Skalní cesty (Skalní cesty) - Kokořínské skalní cesty
Přispěl:
Vladimír KrausDo dnešních dnů se poměrně dobře zachoval labyrint skalních cest, vedoucích z obcí Mšeno a Sedlec do Kokořínského dolu. Jejich účel byl prostý-sloužily zejména pro dopravu obilí ke mlýnům v Kokořínském dole. Těch zde bylo přes 20, jen v úseku Ráj-Kaninský Důl klapaly 4 (bráno po toku Pšovky) - Vojtěchovský, Boudecký, Hlučov (viz i zde na ZO) a Podhradský. Zpátky se vozila mouka, pivo z pivovaru ve Vojtěchově, ale také voda z pramenů Stříbrník či Pod Vínem. Rozvíjející se Mšeno trpělo až do r. 1872 jejím nedostatkem. Ostatně i jiné obce, např. Šemánovice, měly tento problém a zde se voda nosila v putnách na zádech ze studánky v údolí. Údolní studánky najdeme na celém Kokořínsku, většinou pod vesnicemi, ležícími nahoře nad údolím.
Názvy těchto komunikací odpovídaly buď jejich cíli – cesta byla Podhradská (zelená turistická značka), Hlučovská, nebo přepravovanému tovaru (Pivovarská) či příhodě, jež se zde udála (Umrlčí - alkoholem posilnění funebráci tady ztratili rakev s nebožtíkem, směřujícím na hřbitov do Mšena, dnes jí přetíná silnice do Ráje). Ještě je zde Salmovka, odbočující slepě z Podhradské cesty a Průsečná skála na hřbet Droužkov. Větvící se Hlučovská cesta bývá ve své odbočce vedoucí k Cikánskému plácku v dolních partiích kvůli ostré zatáčce nazývána Monte Carlo.
Nejstarší letopočet najdeme na Hlučovské cestě (1767), na Umrlčí cestě je k vidění rok 1813 a W. K. 48, možný rok opravy.
Na některých mapách se větev Hlučovské cesty k Cikánskému plácku nazývá Kostelní cesta a Podhradská cesta je označována jako Vozová.
Během staletí se cesty následkem provozu v měkkém kameni prohlubovaly a jejich dno se více zařezávalo do terénu. Na jejich stěnách je někde i vidět obrus od nábojů kol vozů, někde i v docela úctyhodné výši nade dnem. Silničky prostě klesaly hlouběji a hlouběji (své udělala i přírodní eroze), než byly posléze opuštěny…
Význam těchto z dnešního pohledu romantických, ale nepříliš komfortních komunikací skončil s úpravami nové komunikace Kokořínským dolem, které probíhalo od konce 19. století. Ta pak spojovala všechny mlýny a 7 obcí v údolí, její větve vedly do Mšena a přes Kaninu k Velkému Újezdu.
Na závěr byla vystavěna, bez narušení přírody okolo hradu, unikátní horská silnice s tunelem (asi jediným toho druhu u nás) z Podhradí (Kaninský Důl) do obce Kokořín v letech 1937-1938.
Zdroj: Vitamín KŘ!, č. 2/2010 aj.
Vloženo: 13.11.2013