PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Praha - Modřany nádraží (Praha - Modřany nádraží) - Historie a vývoj

Přispěl: Jiří Hemmer

Historie se začala psát se stavbou Českých obchodních drah ze stanice Vršovice - Nusle k Modřanskému cukrovaru v roce 1882.
Právě z Modřan se pak začalo stavět prodloužení do Dobříše dokončené v roce 1897. K prodloužení ze Skochovic do Jílového u Prahy
došlo v roce 1900. V Jílovém trať navázala na již postavený úsek podél Sázavy z Čerčan. Úspornost staveb budovaných především
pro nákladní dopravu, se ukázala jako nevýhoda v časech rozvoje turismu a trampingu. Velká vzdálenost dělí stanici a městečko
v Mníšku pod Brdy i v Dobříši, kde trať končí na vzdáleném předměstí a chybí spojení do Příbrami, zcela trať minula Nový Knín.
Podobné je to i v Jílovém u Prahy.
Plné využívání tratí v osobní přepravě by bylo podmíněno optimalizací. Přesto obrovský nápor cestujících zvládala trať obdivuhodně
skvěle. Dlouhé soupravy dřeváků tažených parní lokomotivou narvaných k prasknutí milovníky přírody a chataři, projížděli údolím
Sázavy a na každé zastávce čekalo vždy ohromující množství lidí na svůj vlak. Na začátku 70 let začaly být nasazovány do provozu
patrové soupravy tažené motorovou T 478.1, která chrochtala na stoupání podél Bojovského potoka.
Tak silnou poptávku po přepravě zažívala i Česká západní dráha v údolí Berounky.
Výletníci na Karlštejn a do obcí podél Berounky přinutili stát investovat do vozového parku ČSD a odebrat z NDR velké množství
těchto patráků.
Poslední dobou probíhá jakási revitalizace těchto tratí, ale snad nepochopením norem či snahou minimalizovat práci, bude
největším přínosem oprava viaduktu v Žampachu. Přeměna v Lukách pod Medníkem a Krhanicích na zastávku, přinesla
jenom dopravní problémy. Co se taky dá čekat od SŽ?
Kilometry trubek na ohrazení nástupiště, redukce kolejiště, zbourané dopravny, mizerné projekty a tudíž spousta zbytečně vyhozených prostředků.
Ale abychom se vrátili k Modřanskému nádraží. Poté co byla zrušena původní zastávka v Michli a staré nádraží v Krči,
došla řada také na Modřany. A že to byly nevítané a nepromyšlené změny o tom vůbec není pochyb.
V souvislosti s rychlodrážním vedením tramvaje, byla vybudována zastávka v Komořanech a nová zastávka v Modřanech
a tak se staré Modřanské nádraží ocitlo zcela bez provozu. Nutno podotknout, že něco takového jako úsek tramvajové
trati mezi nádražím v Braníku a nádražím v Modřanech stavěné městem je tak novátorský, že něco takového neuvidíte
nikde na světě. Promrhané prostředky na projekt a stavbu, naprosto nevhodná a zbytečně drahá technická řešení,
tramvaj jezdí nahoru a dolů jako na houpačce, zbytečné bylo i budování dvou nových vlakových zastávek, to všechno
z toho dělá nejšílenější projekt roku 1995. K tomu připočítejme, že Dopravní podnik nemá kapacity na opravy
konstrukcí takového rozsahu. Přitom stačilo zavést odbočku tramvajové trati ke starému Modřanskému nádraží
a ve vhodný okamžik ji prodloužit do Komořan podél existující železniční vlečky. Skutečně pro takové plýtvání
veřejnými prostředky nemám slov. Podobné je to i bývalým cukrovarem, jehož některé budovy mohly být využity
k jiným účelům, ale byly demolovány.



Vloženo: 28.11.2020



Komentáře a upřesňující informace


Žádný záznam

 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 90 do následujícího políčka:

   


Processing time: 12 msec.
IP address = 3.236.143.154
desktop version