Winterberg - Synagoge (Vimperk - synagoga) - idovské osídlení a synagoga ve Vimperku
Beigetragen:
Michal KurzPrvní zmínky o idovském osídlení Vimperka pocházejí z 20.let 17.st. idé představovali vedle Čechů druhou národnostní meninu tohoto starého umavského, větinově německého městečka a v průběhu staletí se významně podíleli na jeho hospodářském rozvoji. Jejich doménou byl samozřejmě obchod, zvlátě na poč. 20.st. a za první republiky působilo ve městě několik ivnostníků, i významná místní továrna na prádlo byla a do r.1938 ve vlastnictví idovské firmy. R.1921 měl Vimperk nejvíce idovských rodin ve své historii, čítajících celkem 80 osob; r.1930 ilo zde a v blízké vsi Boubská (dnes součást Vimperka) 20 rodin o 60 osobách.
A do konce 19.st. přísluelo idovské obyvatelstvo Vimperka k idovské náboenské obci ve Čkyni, v jejích dvou synagogách se také do r.1895 účastnilo bohoslueb. Po tomto roce vak ji počet čkyňských idů klesl natolik, e vekeré obřady byly přeneseny právě do Vimperka, který nakonec (po úředních jednáních mezi lety 1896-1900) převzal i funkci sídla idovské obce. Tak byla r.1899 zaloena idovská náboenská obec Vimperk; synagogy ve Čkyni byly zrueny a svou funkci zde nadále plnil pouze hřbitov.
Nově zřízená náboenská obec se záhy rozhodla zbudovat ve městě svou centrální svatyni. Zatímco se bohosluby odehrávaly ve stávajících modlitebnách, začali představitelé obce pozvolna shánět finanční prostředky a na poč. 20.st. byl vypracován i projekt nové synagogy válka ale ve oddálila. K naplnění cíle dolo a v pol. 20.let, kdy idovská obec konečně získala dostatek finančních prostředků (významná část pocházela vedle darů a veřejné sbírky i z prodeje objektu bývalé synagogy ve Čkyni v r.1922) i vhodnou parcelu na nároí dneních ulic 1.máje a Johnovy, kterou zakoupila od města r.1924 za 11 430 korun. Stavba byla svěřena městskému staviteli Josefu Schmidtovi, stavební dozor vykonával českobudějovický architekt Louis Wolt. Objekt vyrostl během druhé poloviny r.1925 a konečné náklady dosáhly sumy 105 000 korun. Dne 3.1. 1926 byla synagoga za účasti představených sousedních idovských obcí, zástupců okresní a místní správy a téměř kompletní městské rady slavnostně zasvěcena; obřad vedl plzeňský rabín dr. Max Hoch.
Patrová moderní stavba se hmotově i výkou začlenila do zástavby okolní vilové čtvrti. Vlastní modlitebna se nacházela spolu s kanceláří idovské obce v přízemí, patro objektu zabíral byt rabína. Interiér modlitebny s bohatě zdobeným stropem i stěnami mohl lavicemi pojmout 70-80 osob, osvětlení bylo vedle tradičních nákladných lustrů a svícnů i elektrické. Jeden ze svícnů, stejně jako jedna z chrámových opon (parochet), zahalujících schránku na Tóru, pocházely patrně ze zruené synagogy ve Čkyni, odkud byly do Vimperka přeneseny po jejím prodeji r.1922 oba předměty byly staré téměř sto let.
Rok 1938 a následné válečné události znamenaly v podstatě likvidaci (nejen) vimperské idovské komunity. Mnichovskou dohodou se Vimperk ocitl v Němci zabíraném pohraničním pásmu, ve dnech 5.-7.10. 1938 jej opustila československá vojenská posádka, o den později sem ji vpochodovaly německé oddíly. Větina idovského i českého obyvatelstva stačila uniknout do vnitrozemí. Situace se vyhrotila v noci z 9. na 10.11. nacisty organizovaná tzv. Křiálová noc se nevyhnula ani Vimperku; 10.11. místní nacisté vypálili synagogu a spálili vekerý její mobiliář. Chátrající stavba zůstala stát jetě několik let, ne ji r.1941 vimperský lékař dr. Erich Finger koupil a vzápětí nechal zbořit, aby získal stavební parcelu. Osud idů na Prachaticku neblaze zavrily předevím dva transporty z Klatov do Terezína koncem listopadu 1942.
Po válce vyrostl na místě synagogy obytný dům (dnes čp.361/3). R.2003 bylo rozhodnuto o umístění pamětní desky pro odpor obyvatel domu byla nakonec umístěna na opěrnou zeď sousedního objektu Správy NP a CHKO umava, kde byla 23.6. 2003 slavnostně odhalena.
Eingegeben: 29.12.2008