PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Adamovské železárny a strojírny (Adamovské železárny a strojírny)

Popis: části strojů - opásané převody
ČÁSTI STROJŮ
7 MECHANICKÉ PŘEVODY
7.2 ROTAČNÍ PŘEVODY SE SILOVÝM STYKEM

7. 21 OPÁSANÉ PŘEVODY

7. 211 PŘEVODY S PLOCHÝMI ŘEMENY A PÁSY

SLOŽENÍ ŘEMENOVÝCH PŘEVODŮ
jednoduchý řemenový převod se skládá ze dvou řemenů -
- jeden řemenen (či řemenice) je naklínována na hnacím hřídeli
- druhá řemenice ja naklínována na hnacím (volném) hřídeli

POUŽITÍ ŘEMENOVÝCH PŘEVODŮ
řemenový převod se používá u těch zařízení
- kde je přípustné mírné kolísání otáček
- kde záleží na pružném zachycení a tlumení rázů
- a dále, kde je pro jiný druh převodů příliš velká vzdálenost mezi hřídeli

PŘENOS KROUTÍCÍHO MOMENTU
- má-li se řemenovým převodem přenášet kroutící moment - musí být řemen napjat jistou silou (v klidu je napětí na obou částech řemenu stejné
- nejvýhodnější je uspořádání převodu - kdy hnací a hnaný hřídel jsou ve vodorovné rovině - a táhne dolní část řemenu, která se napne - zatímco horní zůstává volnější, prohnutá
- úhel opásání (tedy úhel, který vymezuje oblast na převodovém kole - kdy je řemen v záběru) by měl být tak velký - aby třecí síla

MATERIÁLY
- řemeny pro převody se nejčastěji zhotovují z hovězí ušně - konce se do uzavřeného pásu spojují buďto lepením - nebo lepením s prošitím koženými pásky - pro přenos menších sil při menších rychlostech postačí spojení drátěnými sponami
- pryžové pásy (tvořené několika vrstvami bavlněné tkaniny spojené pryží) se používají ve vlhkém prostředí - nebo kde se pracuje s kyselinami -

7. 212 PŘEVODY KLÍNOVÝMI (OZUBENÝMI) ŘEMENY
Kontaktní tlak pásu klínového řemenu je mnohem vyšší než u plochých řemenů bez vrubů. Zuby či klíny řemenů můžou také přenášet mnohem větší točivé momenty než ploché řemeny při stejných nárocích na prostor.

STRUKTURA KLÍNOVÉHO ŘEMENU
Klínový řemen se sestává
1. z tažné čáti (která přenáší tažnou sílu pásu - která ovšem není na vnitřním okraji pásu - ale zhruba v jedné třetině)
2. z pryžového jádra a nárazníku - což jsou vlastně dvě funkčně odlišné ale propojené vrstvy - jádro přiléhá k tažné - či oběžné části --- a nárazník je část - která zabírá na převodových kolech - či řemenicích
3. a na konec klínový řemen dotváří textilní obal - který všechny části spojuje a propojuje.

PARAMETRY KLÍNOVÝCH ŘEMENŮ
Pro výpočet parametrů klínových - či ozubených řemenů je asi nejsměrodatnější výška řemenu "h" - či spíše jeho zubu - dále výpočtová šířka "l" a vrcholový úhel - obvykle 40 stupňů.
V podstatě lze konstatovat, že převody klínovými řemeny do pásových převodů přičítají i výhody řetězových převodů.


7. 212 PŘEVODY KLÍNOVÝMI (OZUBENÝMI) ŘEMENY
Kontaktní tlak pásu klínového řemenu je mnohem vyšší než u plochých řemenů bez vrubů. Zuby či klíny řemenů můžou také přenášet mnohem větší točivé momenty než ploché řemeny při stejných nárocích na prostor.

STRUKTURA KLÍNOVÉHO ŘEMENU
Klínový řemen se sestává
1. z tažné čáti (která přenáší tažnou sílu pásu - která ovšem není na vnitřním okraji pásu - ale zhruba v jedné třetině)
2. z pryžového jádra a nárazníku - což jsou vlastně dvě funkčně odlišné ale propojené vrstvy - jádro přiléhá k tažné - či oběžné části --- a nárazník je část - která zabírá na převodových kolech - či řemenicích
3. a na konec klínový řemen dotváří textilní obal - který všechny části spojuje a propojuje

PARAMETRY KLÍNOVÝCH ŘEMENŮ
Pro výpočet parametrů klínových - či ozubených řemenů je asi nejsměrodatnější výška řemenu "h" - či spíše jeho zubu - dále výpočtová šířka "l" a vrcholový úhel - obvykle 40 stupňů.

V podstatě lze konstatovat, že převody klínovými řemeny do pásových převodů přičítají i výhody řetězových převodů.


Datum:

Autor: JT (koláž)
Přispěl: Jan Tomášek



Vloženo: 20.5.2020








Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist