Kladno - Vojtěská hu (Kladno - Vojtěská hu)Beschreibung:
měnírny a speciální rozvodná sí Kladenských elezárenMěnírna
Měnírna je budova se zařízením nebo samotné zařízení pro změnu proudové soustavy nebo propojení různých napájecích elektrických soustav.
1. AC -> DC
1.1 Trakční měnírny pro napájení stenosměrných elezničních, tramvajových nebo trolejbusových rozvodů
V ČR jsou snejnosměrné drání napajecí soustavy zpravidla o frekvenci 600V, pouze metro a trolejbusy v Ústí n. L. 750V. Drání měnírny jsou připojeny zpravidla na dálkovou sí 110 kV a dodávají stejnosměrný proud o napětí 3 kV (1,5 kV tra TáborBechyně, důlní dráhy).
1.2 Zvlátní případy měníren byly měnírny v normální rozvodné síti, kdy díříve část sítí, zejména městských sítí v Německu byla stejnosměrných.
2. AC -> AC (změna frekvence a zpravidla i napětí)
2.1 Měnírny (+ transformny) pro napájení střídavých elezničních rozvodů
2.11 změna běné frekvence 50 Hz přiblině na 1/3 - tedy 16,7 Hz
Střídavé napětí o zvlátní frekvenci 16 ⅔ Hz bylo zavedeno pro napájení kolejových vozidel zavedeno ve výcarsku, Německu a Rakousku ji počátkem 20. století. Důvody byly technické tuto frekvenci lze toti jetě stále transformovat za pouití běných transformátorů (transformátor je pouze větí protoe musí být vybaven větím a hmotnějím magnetickým obvodem, který je v praxi vyroben předevím ze eleza), a navíc je mono takto nízkou frekvenci jetě přímo pouít pro napájení stejnosměrných elektrických motorů bez pouití usměrňovače. Sníením kmitočtu a zavedením fázově posunutých pomocných pólů komutátorových trakčních motorů se ji v prvé dekádě dvacátého století podařilo dovést jednofázový systém do úspěného stavu technické pouitelnosti, a některé eleznice jím začaly své tratě elektrizovat. Sníení kmitočtu na jednu třetinu se ukázalo jako rozumný kompromis mezi zvětením rozměrů transformátorů (ke kterému pochopitelně dolo) a zlepenou komutací trakčních motorů - tedy přenosem elektřiny z lineárního elektrického vedení na otáčející se rotor trakčního motoru.
2.12 změna běné frekvence 50 Hz přiblině na 1/2 - tedy 25 Hz
Jednofázové střídavé napětí 6,5 kV při 25 Hz pouívá například Mariazellerbahn v Rakousku.
2.2 Měnírny (+ transformny) pro napájení ostatních střídavých rozvodů
2.21 změna běné frekvence 50 Hz přiblině na 1/2 - tedy 25 Hz
Zvlátním případem byla také stará sí v kladenských hutích s kmitočtem 25 Hz. (podobně jako jednofázové střídavá sí o 25 Hz pouívaná u Mariazellerbahn v Rakousku - viz. 2.12)
2.12 změna běné frekvence 50 Hz na jinou frekvenci
Zhruba do poloviny 20. století některé staré městské sítě měly kmitočet 33 Hz nebo 42 Hz, pro jejich propojení se soustavou 50 Hz se pouívaly také měnírny.
Datum:
Autor: JT
Beigetragen:
Jan Tomáek
Eingegeben: 15.2.2020