Adamovské elezárny a strojírny (Adamovské elezárny a strojírny)Beschreibung:
části strojů - řetězové převodyČÁSTI STROJŮ
7 MECHANICKÉ PŘEVODY
7.3 PŘEVODY S TVAROVÝM STYKEM
7. 31 PŘEVODY S ŘETĚZY (té opsané převody)
7. 311 ČLÁNKOVÉ ŘETĚZY
ČLÁNKOVÉ ŘETĚZY VÁLEČKOVÉ (nejpouívanějí)
se rozdělují podle počtu článků na jedno-, dvou-, a trojřadé
válečkový řetěz se skládá z vnitřních a vnějích článků spojených svorníkem (1-vnějí článek, 2 - svorník, 3 - vnitřní článek, 4 - pouzdro, 5 - váleček, t - rozteč, b1 - ířka válečku)
vzájemným pootáčením svorníků v pouzdrech a válečků při nabíhání řetězu na kolo řetěz pracuje jako řada kluzných loisek
hlavními rozměry řetězů jsou rozteč "t" a ířka "b1" (udává se u větiny článkových řetězů dvojčíslím a písmenem - např. OSB (12. 70 x 7.75)
pro větí výkony se vyuívají několikařadé řetězy, které vzniknou spojením dvou - nebo více jednoduchých řetězů v jeden celek se společnými svorníky --- pro stejný přenáený výkon mají mení rozteč, a tím i mení průměry kol - a vzdálenosti os ne u převodů s jednoduchým řetězem - dále mají tií chod a zabírají mení prostor
pouívají se například k pohonu rozvodu u jízdních kol, motocyklů, či dalích spalovacích motorů
tvary zubů ozubených kol pro článkové řetězy mají tvar přímky-úsečky, evolenty nebo kruhového oblouku
ČLÁNKOVÉ ČEPOVÉ ŘETĚZY - pouití pro řetězové pily, variátory. Malá styková plocha mezi čepy a články vyaduje důkladné mazání.
ČLÁNKOVÉ POUZDROVÉ GALLOVY ŘETĚZY silové pomaloběné převody, kladkostroje, dopravníky, vysokozdviné vozíky
tvary zubů ozubených kol pro Gallovy řetězy mají tvar čáti krunice
7. 312 KLÍNOVÉ ŘETĚZY - EWARTŮV ŘETĚZ
- mají celistvé články a řetěz lze snadno rozebírat
pouívají se pro různé druhy řetězových dopravníků
7. 313 SVAŘOVANÉ ŘETĚZY
tradiční řetězy - kovářská klasika
VLASTNOSTI ČLÁNKOVÝCH ŘETĚZŮ
výhody článkových řetězů spočívají například ve faktu - e výroba a montá řetězo´ych převodů nemusí být tak přesná jako u ozobených kol - převod řetězy je přesný a do jisté míry pruný
běh řetězů je poměrně tichý - zejména je-li úhel opsání řetězu dosti velký a je-li řetěz dostatečně mazán
důleité je správné napnutí řetězu - řetěz nesmí být příli napjat, aby se nazahříval a zbytečně neopotřebovával
nevýhodou článkových řetězů je - e opotřebováváním článků se zvětuje jejich rozteč - a tím i celková délka řetězu --- proto vzdálenost řetězových kol - čili i hřidelů musí být měnitelná - tedy být monost řetětěz napínat - a to buď posuvem řetězové kola - nebo napínacím zařízením
ŘETĚZOVÁ KOLA A KLADKY PRO ČLÁNKOVÉ ŘETĚZY
řetězová kola pro článkové řetězy jsou hnací (Z1) a volná-hnaná (Z2)
"převodové číslo" neboli poměr Z1/Z2 je jízdních kol - čili biciklů, či velocipédů větí ne jedna - čili do rychla a u motocyklů do pomala - mení ne jedna
"převodové číslo" je stálé s vyjímkou jízdních kol s přehazovačkou
pokud jedno z řetězových kol sluí zároveň k napínání převodového řetězu - nazývá se zároveň napínací
co se týče výrobního materiálu - řetězová kola jsou nejčastěji z litiny nebo oceli na odlitky - v poslední době také z plastů
MAZÁNÍ ŘETĚZU
čím větí je obvodová síla a rychlost řetězu - tím více je potřeba převod mazat
do 3 m/s stačí ruční mazání, mechanické kapání nebo olejová lázeň
nad 7.5 m/s je vhodné mazání proudem oleje
DALÍ VYUITÍ ŘETĚZU
kromě řetězů pro přenos síly (hnací řetěz) a pro přepravu součástí (přepravníkový řetěz) lze řetěz vyuít k mnoha dalím účelům
Datum:
Autor: JT (kolá)
Beigetragen:
Jan Tomáek
Eingegeben: 20.5.2020