ČKD Praha (ČKD Praha)Beschreibung:
/zobrazen stejnosměrný lineární motor - některé údaje se týkají krokových motorů/
1/ lineární motory - rozdělení
2/ opakovatelnost - hystereze (ke krokovému lineárnímu motoru)
3/ lineární motory - pokračování
4/ monorail - jednokolejnicová dráha - rozdělení
1/ LINEÁRNÍ MOTOR
Lineární motor
pracuje na elektromagnetickém principu a skládá se z pohyblivého "forceru" - neboli pojezdu a moná také běhohounu. stacionární desky.
Ačkoli byly lineární motory zmíněny v souvislosti s lineárními dráhami - monoraily - daleko četnějí je uplatnění lineárních motorů jinde v průmyslu - ale zdaleka nejen v průmyslu. Častým účelem lineárních motorů - podobně jako servomotorů jsou různé doplňkové činnosti - třeba změna nastavení polohy a tak dále.
Stejnosměrný lineární motor
Asynchronní lineární motor
Krokový lineární motor
Snadný způsob, jak vytvořit lineární motor - například stejnosměrný, je rozvinout běný rotační stejnosměrný motor a rozvinout do roviny. Tedy alespoň rozvinout stator - ale čistý lineární motor má rozvinutý i rotor. I kdy výe byl zmíněn lineární motor v souvislosti s jednokolejnicovými dráhami - monoraily - lineární motory se uplatňují zejména v průmyslu u různých strojů.
Stejnosměrný lineární motor
Stator meního stejnosměrného lineárního motor můe byt vyhotoven jako lita permanentních magnetů s pohyblivou cívkou jakoto rotorem - která můe mít buď plochý - nebo kruhový tvar. . Mohou to být ploché nebo kruhové tvary. Inenýři tovární automatizace a robotických aplikací stáli před úkolem sestrojit rychlý, přesný a výkonný elektrický pohon - u kterého se nepřekládá, e by fungoval permanentně - ale spí jen občas - například jako doplňkový pohon třeba pro nastavení .polohy nějakého jiného zařízení. Typickým uitím stejnosměrných lineárních motorů jsou třeba nemocniční lůka.- kde se lineární motory pouívají právě pro změnu polohy. a vlastně pohybují nastavujícími rouby - přesněji závitová nebo vřetenová část je instalována v trubce, která se vlastně uplatňuje jako matice - kde se vřeteno poháněné elektromotorem pohybuje.
Výhody:
Hlavní výhodou stejnosměrného lineárního motoru jsou rychlosti. I mení motory mohou dosáhnout značného zrychlení.
Dalí výhodou je provozní ivotnost. Vzhledem k tomu, e neexistuje ozubení a jedinými třecími
body jsou lineární vodítka, je ivotnost proto poměrně dlouhá. Motory se vzduchovými loisky mohou pracovat nepřetritě při vysokých otáčkách bez opotřebení. Vzduchová loiska umoňují mení vzduchovou mezeru, co vede k větím motorovým silám.
Nevýhody:
Lineární stejnosměrné motory mají poměrně nízkou sílu nebo zejména velmi nízký gradient síly ve srovnání se stejnosměrným rotačním pohonem.
Jinou jistou nevýhodou je třeba komplikovanějí převodování ne u rotačních stejnosměrných motorů.
Zprozňování
Lineární stejnosměrné motory mají velmi nízkou sílu nebo zejména velmi nízký gradient síly ve srovnání se stejnosměrným rotačním pohonem..
Obzvlátě důleitá je potřeba porovnat parametry různých výrobců - které mají různí výrobci často odlině katalogově zpracovány. Těmito parametry mohou být třeba Maximální síla, brzdná síla, jmenovitá síla, přidrovací síla, zpět hnací síla. Poměrně důleitým parametrem je třeba silový gradient.
Zkouka silového gradientu
Nejkomplexnějí zkoukou před zapojením motoru je zkouka silového gradientu. udávaného v jednotkách sekundu za Newton (m/s/N).
To lze vypočítat nebo vám informativní společnosti
dodá číslo představující honotu za sekundu zaNewton (m/s/N).
Gradient rychlosti nárustu zátěe podává informaci, jak moc se motor zpomaluje při kadém nárustu zátěe - tedy síly v Newton(ech).. Současně vlastně jde o test pevnosti.motoru..
Výrobci z různých částí světa často pouívají zcela odliné katalogizování - asi je tedy namístě posoudit, zda se porovnávají tyté veličiny.
Asynchronní (Indukční) lineární motor LIM
Motory zaloené na principu elektromagnetické indukce podobně jako standartní asynchronní elektromotory - u kterých magnetické pole indukované statorem otáčí rotorem - jeho rychlost je ve srovnání s magnetickým polem o něco pomalejí - odtud název asynchroní. Typickým uplatněním lineárních motorů jsou třeba právě výe zmíněné vlaky - a to vlaky standartní na dvou kolejnicích - tak vlakové soupravy monorailů - přičem tyto dva druhy pohonů či motorů se od sebe dost zásadně odliují - viz dále. Nicméně funkci statoru právě plní kolej - kde jsou instalovány cívky - napájené třífázovým proudem. Lineární motory na principu indukce se dále například hojně uplatňují u CNC obráběcích strojů třeba jako náhrady náhrady mechanických převodů , kde je magnetický pohyb přesnějí ne mechanickými převody, je trpí vůlemi.
Asynchronní (Indukční) lineární motor LIM s lineárním statorem a kruhovým rotorem
Asynchronní (Indukční) lineární motor LIM s lineárním statorem a lineárním rotorem
Jak bylo naznačeno výe - jsou konstruovány dva poněkud odliné typy motorů. Například v případě elezničního pohonu u standartních dvoukolejnicových tratí - kde je kolej vlastně statorem funkci rotoru plní vlastně přímo elezniční kolo.
