Kommentar/Präzisierung: Brno - kolonie v ulici Nezamyslova (Brno - kolonie v ulici Nezamyslova)Kommentar/Präzisierung:Upřesňující informace k místu
[vloeno: Eva Mattuová 28.2.2018 21:20]
Vagónová kolonie"Vagónka" byla řádka domků v pokračování ulice Nezamyslovy v Brně - idenicích. Ulice končila klenutým malým podjezdem pod kolejovým dráním tělesem jednokolejné tehdy tratě, která běela od Komárova severním směrem, úrovňovou křiovatkou s ulicí Táborskou, k idenickému nádraí. Za podjezdem pokračovala nezpevněná cesta, na její severní straně stálo asi 10 domků, vybudovaných skutečně z elezničních vagonů, různě obezděných a přistavovaných. Před domky byl pás malých předzahrádek, které byly oplocené dřevěným lakovým plotem. Kolonie stála na pozemku, který zřejmě byl dráním majetkem, kterým je a dodnes. Na katastrálním plánu z roku 1887 ji je dráha i pozemek zaznamenány. Kolonie mohla vziknout asi na počátku 1. republiky, moná v období krize, patrně v době, kdy byla současně zastavěna nájemnými domy i severní část ulice před podjezdem. Ulice Nezamyslova se v té době jmenovala Hálkova. Na počátku 2. sv. války se začala budovat nová elezniční kolej, vedle dosavadní tratě rostly pilíře pro umístění nového ocelového mostu, ale stavba byla přeruená, protoe začala válka. V té době byly asi dva první domky pro novou trasu trati zbourány, ale ty ostatní tam vydrely zhruba do zač. padesátých let 20 stol. Na východním konci byla malá dřevěná bouda, asi původně nějaký obchod, ve které bydlel starý pán, který se zabýval letováním hrnců, drátováním a drobnými zámečnickými opravami. V kolonii bydleli původně spořádaní obyvatelé. Bydlela tam na př. Marie Čermáková, studentka tehdy Reálného gymnazia na Křenové ul., která byla přebornicí ve skocích do vody, později trenérkou československých reprezentantů.
Domky byly později oputěny a zbourány vechny, protoe tato plocha byla dráhou vyuita na stavbu dalí trasy, take nyní tam jsou mosty dva, ale původní projekt byl zřejmě přepracován, západní trasa vede v jiné poloze. Avak původní rozestavěný pilíř, z lícové strany krásně vyzděný kamennými bosovanými kvádry, zůstal na místě. Ulicí nyní projídí tramvaj směrem ke Stránské skále.