Železniční areál Holešovice-Bubny (Železniční areál Holešovice-Bubny) - Železniční vlečka do Holešovického přístavu
Přispěl:
Jan TomášekV Holešovicích se nacházela skutečná lahůdka pro železničního pozorovatele – totiž vlečka z Bubenského nádraží do přístavu.
Roku 1900 byla uvedena do provozu tramvajová trať z Letné, přes Bubenské nábřeží a Plynární ulicí k vozovně a Ústředním dílnám Elektrických drah v holešovické Centrále. V rámci napojování holešovického přístavu na železniční trať byla v roce 1910 uvedena do provozu železniční vlečka, která při své cestě z bubenského nádraží musela překročit Plynární a Argentinskou ulici a tedy i dvakrát vykřižovat tramvajové tratě.
Zatímco v Plynární ulici železnice překročila již dávno provozovanou tramvajovou trať, v navazující Argentinské ulici měla prvenství naopak železniční vlečka a teprve 17. ledna 1936 se začala oficiálně křižovat s tramvajovou tratí na Pelc-Tyrolku. Železniční vlečka známá též pod jménem „Holešovická přístavní dráha“ sloužila nákladní dopravě z holešovického přístavu a napojeno na ní bylo také množství vleček jednotlivých průmyslových a potravinářských závodů. Obě křižovatky s tramvajovými tratěmi musel střežit železniční zřízenec, který praporkem nebo za zhoršené viditelnosti lucernou zastavoval pouliční provoz, aby měl vlak zajištěnou přednost. Kvůli zvyšující se frekvenci pouliční dopravy střežili každou z křižovatek následně dokonce dva železniční zřízenci a to až do druhé poloviny šedesátých let, kdy byly křižovatky opatřeny světelnými signalizacemi. Později vzniklá křižovatka v Argentinské ulici byla naopak první, která zanikla. 15. ledna 1971 byla zrušena tramvajová trať Argentinskou ulicí dále na Pelc-Tyrolku, a tak přežívala již pouze křižovatka v Plynární ulici. Teprve po dokončení nového napojení holešovického přístavu do nového holešovického nádraží v roce 1986 byl úsek vlečky přes Argentinskou a Plynární ulici využíván již jen minimálně. Křížení s tramvajovou tratí bylo následně všelijak zaasfaltováváno, styk tramvajových a železničních kolejnic byl zavařen, takže projet tu mohly již jen tramvaje a část vlečky se následně ztratila pod asfaltem rekonstruovaného chodníku. Křížení však leželo v zemi až do roku 1998, kdy bylo v rámci tramvajové výluky mezi 25. červnem a 16. červencem sneseno. S přerušením přes Plynární ulici však nadále v zemi zůstala ležet jinak celá vlečka. V posledních letech však došlo k jejímu částečném rozkradení, kdy kolejnice neležící v uliční úrovni zmizely ze svých pozic a na místě jsou již jen pražce...
(podle textu dříve dostupného na internetu)
Vloženo: 6.4.2019