EinloggenEinloggen AnmeldenAnmelden  ČeskyČesky
Ringhofferovy závody (Ringhofferovy závody ) - Ringhofferovy závody

Beigetragen: Jan Tomášek

František Ringhoffer založil roku 1852 továrnu na železniční vagony mezi ulicemi Plzeňskou, Kartouzskou a Kartouzskou uličkou. První vůz byl vyroben r.1854. Od roku 1867 začala firma vyrábět tak. Za šest let po nákladních vagonech začal Ringhoffer s výrobou vagonů osobních.é budoucí pýchu celé vagonky - salonní vozy. Za šest let po nákladních vagonech začal Ringhoffer s výrobou vagonů osobních.

Je záhodno připomenout, že tehdy ještě nebyly ani vlečky, ani nádraží Západní dráhy (1862) natožpak železniční most (1871). První vagóny se dopravovaly na dnešní Masarykovo nádraží na speciálním valníku o šesti silných kolech s mohutnou gumovou obručí. S pomocí navijáku, sochorů a klínů sehraná parta čtyř až pěti chlapů vytáhla vagon na vůz, osm silných valachů ve čtyřspřeží zabralo a mohutný povoz se vydal na náročnou několikahodinovou cestu křivolakými pražskými uličkami po kočičích hlavách pražského dláždění. Teprve Hybernská ulice ústí při vlečce do kolejiště nádraží. Dopravu vagonů po vlastní ose umožnila až Ringhofferova vlečka k novému smíchovskému Železničnímu mostu.


Výrobní program dále zahrnoval parní stroje, kotle, zařízení pro pivovary, mlýny a pily.

Areál, vybudovaný do konce 70. let 19. století, se skládal ze dvou strojíren, kovárny, soustružny s kotelnou a strojovnou, montovny vagonů, strojírny pivovarských strojů, slévárny, kotlárny, kancelářské budovy, vrátnice, plynárny, vlečky a vily s pozdně klasicistní fasádou – rezidence Ringhofferů.

Závod byl rozšířen na další pozemky v katastru Smíchova – slévárenské provozy byly přesunuty do závodu v Křížové ulici, na jejich místě vznikly montovny vagonů.
V novém závodě, „Tylovce“ podél dnešní ulice Stroupežnického, pracovaly od roku 1870 truhlářské dílny, nýtárny a montovna vagonů.

Kolonie domů pro zaměstnance vznikala od roku 1870 na Mrázovce.

V roce 1880 byla vybudována vlečka ke smíchovskému nádraží. Od roku 1911 se podnik specializoval na produkci kolejových vozidel, což mělo za následek další modernizaci a výstavbu širokorozponových hal při Plzeňské ulici, jejichž strojní vybavení sloužilo až do 90. let 20. století.

Po znárodnění nesla smíchovská továrna název Vagonka TATRA – Smíchov, n. p., později se stala součástí koncernu ČKD. Byla největším výrobcem tramvají na světě, vozy řady T se staly legendou
. Na místě budov Ringhofferových závodů v Praze na Smíchově dnes stojí multifunkční obchodní středisko Nový Smíchov, včetně torza původního průčelí tovární haly z roku 1916.

(zdroj: industriální topografie - upraveno)



Eingegeben: 29.6.2019



Kommentar und weitere Informationen


Kein Datensatz

 Kommentar und weitere Informationen
Name:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Thema:
Kommentar/Präzisierung:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 61 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist