EinloggenEinloggen AnmeldenAnmelden  ĂˆeskyÈesky
› Bild hinzufügen
› Artikel hinzufügen
› Verweis hinzufügen
› GPS hinzufügen
[Jirka Lulek 28.1.2008] 
Nieder Grund an der Elbe  (Dolní Žleb - část obce)   auch: Niedergrund, Nieder-Grund, Dolní Grund nad Labem od roku 1945 do r. 1949

Kategorie: Obec   
Bezirk: Tetschen
Die Ursache des Untergangs: Schrittweise ausgesiedelt nach 1945 -
Untergangsepoche: 1950-1960  (Jahr: 1956)
Aktuelle Stand: Zničena zcela - zbyly jen základy a sklepy

 WGS-84 Koordinate (GPS)
 Šířka N(Y)°Délka E(X)°BeschreibungEingegeben 
  50.84378 14.21072 určeno podle mapy na serveru Centrum.cz - jedná se o část obce směrem k hranici Jirka Lulek 28.1.2008  

 Ortsgeschichte und Andere Artikel
Nové informace upřesńující zánik části obce - čerpáno z knihy H.Slavíčkové a Petra Jozy - Děčín  [Jirka Lulek 5.3.2008]
Dohledal jsem nové informace o zániku této části obce,která se nazývala podle hraničního potoka Globt.Byla začleněna do pohraničního pásma,domy byly zbořeny v roce 1956 armádou v rámci vojenského cvičení.Celkem obec přišla v letech
1952 - 1959 o třicet stavení,na jejihž demolicích se podíleli dobrovolnou prací také státní úředníci a činitelé Komunistické strany z Děčína......

 Entwicklung der Bewohnerzahl und Häuser
Jahr183319302007[Datenquellen]
Einwohner573698150
Häuser9113664

 Zeitbilder und Ansichtskarten

 Gegenwärtige Bilder

 Andere
 letecký snímek
 Links
Dolní žleb - oficiální stránky - kde je i něco o historii obce
Severní polabí - jedna stránka jen o historii Dolního Žlebu

