ČKD Praha (ČKD Praha)Beschreibung:
Jak se vyrábí lokomotiva - několik epizodSpecifikace nové lokomotivy, která je zadána výrobní firmě poskytuje podrobné informace o vech hlavních rozměrech, vech speciálních materiálech a speciálním vybavení, pozornost je věnována zejména pohonné jednotce - motorům.
Součástí dokumentace jsou výkresy - jak celku - tak součástí. Modelárna je první, která přijímá výkresy vech částí, které mají být odlity z kovu.
Pro kadou takovou část musí být vytvořen dřevěný vzor - model přesné velikosti - který bude následně vtlačen do mokrého písku, aby se vytvořila forma. Ve slévárně je několik mostových jeřábů a navíc několik meních pojízdných jeřábů, které pomáhají při manipulaci s formami a pánvemi. Pánev s rozhaveným surovým elezem, elezným rotem a koksem se pohybuje a dvanáct metrů nad zemí zavěena na jeřábu o nosnosti a dvacet tun.
Hrubé odlitky válců nyní opoutějí slévárnu a jsou posílány do válcovny, kde se probíhá jejich úprava na poadovanou velikost. Vechny odlitky jsou vyráběny s přesahem, přesné rozměry jsou prováděny různými dokončovacími stroji, a rozměry stále prověřovány příslunými měřidly.Jednotlivé dílce moná mohou trochu mohou připomínat kousky látky, z nich krejčí ije oblečení.
Rovné čáry se vytáhnou křídou a středy otvorů jsou pak pečlivě rozmístěny s absolutní přesností. Otvory se pak oříznou kolem těchto značek, buď děrováním nebo vrtáním. Evropské specifikace preferují vrtání, ale americké eleznice obvykle vyadují děrování.
Některé plechové pláty se upravují do válcových tvarů.
Elektrický ohýbací válec, se skládá z jednoho velkého válce, umístěného nad párem dalích válců podobného tvaru. Oba dolní jsou ve stejné rovině a výka horního válce je ovládána velkými rouby ovládanými ozubenými koly, pohon spodních válců je hydraulický . Změnou polohy horního válce se nastavuje ohyb desky do poadovaného tvaru.
A tak postupně vznikají jednotlivé díly a z výrobních provozů putují do montáních hal. Třeba osazování kol na nápravy u parních lokomotiv probíhalo na úplný závěr a lokomotiva přitom byla vyzdvyena na jeřábu o nosnosti a 100 tun.
(text zejména na podkladě internetu)
Datum:
Autor: JT (kolá)
Beigetragen:
Jan Tomáek
Eingegeben: 13.8.2020