ďákov u ChrástuKategorie: Osada  (správní obec: Chrást) Bezirk: PisekDie Ursache des Untergangs: Damm Orlík - Untergangsepoche: 1950-1960Aktuelle Stand: Zničena zcela WGS-84 Koordinate (GPS) | ířka N(Y)° | Délka E(X)° | Beschreibung | Eingegeben | | | 49.50444 | 14.18333 | dle mapy - centroid místa | Pavel Beran 1.1.2006 | | Ortsgeschichte und Andere Artikelďákov [Jiří P. trajt 26.12.2007] Ves ďákov (ve své historii nesla i označení dákov, Zdakow či Zdiakov) se rozkládala na obou březích Vltavy. Zdejí krajině mezi hradem Zvíkovem a Orlíkem se říkalo Vltavský újezd. V písemných pramenech je ďákov poprvé zmiňován v první čtvrtině roku 1277. Toho léta král Přemysl Otakar II., jemu zbýval pouhý rok ivota (co samozřejmě nemohl jetě tuit), směnil některé zboí tedy ďákov a dva mlýny v Hluboké se vemi dvory za Zduchovice a 124 hřiven stříbra s kláterem sv. Benedikta v Břevnově. Do té doby dreli uvedené statky Al-bero a Dobe, toho času kasteláni na hradě Zvíkově. Tímto krokem se ďákov dostal pod zboí v Kostelci nad ... [weiter] Entwicklung der Bewohnerzahl und Häuser
Zeitbilder und Ansichtskarten
|
Gegenwärtige Bilder
|
Andere letecký snímek mapa |
Links Vojta Pavelčík - Vltava - Internetová galerie současných a zejména historických fotografií z povltaví se zvlátním zřetelem na povltaví střední
|
Kommentar und weitere Informationen zu dem Ort Upřesnění [Jiří P. trajt 26.12.2007 13:18] | ReagierenPřátelé, aby nedolo k omylu - ďákov u Chrástu je označení a z konce 19. století, kdy byl ďákov úředně rozdělen na dvě části - ďákov u Chrástu (pravý břeh) a ďákov u Starého Sedla (levý břeh). Do té doby měly obě části vsi jednotný název ďákov. Stručná historie by se dala shrnout asi takto:
Ves ďákov (ve své historii nesla i označení dákov, Zdakow či Zdiakov) se rozkládala na obou březích Vltavy. Zdejí krajině mezi hradem Zvíkovem a Orlíkem se říkalo Vltavský újezd. V písemných pramenech je ďákov poprvé zmiňován v první čtvrtině roku 1277. Toho léta král Přemysl Otakar II., jemu zbýval pouhý rok ivota (co samozřejmě nemohl jetě tuit), směnil některé zboí tedy ďákov a dva mlýny v Hluboké se vemi dvory za Zduchovice a 124 hřiven stříbra s kláterem sv. Benedikta v Břevnově. Do té doby dreli uvedené statky Al-bero a Dobe, toho času kasteláni na hradě Zvíkově. Tímto krokem se ďákov dostal pod zboí v Kostelci nad Vltavou. Pravý břeh patřil ovem ji dříve řeholníkům břevnovského klátera, kteří po jeho zaloení v roce 993 zde zároveň obdreli pozemky. Vyuili kopcovitého terénu a na jednom z návrí zaloili kostel, který se ale připomíná a v roce 1341 a kolem kterého vznikla i samotná ves Kostelec. Ve válečných letech husitské epochy spadl ďákov pod drení majitelů Orlíka, tedy pánů Zmrzlíků ze Svojína. Samotný Orlík ovem v roce 1508 vyhořel a jeho majitelé se do jeho opravy příli nehrnuli. O hrad ale projevil zájem tehdejí pán na Zvíkově Jindřich ze vamberka. Protoe nebyl natolik solventní, přenechal celou koupi svému strýci Krytofovi, který se Zmrzlíky vyhotovil 2. února 1514 kupní smlouvu, v ní Václav Zmrzlík ze Svojína postupuje dědičně Krytofovi ze vamberka celé orlické panství a s ním i ves ďákov. V době po Bílé hoře v roce 1621, kdy byl samotný Orlík konfiskován, se na vlastnických vztazích nic nezměnilo a ďákov i nadále patřil pod orlickou správu. Tento stav se nezměnil ani v době, kdy orlické panství koupil 13.11.1623 Jan Oldřich z Eggenberka. Tento rod drel panství a do roku 1710. Toho roku zemřel Jan Kristián z Eggenberka a vekerý majetek přeel na jeho manelku Marii Arnotku ze Schwarzenberka. V roce 1840 čítal ďákov 17 stavení, dva mlýny a 112 obyvatel. Koncem 19. století byla ves z moci úřední rozdělena na dvě části levý břeh byl pojmenován ďákov u Starého Sedla, pravý pak ďákov u Chrástu. Ottův slovník naučný uvádí na přelomu 19. a 20. století tyto údaje:
"ďákov, ves na levém břehu Vltavy, kdeto ďákov na pravém břehu patří k hejtmanství Milevskému, 18 domů s 89 obyvateli (39 muů, 50 en). Mlýn (druhý na pravém břehu), parní pila, přístavitě pro vory a pramice, lodě-nice a důleitý přívoz. Samoty: Na Břehách a U růta (U růtů). Mimo to v okolí: V Prusnech, myslivna u Hůle, hájovna U Hlaváčka a Kučeravý."
