Re: Rozdíl [Pavel Frýda 5.10.2008 19:02] |
ReagierenJudaizmus existoval téměř osmnáct století jako jedno učení. Nikdy v něm nepůsobila ádná centrální náboenská autorita, která by dohlíela a usměrňovala jednotlivá náboenská centra působící v národních státech. V 18.století, v době osvícenství, se i v judaizmu začal projevovat reformní směr tzv.haskala. Jeho cílem bylo potlačit ve, co bránilo idům v integraci do společnosti, náboenský ivot se omezil pouze na psaný Zákon, ostatní co bylo obtíně slučitelné s moderním ivotem se omezovalo-hebrejtina byla nahrazena v bohoslubách němčinou (později i četinou), v synagogách se začalo hrát na varhany, sborově se zpívalo, lavice v synagogách byly uspořádány podobně jako v kostelích, později bylo i zrueno oddělování muů a en při bohoslubě, zmírněny byly zákazy různých činností o ábesu, který se stal pouhým dnem odpočinku, ruily se i přísné předpisy "koer" stravy atd.
Ortodoxní judaizmu vznikl také v 18.století na Litvě a v Polsku jako odpověď na reformní proud. Ortodoxie kladla důraz na zbonost, modlitbu (zejména chasidismus),tradici, studium a znalost textů Zákona.
V předválečných Čechách a na Moravě sdíleli četí idé náboenskou vlanost větinového obyvatelstva, mluvili česky, nebo německy a od ostatního obyvatelstva se příli neliili, větinou se přikláněli k reformnímu proudu. Např. v Praze byl mezi desítkami členů rady id.náboenské obce pouhý jeden zástupce ortodoxního směru, kterému ostatní zastupitelé neustále vyčítali nákladnost vydrování koer řezníka-ocheta. Jiná situace byla na východním Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde fungovaly ortodoxní náboenské obce, zdejí idé ve svých tradičních oděvech (kaftany, klobouky, vousy a pejzy) byli odliní na první pohled a větinou hovořili v jidi atd.
Ortodoxní synagoga zřejmě slouila zejména idům, kteří se do Ostravy přistěhovali z ortodoxních obcí z východu tehdejí republiky, popř.sem přili z Polska. V Polsku byla ortodoxie velmi rozířená a idovská populace byla v této zemi velmi početná. Např.Varava (v té době co do velikosti a významu srovnatelná s Prahou) měla téměř 300 tis. idovských obyvatel a větinou ortodoxních, co byl počet jaký měla idovských občanů celá ČSR (včetně Podkarpatské Rusi) !