Kremsier-Synagoge (Kroměří-synagoga)Beschreibung:
Kroměří-interiér synagogySlovo synagoga (synagogein=hromaďování) je řeckého původu, hebrejtina pouívá slov bejt ha-kneset (dům shromádění, výraz i pro sněmovnu, parlament) v jazyce jidi a německy se říkalo templ. Snímek zachycuje na východ směrovaný aron ha-kode (schrána na tóru, oltář), amud (dosl.sloup, pult odkud je řízena bohosluba) a nezbytnou rekvizitu lampu ner tamid (věčné světlo). Aron je obvykle zakryt parochetem (ozdobný závěs, opona). Nejdůleitějí a nejcenějí předmět je sefer tóra (svitek tóry), ze které je o ábesu (sobota) čtena sidra (týdení úsek tóry). Tóra sama je ukládána do meílu (plátíku), při jejím nesení zboní idé povstávají, uklánějí se a na znamení úcty meíl líbají. K bohoslubě není nutně zapotřebí přítomnosti rabína, postačí kolený chazan (kantor), popř. kdokoliv z dospělých muů, který předčítá z tóry. Bohosluba se nemá konat pokud není naplněn tzv.ninjan (dosl.počet), přítomnost alespoň 10 dospělých můů starích věku bar micva tj.13 let. V některých sekulárních obcích byl tento počet někdy naplňován za cenu placených osob. Pro eny byl vyhraen ezrat naim (dosl.enský dvůr, enská galerie). V synagogách postavených po polovině 19.století se slouily bohosluby v reformním ritu a lavice pro mue byly uspořádány podobně jako v kostelích, odpadla tedy bima, či almemor (řečnitě).
ema Jisra´el adonaj elohejnu adonaj echad. Baruch em kevod malchuto le´olam va´ed.
Sly Izraeli, Hospodin je ná Bůh, Hospodin je jeden. Poehnané je jméno království Jeho na věky věků.
(zvolání ema, základní modlitba idovského věřícího)
Datum: před 1929
Autor: H.Gold, Die Juden und die Judengeschichte Mährens in Vergangenheit und Gegenwart
Beigetragen:
Pavel Frýda
Eingegeben: 26.1.2008