Klattau alt bahnhof (stanice Klatovy (původní nádraí) )Beschreibung:
provizorní nádraí - vzpomínky pamětníka náletupůvodní nádraí
......................
Původní Klatovské nádraí bylo vystavěno v roce 1876 na trati Plzeňsko - Březenecké dráhy z Plzně do Bavorska přes eleznou Rudu. V roce 1888 protnula Klatovy dalí spojnice, tentokrát Českomoravské transverzální dráhy. Tím byl vývoj uzlu zakončen a typizovaná budova splňovala tehdejí standarty a v její blízkosti byly postaveny rovně typizované domy pro zaměstnance dráhy. Větí vzdálenost nádraí od města byla vyřeena zastávkou Klatovy město, která leí na transverzálnítrati. Na 20. dubna 1945 byl ohláen nálet spojeneckých sil jeho cílem bylo zabránit přesunu německých vojsk na západ.
Budova nádraí dostala několik zásahů
ze vzpomínek pamětníka náletu
............................................
.... Cestou kolem restaurace Rychta "Při tom jsem si poviml, e nad Křesanským vrkem (asi 1,5 km od nás severně) nalétávají hloubkaři" a na něco střílejí. To nechávalo kadého v klidu, nebo k takovým útokům docházelo v té době kadý den. Větinou byly směrovány na vlaky a projídějící německá vozidla.
Tentokrát to vak bylo jiné. Letadel bylo více a střelba neustávala. Rychle se rozířila zpráva, e hloubkaři útočí na klatovské nádraí. Kdy jsme doli domů, začaly houkat sirény vyhlaující letecký poplach. Chystali jsme se do krytu, který byl v jedné komoře ve sklepě. Nějak jsem se zdrel v kuchyni, a to jsem ji slyel burácet bombardéry přímo nad naím domem.
První bomby spadly mezi domky za tratí KlatovyHoraďovice, co bylo asi 500 a 700 metrů od nás. Dalí spadly do prostoru, kde je dnes sídlitě Pod Hůrkou. Tam byla v té době natěstí jen rozpadlá cihelna. Ostatní pak zasáhly klatovské nádraí zcela přesně. Z celého nádraí zůstala stát jen branka ze elezných trubek, kterou se vcházelo na nástupitě a na kadé straně asi dva metry zábradlí.
Při náletu zahynulo i několik zaměstnanců nádraí včetně přednosty, kteří se ukryli ve sklepě nádraní budovy. O případných ztrátách z řad německých uprchlíků se nemluvilo
Klatovy bez nádraí
...........................
Klatovy se tak na několik měsíců staly neprůjezdným městem. Vlak od Plzně končil na silnici do Plzně v místě, kde je dnes silniční nadjezd, na Domalice a eleznou Rudu se nastupovalo na elezničním přejezdu za Beňovy, co bylo asi 5 km. Na Horaďovice pak vlaky jezdily na klatovskou zastávku.
Prostranství před nádraím původně zřejmě park pak bylo určeno jako tábor pro uprchlíky.
Datum:
Autor: JT kolá
Beigetragen:
Jan Tomáek
Eingegeben: 17.6.2022