Teschner Mühle (Teschner Mühle) - Tenovská přehrada (Přehrada Les Království)
Beigetragen:
Marie LárováPo ničivé povodni z roku 1897, která zasáhla údolí Labe a po Pardubice, bylo rozhodnuto o výstavbě dvou vodních děl, je by přívalové vody zadrely přehrad Labská (u pindlerova Mlýna) a Tenovská (dnení přehrada Les Království). Podklady pro stavební projekt začalo roku 1903 připravovat Technické oddělení pro úpravu řek v Praze, vedené stavebním radou Ing. Josefem Plickou. Stavba proběhla v letech 19101920 (zdrení způsobila první světová válka). Do konce roku 1914 měly být obě přehrady dostavěny. Labská byla, Tenovská ne. Začala I. světová válka a cizí dělníci, Srbové, Chorvati a Italové se museli vrátit do své vlasti. Prováděly se pouze udrovací práce. Stavba byla dokončena a v roce 1918 a 1919. O dva roky později byla pod hrází budována malá vodní elektrárna, její kapacita by asi z poloviny pokryla spotřebu elektrické energie v Obci Nové Lesy a v ZOO. Stavební část provedla firma J. V. Velflík a strojní zařízení dodala firma Fanta a Jire (obě společnosti rovně z Prahy). Náklady na stavbu přehrady činily 4,7 milionu rakouských korun. Po dokončení výstavby lo o největí vodní nádr v tehdejí Československé republice.
Hráz je gravitační oblouková, zděná z královédvorského pískovce. ířka hráze v základu je 37 metrů a v koruně 7,2 m. Délka hráze v koruně je 218 metrů. Maximální výka hráze je 41,1 m, hloubka u hráze je asi 28 metrů. Nádr je při zásobním objemu dlouhá 5,1 km a maximální zatopená plocha činí 85 hektarů (v běném provozu 58,6 ha). Součástí přehrady byla od roku 1923 i vodní elektrárna o výkonu 2×600 kW. V roce 2005 byly vyměněny turbíny, nový výkon 2120 kW. Po koruně hráze vede silnice místního významu.
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vodn%C3%AD_n%C3%A1dr%C5%BE_Les_Kr%C3%A1lovstv%C3%AD a http://www.portaldvurkralovenadlabem.cz/prehrada-les-kralovstvi/
Eingegeben: 30.1.2014