Kommentar und weitere Informationen zu dem Ort


Továrna [Vladimír Kraus 5.3.2008 12:50] | Reagieren
Přidal jsem foto torza jakési továrny při cestě vedoucí podle Dolnožlebského potoka vzhůru, ale nevím co bylo, upřesní někdo?
Re: Továrna [Milan Gruber Bouška 5.3.2008 17:03] | Reagieren
Asi před třema rokama jsem tam sjížděl na běžkách a věhlasný gynekolog Jirka Kolouch který tam v roce 1959 na sále hrál na kytaru pionýrům myslím říkal že to byl mlýn.
Re: Re: Továrna [Jirka Lulek 5.3.2008 17:38] | Reagieren
a ty jsi určitě byl jedním z těch pionýrů :-)))
Re: Re: Továrna [Vladimír Kraus 2.9.2017 20:52] | Reagieren
Při rozhovoru s rodákem a pamětníkem z DŽ mi tento sdělil, že to byla niárna.
Což nevylučuje, že tam mohl být nějaký sál.
Je to mlýn :-) [Jirka Lulek 18.5.2008 17:21] | Reagieren
procházel jsem kolem v květnu 2008 a ja to skutečně pozůstatek starého mlýna.Je tam poměrně zachovalé mlýnské kolo i náhon,majitel mi však nedovolil více než čelní foto,podobné co je zde umístěno + z trochu jiného úhlu....
MLÝN [Marian a Jakub Khandl - Stare Mesto pod Landstejnem 2.10.2008 09:14] | Reagieren
Ano, byl to skutečně mlýn.
Zničení obce [Eduard Steun 15.11.2009 00:24] | Reagieren
Nevím proč je uvedeno v popisu,že v současném stavu je obec zničena zcela?Základy a sklepy zůstaly po rozbouraných domech,to je pravda,ale obec je nadále osídlená,funguje tam nádraží i přívoz,je tam hotel atd.
Re: Zničení obce [Jirka Lulek 15.11.2009 09:58] | Reagieren
Název místa zní - Dolní Žleb - část obce - tzn. ta část od žel.zastávky směrem k hranicím...
Re: Re: Zničení obce [Eduard Steun 16.11.2009 11:19] | Reagieren
Omlouvám se,přehlédl jsem že se jedná o část obce.Přitom je to tam zcela zřetelně uvedeno,nevím jak se mi to stalo a v každém případě děkuji za upozornění.
Krátká story [Jirka Lulek 26.2.2010 00:52] | Reagieren
Pamatuji, jak jsme se šli projít s otcem v roce 1983 po cestě mezi základy domů až k hranici s DDR. Snaživý občan naši přítomnost nahlásil na místní stanici VB, která se nacházela hned za nádražní budovou. Po našem návratu jsme byli ihned zadrženi, předvedeni na služebnu, otec legitimován a byl nucen podat vysvětlení,za jakým účelem jsme se tam procházeli. Ještě dlouho poté jsem měl při pohledu na ceduli "Pozor - státní hranice" takový svíravý pocit v žaludku....
Ve středověku se za krádež věšelo. [grtsch k. 28.2.2010 17:51] | Reagieren
Zákon o Policii České republiky 283/1991 Sb. Částka: 51/1991 Sb.
§ 39
Použití zbraně
(1) Policista je oprávněn použít zbraň,
g) aby v bezprostředním prostoru státních hranic přinutil k zastavení dopravní prostředek, jehož řidič na opětovnou výzvu nebo znamení dané podle zvláštních předpisů nezastaví;
Německý název obce. [Eduard Steun 3.8.2010 22:21] | Reagieren
Správný německý název obce je Niedergrund an der Elbe a nikoliv Nieder Grund am Elbe,jak je uvedeno nahoře v názvu místa.Takhle se to nikdy nejmenovalo.
Re: Německý název obce. [Jirka Lulek 3.8.2010 23:55] | Reagieren
Je mnoho pramenů, název obce je uváděn různě, ten německy uvedený na tomto webu jsem viděl v různých dobových listinách, mimo jiné i na oficiálních stránkách obce Dolní Žleb. Myslím si, že každý název zde uvedený je správně.
Re: Re: Německý název obce. [Christian 4.8.2010 16:10] | Reagieren
Korrekt ist Nieder Grund an der Elbe.
Ich spreche kein tschech, leider
Re: Re: Re: Německý název obce. [Eduard Steun 12.8.2010 01:03] | Reagieren
Ja,ja,Herr Christian,Nieder Grund an der Elbe ist Korrekt,aber Niedergrund an der Elbe auch.Hier geht um das "an der Elbe" und "am Elbe".Ich meine daß "an der Elbe"ist richtig,aber "am Elbe"ist unwahrscheinlich.Auf jede Postkarte oder Landkarte steht nur "an der Elbe".
Re: Re: Německý název obce. [Eduard Steun 12.8.2010 00:47] | Reagieren
Ano,samozřejmě Nieder Grund a Niedergrund je obojí správně a dokonce se píše i Nieder-Grund.Určitě ale není správně "am Elbe",nýbrž "an der Elbe".Pokud je někde uváděno "am Elbe",pak je to chyba,kterou někdo způsobil a další ji opsali."Am"znamená na povrchu něčeho,kdežto "an der" má význam nad.
Re: Re: Re: Německý název obce. [myslitel 13.10.2012 00:23] | Reagieren
