Strakonitz-Synagoge (Strakonice-synagoga)Beschreibung:
Ing.Otto Saxl předseda Chevra KadiaŘeditel fezáren Ing.Otto Saxl byl ve 30tých letech 20.století předseda pohřebního spolku Chevra Kadia (hebr.dosl.svaté bratrstvo). Členy tohoto spolku bývali nejváenějí členové idovské náboenské obce, zajiovali nejen pohřby souvěrců, ale i návtěvy nemocných a spolek se obvykle věnuje i dobročinnosti. Např.při stoletém jubileu v r.1907 věnoval spolek chudým 100 tis.tehdejích rakouských korun, suma rozhodně nezanedbatelná. Počet členů spolku býval 18, co je numerický ekvivalent slova chaj tj.ivý.
Podle idovské tradice nesmí zemřelý zůstat v domě smutku, členové Chevra Kadia bdí a modlí se u zemřelého v obřadní síni, či márnici a provádějí rituální omytí těla k dosaení rituální čistoty (tahara). Náhrobek (eben zichron, hebr.kámen vzpomínek) se na hrobě vztyčuje při prvním výročí úmrtí (v jidi járcajt), při dalích těchto výročích provádějí členové Chevra kadia modlitby u hrobu, tuto slubu si někteří zboní idé předplácejí za ivota formou příspěvku do pokladny spolku.
I nejbohatí idé bývali pohřbíváni celkem prostě v bílém rubái bez kapes (s sebou nevezme si ničeho), v prosté borové rakvi, perky a květiny nejsou idovskými pohřebními rituály povoleny. Přemisování ostatků je hrubým přečinem proti zásadám judaizmu. Do rakve byla zpravidla přidávána hrst zeminy z Erec Jisrael (země Izraelské), symbolizovala se tak touha po návratu do země předků, tak jak zpívají idé v písni Hatikvah (hebr.Naděje, dnes hymna státu Izrael).
Tak dlouho, tak hluboko v srdci
due ida touí
a směrem k východu
oko hledí k Siónu
Nae naděje se jetě neztratila
ta naděje dvou tisíc let -
být svobodným lidem v naí zemi
v té zemi Siónu a Jeruzaléma.
Rodina Saxlova zahynula v nacistických vyhlazovacích táborech-Otto v Terezíně v r.1944 ve věku 64 let, jeho manelka Gabriela, rodačka z Vídně, v r.1943 kdesi v Polsku (51 let) a jejich syn Erik v r.1943 v plynových komorách Osvětimi (27 let)....
Datum: před 1934
Autor: H.Gold, Die Juden und Judengemeinden Böhmens in Vergangheit und Gegenwart
Beigetragen:
Pavel Frýda
Eingegeben: 9.9.2008