Pilsen-Hilfssynagoge und der Älter Judenfriedhof (Plzeň-Pomocná synagoga a starí idovský hřbitov)Beschreibung:
Adolf Hoffmann předseda Chevra kadiaAdolf Hoffmann byl dlouholetým předsedou tradičního pohřebního spolku Chevra Kadia v letech 1910-37.
Spolek tvoří nejváenějí mui idovské obce, zajiují nejen pohřby souvěrců, ale věnují se i dobročinnosti a návtěvám nemocných. Počet členů spolku býval 18, co je numerický ekvivalent slova chaj tj.ivý. Podle idovské tradice nesmí zemřelý zůstat v domě smutku, členové Chevra Kadia (hebr.Svaté bratrstvo) bdí a modlí se u zemřelého v obřadní síni, či márnici a provádějí rituální omytí těla k dosaení rituální čistoty (tahara). Náhrobek (eben zichron, hebr.kámen vzpomínek) se na hrobě vztyčuje při prvním výročí úmrtí (v jidi járcajt), při dalích těchto výročích provádějí členové Chevra kadia modlitby u hrobu, tuto slubu si někteří zboní idé předplácejí za ivota formou příspěvku do pokladny spolku.
I nejbohatí idé bývali pohřbíváni celkem prostě v bílém rubái bez kapes (s sebou nevezme si ničeho), v prosté borové rakvi, perky a květiny nejsou idovskými pohřebními rituály povoleny. Přemisování ostatků je hrubým přečinem proti zásadám judaizmu. Do rakve byla zpravidla přidávána hrst zeminy z Erec Jisrael (země Izraelské), symbolizovala se tak touha po návratu do země předků, tak jak zpívají idé v písni Hatikvah (hebr.Naděje, dnes hymna státu Izrael).
Tak dlouho, tak hluboko v srdci
due ida touí
a směrem k východu
oko hledí k Siónu
Nae naděje se jetě neztratila
ta naděje dvou tisíc let -
být svobodným lidem v naí zemi
v té zemi Siónu a Jeruzaléma.
Datum: před 1934
Autor: H.Gold, Die Juden und Judengemeinden Böhmens in Vergangheit und Gegenwart
Beigetragen:
Pavel Frýda
Eingegeben: 10.1.2009