Honza Reiter 24.3.2008 19:04] | Reagovat
Pravidelná osobní doprava do Nového Údolí byla oficiálně zastavena k 21.5.1977, obnovena dle grafikonu 1991/92. Železniční hraniční přechod Nové Údolí - Haidmuhle byl pochopitelně zrušen zřejmě na počátku 50. let min. stol. Na torzu železničního náspu dnes funguje ta nejkratší přeshraniční železnice - viz foto jiného autora. Rozhodně nepopírám, že osobní vlaky byly doprovázeny dvěma vojáky PS (podobný režim fungoval řadu let za bývalého politického režimu např. i v úseku Zelená Lhota - Železná Ruda). Od roku 1977 však to na trati Černý Kříž - Nové Údolí fungovalo tak, jak píši výše. T.j. osobní doprava ukončena ve Stožci , dále jen nákladní vlaky, klíče od vrat u dozorčího na rotě PS poblíž žel. trati kousek za Stožcem.
Neutahl- nové údolí [HUdeček 26.3.2008 22:13] | Reagovat
Existuje krásná knížečka Romana Kozáka pracovníka stanice ČD Volary. Ta potvrzuje a
nejen to co pan Reiter píše, ale podrobně popisuje provoz na tomto krásném "slepém střevě" pošumavské železnice za bolševika.Půjčil jsem jí kamarádům, až mi jí vrátí mohu dopsat víc podrobností. Abych neporušil autorská práva skuste k_ozak@quick snad nemá jinou adresu a nebude se na mě zlobit,že jsem jí zveřejnil.Víte já jsem tam v tom koutě ztrávil krásné dětství a na toho komu umožnil setkat se se sousedkou po 65 létech se ani zlobit nemůže.
Nepřesnosti [Karel Hajný 22.4.2008 10:51] | Reagovat
Abych to uvedl na pravou míru (alespoň podle Kozáka...)
Ve Stožci nebyla žádná železná vrata. Pod stožeckou rotou se na nacházela výkolejka, vedená jako dopravna "Vltava". Zde se vlaky se dřevem kontrolovaly, dále pokračovali k potoku Světlá, kde PS odemkli vrata v drátech (jednou je vlak v nějakém nedorozumění i prorazil). PS odtud pak už nechávali jezdit vlakové čety až do Údolí klidně bez dozoru. Nikdy nikdo neutekl... V Údolí se vagony ponechali a Němci si to tam sami překládali. Proto má také stanice tak kvalitní osvětlení.
Někdo z vlakové čety se občas bavil tím, že z vlaku házel péesákům větve do signálek.
PS: ty fotky z mobilů jsou fakt na dvě věci...
nepřesnosti [tusset 7.5.2008 16:56] | Reagovat
Sloužil jsem ve Stožci.Vlak jsem doprovázel na vrata,pak se šlo do služby a při zpáteční cestě se vracela vystřídená hlídka.Do signálky se nadalo nic házet, neboť tam byla hlídka.Navíc to bylo lehce zjistitelné.Možná si hodil na drát natažený od výmetnice vedoucí u trati.Kolega jednou špatně odemkl výkolejku pod rotou a lokomotiva byla kousek v lese...Vlak jezdíval tuším v 11 hod.dopoledne a cca za hodinu zpátky.
Schwarzenberská myslivna [Antonín Slabý 8.12.2008 11:36] | Reagovat
Dobrý den,
velmi mne potěšila fotografie schwarzenberské myslivny, protože v roce 1935 tam byl hajným bratranec mojí matky pan Hubert Trampus, z rodiny hajných a revírníků ve službách knížete Schwarzeberga.
Osada [Dušan Žampach 15.2.2009 23:39] | Reagovat
se do cca roku 1830 jmenovala Spitzberg. Viz: http://digi.ceskearchivy.cz/index_main.php?lang=cs
1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Ladislav Pešan 8.3.2009 09:05] | Reagovat
HLEDÁM NĚJAKOU ZMÍNKU Z TÉTO DOBY,MARNĚ.VLÁČEK VOLARY- NOVÉ ÚDOLÍ A ZPĚT,DÁ SE ŘÍCT JEDINÉ SPOJENÍ S CIVILIZACÍ.PO VYSTŘÍDÁNÍ VE SLUŽBĚ NA HRANIČ. PÁSMU JSME ODCHÁZELI DO STOŽCE, ZDE JSME PROVÁDĚLI KONTROLU CESTUJÍCÍCH,POTÉ JSME SE TÍMTO VLAKEM VRACELI DO N.ÚDOLÍ,DÁ SE ŘÍCI SKORO AŽ POD BUDOVU NAŠÍ ROTY.NÁKLADNÍ DOPRAVA(ŽELEZ.)SE VTÉ DOBĚ NEPOUŽÍVALA,DŘEVO SE VOZILO NÁKL.AUTY.TYTO AUTA A JEJICH POSÁDKY JSME ZAJIŠŤOVALI NA PŘEKLADIŠTI ABY NÁHODOU NEEMIGROVALI.TUTO SLUŽBU JSME MUSELI PROVÁDĚT VE VYCHÁZKOVÝCH UNIF.A TO KVŮLI REPREZENT.JELIKOŽ Z BAVORSKA SE NA NÁS JEZDILI DÍVAT CELÉ AUTOB. ZÁJEZDY,USA VOJÁCI Z VRTULNÍKU A TAKÉ G.POL.PRO DNEŠEK BUDU KONČIT A DOUFÁM ŽE SE NĚKDO OZVE KDO ZDE ZTRÁVIL VOJ.SLUŽBU.LÁĎA.
Re: 1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Cumbuch Manana 8.3.2009 09:35] | Reagovat
Proč tolik křičíš?
Re: 1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Jirka 9.3.2009 11:27] | Reagovat
Dobrý den. Já jsem tam sice nesloužil ale zajímalo mě kde v této době byla ta rota? Jestli byla v Novém Údolí tak už musela být za dráty? Děkuji za odpověď.Jirka.
Re: Re: 1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Ladislav Pešan 9.3.2009 13:13] | Reagovat
VTÉ DOBĚ BYLA SIGN. STĚNA BLÍŽE S.HR.A PRÁVĚ OD BUDOVY NAŠÍ ROTY TO NA HRANICI BYLO COBY KAMENEM DOHODIL.NAŠE ROTA BYLA KLASICKY PŘED DRÁTY. KDYŽ JSME ODCHÁZELI DO CIV.TAK UŽ BYLA ROZESTAVĚNA S.STĚNA VÍCE DO VNITROZEMÍ A PROTO MUSELI POSTAVIT ROTU VE STOŽCI,COŽ BYLO ZASE PŘEKVAPENÍ PRO MĚ,JELIKOŽ JSEM SE ZAČAL ZAJÍMAT O HISTORII N.ÚDOLÍ AŽ NYNÍ.LÁĎA.
Re: Re: Re: 1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Jirka 10.3.2009 11:45] | Reagovat
Díky za odpověď. Jennže já měl na mysli ve kterých místech N.Údolí. Podle mapy by to mělo být někde nad nynějším hotelem u rozcestí směrem na Swarc.kanál. Jěště mám na vás jednu prosbu? Na Třístoličníku je taková stará dřevěná bouda přímo na hran.čáře, údajně to před válkou patřilo Klubu čs.turistu. Hraniční čára je v těch místech dost krkolomná. A tam v 90tých letech prodávali Němci fotky jak jsou na té hranici pésáci. To jste tam v letě opravdu chodili sloužit? A šlapali ten hrozný kopec? Víte o tom něco? U začátku Swarc.kanálu stávala taková malá zděná budova,to byl váš piket? Nebo kde jste měli pikety,směrem na Pleš.jezero. Pokud si na něco vzpomenete byl bych vám moc vděčen. Zdraví Jirka.
Re: Re: Re: Re: 1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Ladislav Pešan 10.3.2009 18:55] | Reagovat
PŘESNÉ UMÍSTĚNÍ VÁM ASI NEURČÍM,PODÍVEJTE SE NA 1ŘÁDEK DOB. FOTO.TAM JSOU 2FOT.Z BAVOR. STRANY V POZADÍ JE NAŠE ROTA ZE STARŠÍ DOBY.ROTA STÁLA NAD VLAK.ZASTÁV. V MÍRNÉM KOPEČKU 5MIN.CHŮZE A PŘES ROTU VEDLA SILNICE NA SKLÁDKU DŘ. V BAVORSKU.TATO SKLÁD.BYLA SLABÝCH 10 MIN.CHŮZE ZKOPEČKA,VRATA A PO PÁR METRECH BAVOR. DÁL VEDLA SILNICE DO HAIDMIHLE.ZDE SE NÁŠ ÚSEK DĚLIL NA PR.A L.VLEVO BYLY BAŽINY TAM JSME MĚLI POVALKY(STUDENÁ VLT.TAM KOUSEK DĚLALA DEMARKAČNÍ ČÁRU).TATO STRANA BYLA TENKRÁT STRATEG.NEBEZPEČNÁ PROTOŽE SE PŘÍPADNÝ NARUŠITEL MOHL DRŽET VLT.,KOLEJÍ NEBO SILNICE A ZDOLAT SIGN.ŽÁDNÝ PROBLÉM A PO PÁR MET.BAVORSKO TAK TADY JSME VARTOVALI NEPŘETRŽITĚ.PRAVÁ STRANA SAHALA TUŠÍM NA TROJMEZNOU ,TAM BYLY HLUBOKÉ LESY NA HRANICI DALEKO TAM SE TOLIK NEHLÍDALO,PIKET JSME TAM NEMĚLI NA TROJ. HLÍD.KLUCI ZE ZVONKOVÉ.TAM JSME SLOUŽ.NA ŠPAČ.MAX.DO 24.00,KDYŽ NEBYLA NĚJAKÁ AKCE OPAČNĚ SAMOZŘ.NEPŘETRŽITĚ.SWARC. KANÁL JSME MĚLI ZAJIŠ. VÝMETNICEMI A VE DNE HLÍDKU NA KRAJI HRAN. PÁSMA TAM JSME MĚLI STOŽEC A VŠECHNY TYTO STRAT.BODY KDYŽ BYLO POČASÍ JAKO NA DLANI.NA TŘÍSTOL. JSEM SE BOHUŽEL NEDOSTAL BYL MOC HLUBOKO V LESÍCH TAM SE DĚLALA JENOM KONTR.DEMARKAČNÍ ČÁRY A TO DĚLALI POUZE VYVOLENÍ.O TÉ CHATĚ VÍM, VOJÁCI TAM ASI PŘED NÁMI CHODILI ALE VŠE SE MĚNILO.KOPEC TO BYL PĚKNEJ,NEJHORŠÍ TO BYLO NA LYŽÍCH.JEŠTĚ K POLOZE ROTY NEJSOU TAM NĚJAKÉ RUINY,BARÁK TO BYL VEKÝ(TUŠÍM DŘÍVE HOTEL)VELKÉ GARÁŽE,2 FINSKÉ DOMY,KOTCE ,ŽE BY TO VŠECHNO UKLIDILI?ZKUSTE TO OD STOŽCE,NA KRAJI BYL HOTEL PSTRUH,PAK PLANINA KTEROU JSME SLEDOVALI ZRAJE LESA,PROJELO SE LESEM ASI1KM.KONČIL LES,. TAM TUŠÍM UDĚLALI TU NOVOU SIG.DÁL BYLA PLANINA A NA NI ROTA.DNES JE TAM MOŽNÁ HUSTÝ LES ZA TY ROKY BYCH SE ANI NEDIVIL.MĚJTE SE,LÁĎA.
Re: Re: Re: Re: Re: 1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Cumbuch Manana 10.3.2009 22:32] | Reagovat
Milý Láďo, proč pořád tolik křičíš? Omluvit tě může jedině to, že na svém PC nemáš malá písmena, nebo že nevíš, že velkými písmeny se na internetu vyjadřuje zvýšený hlas, tedy křik.
Re: Re: Re: Re: Re: 1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Ladislav Pešan 10.9.2009 14:09] | Reagovat
Chtěl bych dodat k mému původnímu popisu to že jsem tato místa navštívil po 37letech a všechno je úplně jinak.Orientačním bodem byl pro mě Památný strom který se nacházel několik desítek metrů pod rotou a stojí dodnes.Nad ním,po pravé straně cesty stála rota 13.,dnes jsou tam jenom ruiny.Dále bych chtěl opravit výrok že na Trojmezné hlídkovali kluci ze Zvonkové,byli to kluci z Plešného jezera,14r.Láďa.
Re: Re: Re: Re: 1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Karel 8.8.2009 00:32] | Reagovat
Ahoj,sloužil jsem 1968 - 70,po bývalé rotě zbyly nevýrazné rujny,i kousek sklepa,po fiňákách nic,garáže taky nic,hřiště taky nic,vše zarostlé.Nádraží bylo více do vnitrozemí,zbyla betonová deska.Za nás jezdily vlaky s dřívím,kontrolovaly se se psem,který byl schopen najít jakýkoliv předmět třeba na nápravě(vždy jen kontrolní).Pak to překládala za dráty firma myslím Küser na auta,třeba do noci. Na třístoličník nikdo nechodil.Měl jsem to štěstí,že jednou velitel vybral 4 kluky a mezi nimi jsem byl,takže jsem se tam podíval,vlastně až na trojmezí,Tenkrát na třístoličníku stála ta bouda i ta lavička,ale byl tam plůtek a nad ním vedle boudy veliká informační tabule s faunou a flórou.Tenkrát jsem nechápal proč,když jsme tam nesměli ani my.Asi pro to,abychom neviděli jak si tam popíjejí pivko.Letos jsem si přání splnil a podíval se tam,ale pivo jsem si stejně nedal.Zase jako chudý přibuzný.Dokonce mám z té doby jednu fotku.(foto Pionýr z bakelitu).Tenkrát o zlatou mříž.
Re: Re: Re: Re: Re: 1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Gustav Laurenčík 31.12.2009 14:50] | Reagovat
Tak sem tu fotku prosím přidejte...děkuji.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1970-72-13.pohr.rota Nové Údolí [Láďa 4.1.2010 20:21] | Reagovat
Podívej se na tyto stránky.najdeš tam Nové Údolí a Třístoličník,http://www.vojensko.cz/nove-udoli-r-1969,Láďa.Doporučuji všem co se zajímají o své bývalé kamarády z vojny.
Stožec 1983-85 [indigo 5.7.2009 22:04] | Reagovat
Já jsem sloužil ve Stožci v letech 83-85.Objekt staré roty i oba dva "fiňáky" pamatuji velice dobře...Byly ale zbourány v roce 1984.Po rotě tam zbyla docela velká planina-je to po pravé straně cesty asi 100 m před křižovatkou-fiňáky byly na levé straně...
Za mě byla ochrana státní hranice už se signálkou blíže ku vnitrozemí.Sloužila se nepřetržitá hlídka na " posedu",to bylo místo mezi železniční tratí a lesem pod Dolnokrásnohorskou cestou.Od začátku úseku naší roty od styku s Českými Žleby bylo až ke
kolejím pět úseků signální stěny.Za nás už tam nebylo žádné smrtící napětí,jenom signalizační proud.Zimy tu byly krušné,mrazy byly obzvláště silné v zimě 83-84.Natírali jsme se glycerinem,nicméně omrzliny cítím ještě dnes...Vlaky se dřevem se kontrolovaly pod rotou u výkolejky a pak je doprovázela dvoučlenná hlídka až k signálce.Odemkli jsme vrata a železničáři zajeli až na překládku.Přešibovali tam vagony a brali zpátky prázdné vagony z minulého dne.Vystřídali jsme hlídku na piketu a ta se pak vracela s prázdným vlakem pod rotu...Zdravím tímto "Pinďu" z Nové Paky,se kterým jsem tam sloužívával a samozřejmě i Kazana-Čest jeho památce-byl to nádherný pes...Dnes už nikomu nezazlívám,že jsme byli vlastně režimem zneužiti...Rád na ty roky vzpomínám a během těch 25 let jsem zde mnohokráte byl na dovolené-ani letos tomu nebude jinak...Možná,že mám opravdu špatné svědomí a musím se sem vracet,ale příroda je tu excelentní!!!
Re: Stožec 1983-85 [tusset 25.7.2009 21:40] | Reagovat
Ahoj indigo,pamatuješ jak se při těch největších mrazech vzal krém na boty(několik),bodákem díra uprostřed,knot z fáče a zapálilo se.Hořelo,kouřilo,smrdělo,malinké teplo a hlídky z posedu jak havíři...
Tak kdy jedeme????
http://www.gw2gw2.com/gold.html [Cara 12.10.2012 10:20] | Reagovat
http://www.gw2gw2.com/gold.html Guild Wars 2 Gold Buy GW2 Gold direct from the USA at great prices http://www.gw2gw2.com/gold.html cheap GW2 Gold delivered 24/7 usually in 1 hour http://www.gw2gw2.com/gold.html cheap GW2 Gold
http://www.gw2gw2.com/gold.html [Cara 12.10.2012 10:21] | Reagovat
<a href="http://www.gw2gw2.com/gold.html">Guild Wars 2 Gold</a> Buy GW2 Gold direct from the USA at great prices <a href="http://www.gw2gw2.com/gold.html">cheap GW2 Gold</a> delivered 24/7 usually in 1 hour <a href="http://www.gw2gw2.com/gold.html">cheap GW2 Gold</a>
http://www.gw2gw2.com/gold.html [Cara 12.10.2012 10:22] | Reagovat
[url=http://www.gw2gw2.com/gold.html]Guild Wars 2 Gold[/url] Buy GW2 Gold direct from the USA at great prices [url=http://www.gw2gw2.com/gold.html]cheap GW2 Gold[/url] delivered 24/7 usually in 1 hour [url=http://www.gw2gw2.com/gold.html]cheap GW2 Gold[/url]
Kniha Nové Údolí [Zdeněk Š. 11.4.2014 16:15] | Reagovat
Sháním knihu od Romana Kozáka - Nové Údolí (vyd. 1999).
Re: Kniha Nové Údolí [Zdeněk Š. 11.4.2014 16:16] | Reagovat
kontakt na mě je zdenek.smida(zavináč)email.cz
Článek o rotě Nové Údolí a přilehlých rotách [Zdeněk Šmída 17.12.2015 16:08] | Reagovat
http://zdeneksmida.bloger.cz/SUMAVA/Pohranicni-straz-XII-aneb-roty-Volarske-brigady-Cazov-Ceske-Zleby-Krasna-Hora-Nove-Udoli
Nová kniha o PS / rota Nové Údolí [ZŠ. 20.8.2017 15:57] | Reagovat
Vychází kniha o Volarské brigádě PS, pod kterou patřila i rota Nové Údolí - http://www.zdeneksmida.cz/projekty/kniha-o-volarske-brigade-pohranicni-straze/cs_CZ-302197.html
 Doplňte nebo upřesněte informace k tomuto místu
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 44 do následujícího políčka:

   


Processing time: 439 msec.
IP address = 18.190.207.176
desktop version