Trochu jiná situace je u monorailu - kde i rotor je vlastně lineární pojezd.
Krokový lineární motor
Lineární krokový motor je zvlátní typ krokových motorů. Rovně krokový motor jako dalí lineární pracuje na elektromagnetickém principu a skládá se z pohyblivého "forceru" a stacionární desky. kterou je ozubená ocelová tyč obvykle z nerezu. Krokový motor se od ostatních lineárních motorů odliuje krokovou - čili v zásadě nespojitou činností , alespoň z úhlu velmi krátkého časového intervalu - podobně jako běné rotační krokové motory. Specifikum konstrukce lineárního motoru Konstrukce motoru spočívá v ozubení statorového pásu - čím se odliuje od jiných lineárních motorů. Stator u krokového lineárního motoru je pás se zuby pólovými nástavci. Rotor, který je sloen nejméně ze dvou střídavě napájených cívek, se nad pásem statoru pohybuje prostřednictvím vytvářených magnetických sil ..
Reimy lineárního krokového motoru
Činnost Lineární krokové motory je odstupňována v souladu s odebíraným elektrickým proudem ve dvou reimech, podobně jako u rotačních krokových motorů a to reimech
- micro-stepper
a vyí rozliení
2/ OPAKOVATELNOST - HYSTEREZE
Opakovatelnost - hystereze Dalím specifikem lineárních krokových motorů jsou poměrně příznivé a přesné hodnoty a spolehlivost při jednotlivých polohách opakujících se pracovních cyklů.
Jednosměrná opakovatelnost měřená opakovatelnými pohyby do stejných výchozích bodů z různých vzdáleností se nazývá hystereze - moná přesněji magnetická hystereze, nebo tento fyzikální jev souvisí předevím s magnetismem a magnetizací v podstatě hystereze je "magnetická vůle" v motoru při změně směru. Jev zvaný hystereze - či opakovatelnost popisuje tzv hysterezní křivka - která má význam v různých oborech fyziky - například definuje interval mezi zapnutím a vypnutím přístrojů.
3/ LINEÁRNÍ MOTORY (pokračování)
Aspekty přesnosti v lineárních krokových motorech
Lineární krokové motory mohou pracovat bez zpětné vazby v otevřené smyčce, co z nich z nich dělají velmi nákladově efektivní lineární pohon.
Zatímco některé aplikace vyadují absolutní přesnost polohování, jiné se obávají vysokého stupně
opakovatelnosti. Opakovatelnost je definována schopností předku vrátit se do stejného bodu ve stejném směru. A tento jev - tedy opakovatelnost popisuje tzv hysterezní křivka - která má význam v různých oborech fyziky - například definuje interval mezi zapnutím a vypnutím přístrojů.
a dalí typy lineárních motorů alespoň v názvech
Lineární synchronní motory LSM
Lineární spínané reluktanční motory LSRM
Lineární synchronní reluktanční motory LSRELM
4/ MONORAIL - jednokolejnicová dráha - rozdělení
Typickým upotřebením lineárního motoru je jednokolejnicová dráha MONORAIL - i kdy se nejedná o zdaleka jediný moný pohon tohoto dopravního prostředku.
Moná jetě jedna poznámka - monoraily nemusí být vdy důsledně jednokolejnicové - ani s elektrickým pohonem - svým způsobem lze k monorailu zařadit jené nekonvenční dráhy - které s monorailem nemají téměř nic společného - jako třeba potrubní vlak.
MONOREIL
Monorail neboli jednokolejnicová dráha, je speciální druh elezniční infrastruktury, který uívá
jen jedné kolejnice pro vedení a nesení vozidel.
Pod tímto obecným názvem se ale skrývá řada různorodých originálních konstrukcí.
Mylenka jednokolejnicové dráhy byla ivá ji v 19. století. Jedním z konstruktérů lokomotiv pro
tyto dráhy byl ji v dobách parního provozu i A. Mallet. Konstruktéři si od těchto drah slibovali
následující výhody:
- nií náklady
- mení zastavěná plocha
- lepí přizpůsobení terénu nebo reliéfu měst
Ve velké větině případů se ale tyto předpoklady naplnily jen částečně nebo nenaplnily vůbec.
MONORAIL rozdělení
nepravý monoreil
třeba monoreily prvních konstrukcí s podpůrnou kolejí
například Patiala State Monorail Trainways (PSMT) - tedy dráhy či trati v Indii- která je určitou kombinací elezničního a silničního dopravního prostředku
Monoreil s konvenčním nebo nekonvenčním elezničním pohonem
- běný monorail (vozy jedou po kolejnici)
- závěsný monorail (vozy jsou na kolejnici zavěené)
- průmyslové varianty
Pohon jednokolejek se obvykle provádí pomocí elektromotorů, ikdy experimenty byly
provedeny také s parním pohonem a spalovacími motory. V případě nekonvenčního pohonu by se mělo jednat o například o pohon vrtulí a proudem vzduchu - nebo jiný neobvyklý způsob pohonu.
Monoreil s pohonem lineárním elektrickým motorem
Dopravní prostředek - který by bylo mono vyhodnotit jako téměř stoprocentní monoreil - protoe lineární elektrický motor je zcela typický nebo příznačný právě pro monoreily.
K dalím druhům jednokolejnicových drah náleí například
Magnetická dráha - "Maglev"
Dráha na vzduchovém poltáři
a konečně volně lze k monorailům zařadit i poněkud více odliné dráhy - jakóu například můe být
Potrubní vlak .
Datum:
Beigetragen:
Jan Tomáek
Eingegeben: 26.10.2021