ES-KA Fabrik (Továrna ESKA )Kategorie: Továrna  (správní obec: Cheb) Bezirk: EgerDie Ursache des Untergangs: Nicht spezifizieren - manaerská neschopnost Untergangsepoche: 1990-2000 (Jahr: 1998)Aktuelle Stand: Zničena částečně - na 90% WGS-84 Koordinate (GPS) | ířka N(Y)° | Délka E(X)° | Beschreibung | Eingegeben | |  | 50.08125 | 12.37919 | ze serveru mapy.cz , bývalá lisovna | Radim Hettner 20.11.2008 | |
Ortsgeschichte und Andere ArtikelESKA v kostce [Radim Hettner 20.11.2008] Kdo z lutitelů kříovek by neznal podnik v Chebu na čtyři, pod kterým se skrývá značka někdejího významného tuzemského výrobce bicyklů. K průkopníkům tovární výroby jízdních kol v českých zemích bezesporu patřila továrna Premier v Chebu. Nejstarím typem kol, jejich zahájení provozu zde lze předpokládat, představovala pravděpodobně vysoká jízdní kola, tzv. kostitřasy. Jméno si ale firma vybudovala v 80. letech 19. století výrobou nízkých kol, tzv. bezpečníků. V letech 1899-1900 jich chebská továrna vyrobila 2532 kusů. Stále stoupající poptávka po jízdních kolech vedla v roce 1911 k zaloení dalí továrny na jejich výrobu v Chebu. Zakladate... [weiter]
Dodatečné informace nejen pro Jarku [Radim Hettner 9.4.2009] Zakladateli firmy Es-Ka byli pánové Heinrich Kastrup (1860-1929) spolu s Ambroem Swetlikem (1871-1932). První jmenovaný byl říský Němec a druhý jmenovaný se narodil v Bílovci u Nového Jičína. Prvotní zkuenosti získali u firmy Premier coby vedoucí zaměstnanci. V roce 1911 společně zaloili firmu Triumph, kterou vak záhy přejmenovali na Elite. V roce 1921 opět firma změnila svůj název na Eska v.o.s. a o dva roky později vznikla na dlouhou dobu společnost Es-Ka. V roce 1911 firma započala se stavbou továrny v pravé části Praské ulice a jednalo se v té době o největí objekty v regionu. Dvoupatrová budova byla dokončena v roce 1912. Konce... [weiter]
z trochu jiného (motorového) úhlu pohledu [Radim Hettner 3.6.2009] Eska byla pravděpodobně nejznámějím výrobcem kol v Čechách, u také proto, e název přetrval více reimů a víc ne tři čtvrtě století. Jeho zakladatelé, opavský Slezan Ambros Swetlik a Němec Heinrich Kastrup, byli zaměstnáni v chebském Premieru a v roce 1911 se rozhodli osamostatnit. Do nového závodu, který nejprve nazvali ELITE, přetáhli několik zaměstnanců od Premiera a začali s výrobou jízdních kol. U v roce 1914 jich stačili vyrobit 21 000 a v téme roce také několik kol s pomocným motorkem. Zhruba v té době firmu přejmenovali na ES-KA, podle foneticky vyslovených počátečních písmen svých jmen: Es Swetlik, Ká Kastrup. Asi od... [weiter]
Zeitbilder und Ansichtskarten
|
Gegenwärtige Bilder
|
Andere cyklistická technika jízdní kola a motokola ESKA |
Kommentar und weitere Informationen zu dem Ort Historická pravda o postupném zničení podniku. [S.Leinweber 21.10.2019 10:12] | ReagierenBohuel je pravda o zániku mnoha československých strojírenských podniciků ne zcela objektivně hodnocena a pro dalí generace je tak historie často nevědomě,nebo účelově zkreslována.V případě Esky Cheb jde o klasický příklad bagatelizace poměrů v podniku vzhledem k době před rokem 1989.Rok 1989 otevřel následně monost několika moností,jak podnik Eska Cheb,včetně provozu Favoritu Rokycany udret na trhu.V roce 1990 jsem se snail o první krok pro změnu mylení.Z vnitropodnikového konkurzu na ředitele se mi podařilo udělat díky zaměstnancům,kteří se připojili k mojí mylence,konkurz celorepublikový.Naděje,e podnik povede nový člověk,fandící kolařině,cyklistice a realitě v podtextu evropského obchodního prostředí.Politická zvůle a intriky vedení podniku v době rozhodné pro dalí existenci továrny dopředu zničili monost pozitivního vývoje v dalích letech.Nehledě na technický,ekonomický a morální stav podniku,měla Eska Cheb předpoklad pro reorganizaci výroby.Po roce 1945 podnik vstal z mrtvého velotrhu zdárněji.Informace o konci podniku Eska Cheb kopírují mnozí,v neznalosti pravdy o reálném ničení značky Eska,které se ekonomicky projevovalo ji od druhé poloviny 80.let.Přisuzováným ůvodem krachu podniku ,není toti bezprostředně změna systému po roce 1990.
Informationen zu dem Ort eingeben oder verveinern
|