Podmokl-Synagoge (Podmokly-synagoga)Beschreibung:
Torzo márniceMárnice bývala významným objektem v idovském pohřebním rituálu, nebo tělo zemřelého nesmělo být ponecháno v domě smutku. Bylo pohřebním spolkem Chevra kadia (hebr.Svaté bratrstvo) převezeno do márnice, kde u něj členové spolku bděli, modlili se a bývalo zde provedeno omytí těla za účelem dosaení rituální čistoty (tahara). K tomuto účelu byly v márnicích kamenné stoly, které se někde dochovaly. Spolek tvoří nejváenějí mui idovské obce, zajiují nejen pohřby souvěrců, ale věnují se i dobročinnosti a návtěvám nemocných. Počet členů spolku býval 18, co je numerický ekvivalent slova chaj tj.ivý. Náhrobek (eben zichron, hebr.kámen vzpomínek) se na hrobě vztyčuje při prvním výročí úmrtí (v jidi járcajt), při dalích těchto výročích provádějí členové Chevra kadia modlitby u hrobu, tuto slubu si někteří zboní idé předplácejí za ivota formou příspěvku do pokladny spolku.
I nejbohatí idé bývali pohřbíváni celkem prostě v bílém rubái bez kapes (s sebou nevezme si ničeho), v prosté borové rakvi, perky a květiny nejsou idovskými pohřebními rituály povoleny. Přemisování ostatků je hrubým přečinem proti zásadám judaizmu. Do rakve byla zpravidla přidávána hrst zeminy z Erec Jisrael (země Izraelské), symbolizovala se tak touha po návratu do země předků, tak jak zpívají idé v písni Hatikvah (hebr.Naděje, dnes hymna státu Izrael).
Tak dlouho, tak hluboko v srdci
due ida touí
a směrem k východu
oko hledí k Siónu
Nae naděje se jetě neztratila
ta naděje dvou tisíc let -
být svobodným lidem v naí zemi
v té zemi Siónu a Jeruzaléma.
Datum: 2007
Autor: Pavel Frýda
Beigetragen:
Pavel Frýda
Eingegeben: 3.9.2007