Komentář/Upřesnění: Ostrava - ortodoxní synagoga (Ostrava - ortodoxní synagoga)Komentář/Upřesnění:Re: Rozdíl
[vloženo: Pavel Frýda 5.10.2008 19:02]
Judaizmus existoval téměř osmnáct století jako jedno učení. Nikdy v něm nepůsobila žádná centrální náboženská autorita, která by dohlížela a usměrňovala jednotlivá náboženská centra působící v národních státech. V 18.století, v době osvícenství, se i v judaizmu začal projevovat reformní směr tzv.haskala. Jeho cílem bylo potlačit vše, co bránilo Židům v integraci do společnosti, náboženský život se omezil pouze na psaný Zákon, ostatní co bylo obtížně slučitelné s moderním životem se omezovalo-hebrejština byla nahrazena v bohoslužbách němčinou (později i češtinou), v synagogách se začalo hrát na varhany, sborově se zpívalo, lavice v synagogách byly uspořádány podobně jako v kostelích, později bylo i zrušeno oddělování mužů a žen při bohoslužbě, zmírněny byly zákazy různých činností o šábesu, který se stal pouhým dnem odpočinku, rušily se i přísné předpisy "košer" stravy atd.
Ortodoxní judaizmu vznikl také v 18.století na Litvě a v Polsku jako odpověď na reformní proud. Ortodoxie kladla důraz na zbožnost, modlitbu (zejména chasidismus),tradici, studium a znalost textů Zákona.
V předválečných Čechách a na Moravě sdíleli čeští Židé náboženskou vlažnost většinového obyvatelstva, mluvili česky, nebo německy a od ostatního obyvatelstva se příliš nelišili, většinou se přikláněli k reformnímu proudu. Např. v Praze byl mezi desítkami členů rady žid.náboženské obce pouhý jeden zástupce ortodoxního směru, kterému ostatní zastupitelé neustále vyčítali nákladnost vydržování košer řezníka-šocheta. Jiná situace byla na východním Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde fungovaly ortodoxní náboženské obce, zdejší Židé ve svých tradičních oděvech (kaftany, klobouky, vousy a pejzy) byli odlišní na první pohled a většinou hovořili v jidiš atd.
Ortodoxní synagoga zřejmě sloužila zejména Židům, kteří se do Ostravy přistěhovali z ortodoxních obcí z východu tehdejší republiky, popř.sem přišli z Polska. V Polsku byla ortodoxie velmi rozšířená a židovská populace byla v této zemi velmi početná. Např.Varšava (v té době co do velikosti a významu srovnatelná s Prahou) měla téměř 300 tis. židovských obyvatel a většinou ortodoxních, což byl počet jaký měla židovských občanů celá ČSR (včetně Podkarpatské Rusi) !