Co se týče fotografií, mám jich více ne stovku, zkusím vybrat alespoň ty nejzajímavějí. Mlýn [Věra Hrdličková 14.4.2010 10:11] | ReagierenDobrý den, přečetla jsem si se zaujetím Vá příspěvek a prohlédla foto. Píete zde o dvou mlýnech. Mě by zajímal právě ten druhý, na něm mlynařili moji předci. Prosím nemáte fotografii právě toho druhého mlýnu?
Děkuji. Věra Hrdličková upřesnění [Zdeněk Pechar 26.12.2007 13:44] | ReagierenVýborný příspěvek. Mohl jste ho dát klidně do kategorie historie. 1952? [Rudolf Přibáň 26.12.2007 19:27] | ReagierenTato fotografie: http://www.zanikleobce.cz/index.php?detail=56177 nemohla vzniknout v r. 1952, nebo autobus na snímku 706 RTO se vyráběl v létech 1959 - 1965. Tolik k upřesnění. Re: 1952? [Jiří P. trajt 11.1.2008 09:48] | ReagierenDíky za upozornění, opravil jsem chybu. Vzhledem k tomu, e si u autor fotografie nepamatuje rok, uvádím rozmezí. Doplnění toho, co si pamatuji ohledně ďákova [Jiří Humpál Ing. 17.6.2009 15:52] | ReagierenNa pravém břehu Vltavy, pod ďákovským jezem byl Ezrův mlýn, který si pamatuji jako malý kluk v letech
1950 - 1960. Za majitele mlýna p. Ezra se provdala sestra mojí babičky Marie rozené Matukové, provdané Charyparové z Kostelce nad Vltavou. Pamatuji si syna Standu Ezra, který tam il, do Kostelce občas jezdil na malé motorce Stadion.
Standa Ezr byl bratrancem mojí maminky Marie a jejích 3 bratrů Jaroslava, Miloslava a Jiřího Charyparových. Standa Ezr naposledy il v Praze 10, někde v paneláku poblí metra Skalka.
Vím, e Standa Ezr hodně času trávil u ji zmíněného jezu, kde měl kanoi a podařilo se mu prý zachránit několik vodáků, kteří se z lodí vyklopili.
V Ezrově mlýně jsem asi 2x jako malý kluk přespal.
Později, po dokončení Orlické přehrady a před napoutěním vody bylo nutno Ezrův mlýn rozebrat.
Hodně dřevěných trámů, zařízení ze mlýna a dalích věcí, které se daly v budoucnu vyuít, bylo odvezeno do Kostelce nad Vltavou do statku č. 4, kde v té době sedlačil můj děda Jaroslav Charypar a babička Marie.
Také si vzpomínám, e na budovách, které jsou na fotkách ďákova u Chrástu podél řeky Vltava byly na jejich zdech čáry s nápisy, kam a a kdy zde sahala voda při záplavách.
Jinak, kousek nad ďákovem byly krásné písečné pláe, mnoho omletých obrovských balvanů a zde jsme se s mým tátou často chodili v letě koupat.
Vude klídek, jen jezdili vodáci a volali AHOJ!
To byla úplně jiná doba.
Také si pamatuji, kdy se začaly stavět základy ďákovského mostu. Pak vak voda stoupala a stoupala a věkerá krása povodí Vltavy naprosto zmizela. Doprava přes Vltavu mezi lety 1960 a 1967 [Jiří Fousek 14.4.2010 23:04] | ReagierenNení někomu ze zde diskutujících známo, jakým způsobem byla řeena doprava přes Vltavu v období mezi dokončením Orlické přehrady a dostavbou ďákovského mostu? Byl zde i v tomto období nějaký přívoz nebo bylo nutné objídě? Re: Doprava přes Vltavu mezi lety 1960 a 1967 [Jiří Charypar 7.1.2016 16:19] | ReagierenZhruba od roku 1964 byly zprovozněny ji dokončené 2 nové mosty přes Vltavu a Otavu u Zvíkova, take objíďka nebyla tak veliká a byla vedena tudy. Re: Re: Doprava přes Vltavu mezi lety 1960 a 1967 [Jiří Svato 15.11.2020 16:22] | ReagierenZpracovávám rodokmen Charyparů. Rád bych se spojil s panem Jiřím Charyparem ďákovský most [Jiří Humpál Ing. 19.5.2010 13:36] | ReagierenZdravím pana Fouska,
jetě před napoutěním Orlické přehrady byly budovány na obou stranách skal patky mostu (od r. 1956).Dostavba mostu pokračovala s přestávkami a do r.1967. Mezitím byla ji přehrada naplněna, take přes Vltavu se bylo mono dostat buď přes těleso přehradní hráze Orlík, nebo přes Podolský most. Nepamatuji si, e by v 60. letech po naplnění Orlické přehrady fungoval u ďákova nějaký přívoz, nebo cesty z obou stran ke ďákovu byly a stále jsou velice strmé a klikaté a obtíně sjízdné. V té době nejezdilo tolik aut, take problémy nebyly.
Informationen zu dem Ort eingeben oder verveinern
|