am = an dem = muzsky rod, 3. pad (wo?). an der = zensky rod, 3. pad. v nemcine jsou reky vetsinou zenskeho rodu, vyjimkou napriklad der inn.
Re: Re: Re: Re: Německý název obce. [myslitel 13.10.2012 00:25] | Reagieren
a labe je samozrejme die elbe jsem zapomnel napsat.
děkuji za upřesnění [Jirka Lulek 12.8.2010 10:13] | Reagieren
v názvu jsem opravil
Název zaniklé části. [Martin L. 5.2.2013 00:50] | Reagieren
Zaniklá čast Dolního Žlebu se nazývala "Gelobt" česky "Klopoty". Od toho je odvozen název Klopotský potok (nesprávně "Klopot").
dělostřelectvo [Jirka Lulek 25.7.2018 12:32] | Reagieren
Dočetl jsem se v jednom cestopise, že domy u hranic sloužily v padesátých letech jako dělostřelecké cíle pro střelbu z protilehlého břehu Labe. Co je na tom pravdy, nevím.
Vodní kola v obci Dolní Žleb [ing. Josef Musil 1.9.2020 21:52] | Reagieren
Dovoluji si upřesnit:
"Na dolnožlebském potoce směrem od hájovny dolů byla postavena čtyři vodní kola. První kolo bylo přímo u horní hájovny a říkalo se, že to byla vodní pila. Torzo tohoto ohromného kola bylo ještě dobře vidět v padesátých letech a dodnes je snad ještě vidět osa tohoto kola. Další kolo bylo ještě funkční po válce. Mělo svůj horní náhon a pohánělo knoflíkárnu. Určitě se tam ryzily knoflíky z kopyt a parohů a podobných materiálů, které by se tam daly najít ještě dnes. součástí knoflíkárny byla i slévárna na odlévání knoflíků (snad z olova). Toto vodní kolo bylo bylo ještě dlouho provozuschopné a mělo být chráněno jako technická památka. Tento úmysl měl tehdejší tajemník pan Homola, ale nějak to asi nestihnul. Transmise byly poháněny přes nádhernou soustavu ozubených kol ze dřeva a proto chtěl pan Homola toto uznat a zachovat jako technickou památku. Já sám mám ještě několik snímků torza tothoto kola z roku 1973 a další dokument by se našel na týdeníku (asi armádním) z roku 1959, kdy tam byla natáčena štafeta k VŘSR. (Byl jsem tehdy na vojně a tam nám ten týdeník promítali před večerním filmem.) Jinak by sned měl ještě snímek můj spolužák z národní školy Jirka Sedláček, který byl v roce 1964 u mně na návštěvě a kolo si vyfotil.
Další kolo bylo o pár metrů níž, kde si později MNV zřídilo provozovnu na výrobu pletiva. To kolo bylo rovněž po válce ještě funkčí, ale později bylo zasypáváno popelem od sousedních domů. Dále byla na protékající potok napojena továrna TAMANY, která tam měla svoji turbínu. A poslední kolo na horní vodní pohon bylo u přívozu, kde bylo loutkové divadlo. Loutkové divadlo nám hráli naši rodiče každou neděli odpoledne. Chodili jsme tedy pokaždé kolem tohoto kola, které bylo stále zaléváno vodou a pro mně osobně to bylo dost strašidelné. Co toto kolo pohánělo to nevím. (Loutkové divadlo je samostatná kapitola.) Tak toto je moje vzpomínka na Dolní Žleb, nejkrásnější místo na světě.
Pokud jde o hraní pro pionýry, tak musím důrazně nesouhlasit, protože v národní škole Dolní Žleb nikdy nebyl pionýr založen!
Díky za pozornost.
Re: Vodní kola v obci Dolní Žleb [Petr Zemanec 23.5.2021 18:52] | Reagieren
Zdravím autora příspěvku
a reaguji na info o objektu, kde byla krátkodobě výroba pletiva. Jsem spoluvlastníkem této továrny a velice pátrám o původním poslání objektu a jeho historii. Skutečně uvnitř objektu byl úzký prostor zasypaný popelem až do stropu s ložiskem pro ocel hřídel pr.150mm. Budu rád za další fragmenty historie této továrny čp.132 na vodní pohon.
Fähre [??? 10.7.2023 22:58] | Reagieren
Guten Abend, im Jahr 1997 war die Fähre nach meiner Ansicht eine Gierfähre, hing an einem Seil und wurde von der Strömung angetrieben.

Ende Juni 2023 habe ich gesehen, dass die Fähre offensichtlich durch Sonnenkollektoren mit Energie versorgt wird.

Ist dies zutreffend?

Vielen Dank für Eure Antworten.

Gruß Helmut reichelt
 Informationen zu dem Ort eingeben oder verveinern
Name:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Vᚠemail nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Vᚠpříspěvek.
Thema:
Kommentar/Präzisierung:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 36 do následujícího políčka:

   


Processing time: 271 msec.
IP address = 3.145.81.89
desktop version