Továrna ESKA (ES-KA Fabrik)Kategorie: Továrna  (správní obec: Cheb) Okres: ChebDůvod zániku: Nespecifikováno - manažerská neschopnost Období zániku: 1990-2000 (rok: 1998)Současný stav: Zničena částečně - na 90% WGS-84 souřadnice (GPS) | Šířka N(Y)° | Délka E(X)° | Popis | Vloženo | |  | 50.08125 | 12.37919 | ze serveru mapy.cz , bývalá lisovna | Radim Hettner 20.11.2008 | |
Historie a jiné článkyESKA v kostce [Radim Hettner 20.11.2008] Kdo z luštitelů křížovek by neznal podnik v Chebu na čtyři, pod kterým se skrývá značka někdejšího významného tuzemského výrobce bicyklů. K průkopníkům tovární výroby jízdních kol v českých zemích bezesporu patřila továrna Premier v Chebu. Nejstarším typem kol, jejichž zahájení provozu zde lze předpokládat, představovala pravděpodobně vysoká jízdní kola, tzv. kostitřasy. Jméno si ale firma vybudovala v 80. letech 19. století výrobou nízkých kol, tzv. bezpečníků. V letech 1899-1900 jich chebská továrna vyrobila 2532 kusů. Stále stoupající poptávka po jízdních kolech vedla v roce 1911 k založení další továrny na jejich výrobu v Chebu. Zakladate... [více]
Dodatečné informace nejen pro Jarku [Radim Hettner 9.4.2009] Zakladateli firmy Es-Ka byli pánové Heinrich Kastrup (1860-1929) spolu s Ambrožem Swetlikem (1871-1932). První jmenovaný byl říšský Němec a druhý jmenovaný se narodil v Bílovci u Nového Jičína. Prvotní zkušenosti získali u firmy Premier coby vedoucí zaměstnanci. V roce 1911 společně založili firmu Triumph, kterou však záhy přejmenovali na Elite. V roce 1921 opět firma změnila svůj název na Eska v.o.s. a o dva roky později vznikla na dlouhou dobu společnost Es-Ka. V roce 1911 firma započala se stavbou továrny v pravé části Pražské ulice a jednalo se v té době o největší objekty v regionu. Dvoupatrová budova byla dokončena v roce 1912. Konce... [více]
z trochu jiného (motorového) úhlu pohledu [Radim Hettner 3.6.2009] Eska byla pravděpodobně nejznámějším výrobcem kol v Čechách, už také proto, že název přetrval více režimů a víc než tři čtvrtě století. Jeho zakladatelé, opavský Slezan Ambros Swetlik a Němec Heinrich Kastrup, byli zaměstnáni v chebském Premieru a v roce 1911 se rozhodli osamostatnit. Do nového závodu, který nejprve nazvali ELITE, přetáhli několik zaměstnanců od Premiera a začali s výrobou jízdních kol. Už v roce 1914 jich stačili vyrobit 21 000 a v témže roce také několik kol s pomocným motorkem. Zhruba v té době firmu přejmenovali na ES-KA, podle foneticky vyslovených počátečních písmen svých jmen: Es – Swetlik, Ká – Kastrup. Asi od... [více]
Dobové obrázky/pohlednice
|
Novodobé obrázky
|
Ostatní cyklistická technika jízdní kola a motokola ESKA |
Komentáře a upřesňující informace k místu Historická pravda o postupném zničení podniku. [S.Leinweber 21.10.2019 10:12] | ReagovatBohužel je pravda o zániku mnoha československých strojírenských podniciků ne zcela objektivně hodnocena a pro další generace je tak historie často nevědomě,nebo účelově zkreslována.V případě Esky Cheb jde o klasický příklad bagatelizace poměrů v podniku vzhledem k době před rokem 1989.Rok 1989 otevřel následně možnost několika možností,jak podnik Eska Cheb,včetně provozu Favoritu Rokycany udržet na trhu.V roce 1990 jsem se snažil o první krok pro změnu myšlení.Z vnitropodnikového konkurzu na ředitele se mi podařilo udělat díky zaměstnancům,kteří se připojili k mojí myšlence,konkurz celorepublikový.Naděje,že podnik povede nový člověk,fandící kolařině,cyklistice a realitě v podtextu evropského obchodního prostředí.Politická zvůle a intriky vedení podniku v době rozhodné pro další existenci továrny dopředu zničili možnost pozitivního vývoje v dalších letech.Nehledě na technický,ekonomický a morální stav podniku,měla Eska Cheb předpoklad pro reorganizaci výroby.Po roce 1945 podnik vstal z mrtvého velotrhu zdárněji.Informace o konci podniku Eska Cheb kopírují mnozí,v neznalosti pravdy o reálném ničení značky Eska,které se ekonomicky projevovalo již od druhé poloviny 80.let.Přisuzováným ůvodem krachu podniku ,není totiž bezprostředně změna systému po roce 1990.
Doplňte nebo upřesněte informace k tomuto místu
|