Myslkovice - synagoga (Myslkovice - synagoga)Beschreibung:
Jan Hus káe pod planou hrukouMyslkovice byly jedním z míst - kde Hus měl působit po svém vykázání z Prahy.
HUSOVA CESTA DO KOSTNICE
Přestoe přesně nevíme, kdy se Jan Hus narodil, v době smrti mu mohlo být něco mezi 42 a 45 lety. Nebyl tedy jetě tím moudrým, rozváným starcem, jak je často zpodobňován, dobové prameny ho zachycují spí jako podsaditého mue s oholenou tváří a tonzurou na temeni hlavy. Můeme si představit, e lo o energického řečníka, otevřeného irokým vrstvám. Moná bychom ho i mohli přirovnat k dnením nekonvenčně zaloeným farářům, kteří dovolují mladým lidem nosit do kostela díny a kytary, aby společenství troku osvěili. Hus svou komunitu osvěil u jen tím, e kázal v českém jazyce. Své posluchače navíc seznamoval s moderními mylenkami, které se v té době nesly západní Evropou.
Nechtěl pobuřovat ani vyvolat revoltu. Zaujalo ho učení anglického filosofa Jana Viklefa a neviděl na něm nic patného. Církev sama dobře věděla, e urgentně potřebuje nějakou reformu. O nejvyí pozici se hádali hned tři papeové a člověk ani nemusel umět číst a psát, aby mu dolo, e v celé instituci panuje, sluně řečeno, chaos.
Jan Hus byl jednak univerzitní mistr, ale zároveň kazatel v Betlémské kapli názorově ovlivněn valdenským učením.
- Církev v rozkladu
V té době bohatá lechta "chudla", moc získávala církev.
Hus byl obviněn z kacířství - co byl vlastně tah německého měanstva, nebo Staré město praské, bylo převáně německé. Více ne o názory lo o ztracená místa na univerzitě, nebo Kutnohorský dekret, který vydal Václav IV převrátil počet hlasů univerzitních mistrů v český prospěch.
Obviněný Hus Prahu opoutí, po nějakou dobu pobývá třeba na Kozím hrádku a káe na jihočeském venkově. Třeba v Myslkovicích, nebo také Miskovicích na jedné zahradě moná pořád jetě roste staletá hruka - pod kterou měl Jan Hus kázat.
Římský král Zikmund Lucemburský si předsevzal, e papeské schizma vyřeí a navrátí do Evropy řád. Roku 1414 proto svolal do Kostnice zvlátní koncil. Tři papeové byli velmi nemile překvapeni, kdy se dozvěděli, e bude zvolen pape zcela nový a s nikým z nich se u nadále nepočítá. Jan XXIII. dokonce ze sněmu uprchl, aby nemusel rezignovat a funkce mu zůstala.
Jan Hus se do Kostnice vydal v naději, e zde obhájí své mylenky a smyje ze sebe nařčení z kacířství. Místo rady moudrých otců tu vak narazil na houf arogantních hodnostářů, kteří nevěděli, jak by světu ukázali svou autoritu. Husa nechali okamitě uvěznit, ačkoli měl v ruce ochranný glejt od samotného Zikmunda, jemu v zájmu udrení klidných poměrů v Čechách záleelo na tom, aby se kazatel vrátil domů ivý a zdravý.
Koncil se nejprve vypořádal s učením Jana Viklefa a 45 jeho tezí označil za kacířské. Na základě toho pak mohl soudit Jana Husa, jen s některými tezemi souhlasil a svůj názor nehodlal odvolat. Kardinálové byli spokojeni. Konečně oficiálně odliili kacířské mylenky od "pravého svatého učení", co jim pomohlo znovuobnovit autoritu církve a nastolit cestu jakési náboenské normalizace. Ihned také Evropě názorně předvedli, co se stane s jedinci, kteří by se opováili hlásat něco jiného.
Zikmundova ochranná ruka nakonec Husovi zaručila jen tři slyení a v rámci moností i sluné zacházení. Kazatel sice v kostnickém vězení trpěl bolestmi zubů a úporným kalem, ale na rozdíl od mnoha jiných kacířů aspoň nebyl podroben mučení. Sám Zikmund ho prý jetě v den popravy přemlouval, aby si zachránil ivot a odvolal.
- Z mistra nesměla zůstat ani kůstka
Trest smrti upálením měl symbolický charakter. Oheň měl kacíře očistit od jeho bludů a přiblíit jeho dui spáse. Ačkoli se dřevo a sláma obvykle pokládala odsouzenci jen k nohám, v případě Jana Husa kati navrili hranici a k jeho hlavě. Muka českého kazatele tedy byla příerná, protoe ho nezadusil stoupající kouř, ale plameny se otíraly o celé jeho tělo, zatímco kouř stoupal a nad úrovní hlavy.
Duchovní otcové nicméně o tomto krutém způsobu upálení nerozhodli z osobní krutosti, nýbr z praktického důvodu: Husovo tělo mělo být spáleno na popel celé, z kacíře nesmělo nic zůstat. Jakýkoli ostatek toti mohl slouit jeho stoupencům coby relikvie.
Husovi stoupenci vak ádnou relikvii nepotřebovali. Plně jim stačil kazatelův duchovní odkaz a zpráva o jeho hrůzné smrti. Stalo se, čeho se Zikmund obával. Války v českých zemích ho zaměstnaly prakticky do konce ivota.
Zdroje: www.stoplusjednicka.cz, zoommagazin.iprima.cz, www.irozhlas.cz
Datum:
Autor: kolá JT
Beigetragen:
Jan Tomáek
Eingegeben: 8.3.2021