EinloggenEinloggen AnmeldenAnmelden  ĂˆeskyÈesky
Klattau alt bahnhof (stanice Klatovy (původní nádraží) )

Beschreibung: provizorní nádraží - vzpomínky pamětníka náletu

původní nádraží
......................


Původní Klatovské nádraží bylo vystavěno v roce 1876 na trati Plzeňsko - Březenecké dráhy z Plzně do Bavorska přes Železnou Rudu. V roce 1888 protnula Klatovy další spojnice, tentokrát Českomoravské transverzální dráhy. Tím byl vývoj uzlu zakončen a typizovaná budova splňovala tehdejší standarty a v její blízkosti byly postaveny rovněž typizované domy pro zaměstnance dráhy. Větší vzdálenost nádraží od města byla vyřešena zastávkou Klatovy město, která leží na transverzálnítrati. Na 20. dubna 1945 byl ohlášen nálet spojeneckých sil jehož cílem bylo zabránit přesunu německých vojsk na západ.

Budova nádraží dostala několik zásahů



ze vzpomínek pamětníka náletu
............................................

.... Cestou kolem restaurace Rychta "Při tom jsem si povšiml, že nad Křesanským vrškem (asi 1,5 km od nás severně) nalétávají „hloubkaři" a na něco střílejí. To nechávalo každého v klidu, nebo k takovým útokům docházelo v té době každý den. Většinou byly směrovány na vlaky a projíždějící německá vozidla.

Tentokrát to však bylo jiné. Letadel bylo více a střelba neustávala. Rychle se rozšířila zpráva, že hloubkaři útočí na klatovské nádraží. Když jsme došli domů, začaly houkat sirény vyhlašující letecký poplach. Chystali jsme se do krytu, který byl v jedné komoře ve sklepě. Nějak jsem se zdržel v kuchyni, a to jsem již slyšel burácet bombardéry přímo nad naším domem.

První bomby spadly mezi domky za tratí Klatovy–Horažďovice, což bylo asi 500 až 700 metrů od nás. Další spadly do prostoru, kde je dnes sídliště Pod Hůrkou. Tam byla v té době naštěstí jen rozpadlá cihelna. Ostatní pak zasáhly klatovské nádraží zcela přesně. Z celého nádraží zůstala stát jen branka ze železných trubek, kterou se vcházelo na nástupiště a na každé straně asi dva metry zábradlí.

Při náletu zahynulo i několik zaměstnanců nádraží včetně přednosty, kteří se ukryli ve sklepě nádražní budovy. O případných ztrátách z řad německých uprchlíků se nemluvilo

Klatovy bez nádraží
...........................

Klatovy se tak na několik měsíců staly neprůjezdným městem. Vlak od Plzně končil na silnici do Plzně v místě, kde je dnes silniční nadjezd, na Domažlice a Železnou Rudu se nastupovalo na železničním přejezdu za Beňovy, což bylo asi 5 km. Na Horažďovice pak vlaky jezdily na klatovskou zastávku.

Prostranství před nádražím – původně zřejmě park – pak bylo určeno jako tábor pro uprchlíky.




Datum:

Autor: JT koláž
Beigetragen: Jan Tomášek



Eingegeben: 17.6.2022





Processing time: 11 msec.
IP address = 18.227.209.140
desktop version