EinloggenEinloggen AnmeldenAnmelden  ĂˆeskyÈesky
Jungbunzlau-Synagoge (Mladá Boleslav-synagoga)

Beschreibung: Interier mladoboleslavské synagogy
Na snímku je zachycen aron ha-kodeš (schrána na tóru, oltář), stával zřejmě na tradiční východní straně, jinak byl umístěn pouze v případech, kdy to stavební dispozice neumožňovala, a to nebyl případ Mladé Boleslavi. Tradiční antické sloupky po stranách mají Židům upomínat zaniklý jeruzalémský Chrám. V klenotu svatostánku lze patřit keter (korunu), symbol moudrosti a znalosti tóry. Na fotografii lze spatřit visící lampu ner tamid (věčné světlo) a amud (dosl.sloup, pult odkud je řízena bohoslužba). Prostor pro uložení nejcennějšího předmětu-svitku tóry (sefer tóra) byl uzavírán uzamykatelnými dřevěnými vrátky a zakrýván parochetem (ozdobnou oponou).Tóra je halena do meílu (pláštíku), při jejím nesení zbožní Židé v úctě povstanou, uklánějí se a meíl líbají. K bohoslužbě nutně není zapotřebí přítomnost rabína, postačí i školený chazan (kantor), popř. kdokoliv z dospělých mužů, který o šábesu (sobota) předčítá sidru (týdení úsek tóry). Bohoslužba se nemá konat pokud není naplněn tzv.ninjan, dosl.počet tj. přítomnost alespoň 10 mužů starších věku bar micva tj.13 let. V mladoboleslavské synagoze byly bohoslužby slouženy v reformním ritu, lavice pro věřící muže byly uspořádány podobně jako v kostelích křesanů. Ženám byla vyhrazena ezrat našim (hebr.dosl.ženský dvůr, ale překládá se jako ženská galerie).

Šema Jisra´el adonaj elohejnu adonaj echad. Baruch šem kevod malchuto le´olam va´ed.
Slyš Izraeli, Hospodin je nᚠBůh, Hospodin je jeden. Požehnané je jméno království Jeho na věky věků.
(zvolání Šema, základní modlitba židovského věřícího)



Datum: před 1932

Autor: H.Gold, Die Juden und Judengemeinden Böhmens in Vergangheit und Gegenwart
Beigetragen: Pavel Frýda



Eingegeben: 13.3.2011





Processing time: 59 msec.
IP address = 18.216.201.32
desktop version