EinloggenEinloggen AnmeldenAnmelden  ĂˆeskyÈesky
Avia Letňany (Avia Letňany)

Beschreibung: AVIA BH-3 (AVIA B-3)


Předvoj letecké výroby ve Vysočanech začal v roce 1919, kdy byl zhotoven první kluzák.

V budovách bývalého vysočanského cukrovaru, kde v roce 1921 továrna Avia sídlila, vznikla jedna z nejmodernějších stíhaček své doby, Avia BH-3. Inženýři Beneš a Hajn navázali na svou první konstrukci, BH-1 Experimental.

Opět se jednalo o vzpěrový dolnoplošník s křídlem, jehož žebra se zvyšovala od kořene do jedné třetiny a naopak zmenšovala ke koncům. Poháněl ho výkonný řadový motor BMW IIIa, který umožňoval maximální rychlost až 240 km/h. MNO dalo souhlas k sériové výrobě, která čítala deset kusů. Československo se tak stalo jedním z prvních států na světě, které vyráběly dolnoplošné stíhačky v sérii. Bohužel, přes nespornou pokrokovost konstrukce a na svou dobu vysokou rychlost, měly nové stíhačky i řadu nepěkných vlastností. Nejvážnější byl sklon trestat chyby v pilotáži pádem do vývrtky, což vedlo k řadě havárií. Stíhací Avie BH 3 (ve vojenském kódu značené jako B 3) krátce sloužily u 1. leteckého pluku v Praze, následně byly předány letecké škole v Chebu, aby byly záhy staženy ze služby. Nicméně, jako stíhací dolnoplošníky, které konstrukčně předstihly svou dobu, zaujímají čestné místo v československé letecké historii.

(text Václav Šorel - zkráceno)


Datum:

Autor: JT (koláž)
Beigetragen: Jan Tomášek



Eingegeben: 12.11.2020





Processing time: 12 msec.
IP address = 3.147.64.187
desktop version