Brno - nádraní pota (Brno - "pota 2" (původní budova))Beschreibung:
nádraní potovní úřad - návrhBudovu vyprojektoval na konci 30. let 20. století na základě vítězného návrhu v architektonické soutěi architekt Bohuslav Fuchs na pozemku obsazeném z části ji dříve potovní budovou. Vzhledem k zamýlenému přesunu nádraí Fuchs budově navrhl lehkou ocelovou konstrukci, aby byla rozloitelná. Jestli je to ale proveditelné i v 21. století, není jisté.[2] Od 80. let 20. století probíhaly částečné opravy, při nich vak byly také necitlivými zásahy odstraněny prvky původního vybavení. Zejména byly odstraněny pozoruhodné lavice ocelové konstrukce s masivními dubovými sedáky a opěradly. Dlouhodobě se její stav spíe zhoruje. V devadesátých letech byla původní ulechtilá, cementová a v celé hmotě (do tmavoeda) probarvená omítka (umělý kámen) natřena nepatřičným disperzním světlým nátěrem. Protáhlost stavebního tělesa reaguje na postavení podél dráního tělesa a na logickou souslednost vnitřního provozu.
Nádraní pota je účelová budova odpovídající provozu velkého potovního střediska. Stavební těleso je protnutím dvou protáhlých kvádrů leících ve směru delího rozměru. Ve skutečnosti jde o čtyřposchoďovou stavbu se dvěma suterény. Dojem dvou těles je vytvořen pomocí rizalitu procházející v uličním průčelí přes velkou část délky budovy v prvním, druhém a třetím poschodí. Těleso dosahující pátého poschodí, pak neobsazuje celou délku výchozího půdorysu ale jen jeho dvě třetiny. Tak je dosaeno dojmu rozčleněné tělesnosti při velkém objemu stavby působí budova tíhle. Půdorys je protáhlý (80 × 15 m) v jeho jedné třetině je vstupní vestibul navenek artikulovaný modernisticky dekorativním portikem, ze kterého je poznatelný rukopis Bohuslava Fuchse.
V suterénu (2 podzemní podlaí) je budova konstruovaná ze elezobetonu. Nad zemí (5 nadzemní podlaí) má budova ocelovou konstrukci.
V budově se také nachází jeden ze tří funkčních oběných výtahů typu páternoster v Brně. Pota jej v roce 2013 nechala opravit do provozuschopného stavu.
Za potovní budovou se nacházela dvojice vlastních kusých kolejí, kde bývaly přistaveny speciální potovní vozy. V roce 2019 byla při rekonstrukci nástupi jedna z kolejí zruena (v jejím místě byl zřízen chodník pro pěí) a druhá, přístupná z prvního nástupitě, byla upravena pro běný osobní provoz.
Budova byla ve vlastnictví a v uívání České poty (pozemek, na kterém budova stojí, vlastní spolu s nádraím České dráhy), která se o ni nedostatečně starala. Kromě opravy oběného výtahu za 5,5 milionu Kč v roce 2013 (jeho provoz byl kvůli patnému technickému stavu zastaven v roce 2004) nechala celý objekt zchátrat. Zanedbaná budova se v roce 2018 umístila na prvním místě ankety o největí ostudu Brna organizované redakcí iDNES.cz
Před rokem 2020 obslouila nádraní pota a 50 tisíc zákazníků měsíčně, v roce 2021 vak Česká pota oznámila záměr provozovnu přesunout. Elektronickou aukci na koupi budovy vyhrála v listopadu 2021 společnost Recollect, která nabídla vyvolávací cenu 117 milionů korun. České dráhy, coby vlastník pozemku, na kterém stavba stojí, svého předkupního práva nevyuily. Firma Recollect oznámila, e chce budovu zrekonstruovat s respektem k funkcionalismu a e stavba má být vyuívána v souladu s územním plánem a budoucí podobou lokality po přesunu nádraí.[5] Potovní pobočka Brno 2 nadále zůstala v budově a v roce 2023 byla druhou největí v Česku.] Její provoz pro veřejnost byl ukončen 12. května 2023 a jako náhrada nádraní poty byla následně zprovozněna nová potovní pobočka v nedalekém obchodním centru Letmo.
Datum: 1939?
Autor: Bohuslav Fuchs architektonická skica (ofoceno)
Beigetragen:
Jan Tomáek
Eingegeben: 10.1.2025