Pardubitz-Synagoge (Pardubice-synagoga)Beschreibung:
Stéla cadikaStylizovaná palma nebo ratolest, v evropském prostředí i smuteční vrba, v klenotu náhrobku symbolizuje cnostný a spravedlivý ivot zemřelého tzv.cadika, nebo tóra praví: Cadik katamar jifrach, ke´erez balvanom jisge...(Spravedlivý rozkvete jako palma, vyroste jako cedr v Libanonu...). Stylizované antické sloupky po stranách stély mají idům připomínat zaniklý jeruzalémský Chrám.
Náhrobkům kolmo zasazeným do země se říká stéla, nebo maceva (z hebr.macevot tj.náhrobek, hebrejtina má i výraz eben zichron tj.kámen vzpomínek), kolmo a písmem k východu se desky zasazují do země v diaspoře, v Izraeli se pokládají vodorovně. Dalí typ náhrobku tumba je v Čechách poměrně vzácný, uíval se pro pohřby velmi významných rabínů a osobností idovských obcí.
O pohřby souvěrců se staral tradiční pohřební spolek Chevra kadia (hebr.Svaté bratrstvo). Spolek tvoří nejváenějí mui idovské obce, zajiují nejen pohřby souvěrců, ale věnují se i dobročinnosti a návtěvám nemocných. Počet členů spolku býval 18, co je numerický ekvivalent slova chaj tj.ivý. Podle idovské tradice nesmí zemřelý zůstat v domě smutku, členové Chevra kadia bdí a modlí se u zemřelého v obřadní síni, či márnici a provádějí rituální omytí těla k dosaení rituální čistoty (tahara). Náhrobek (eben zichron, hebr.kámen vzpomínek) se na hrobě vztyčuje při prvním výročí úmrtí (v jidi járcajt), při dalích těchto výročích provádějí členové Chevra kadia modlitby u hrobu, tuto slubu si někteří zboní idé předplácejí za ivota formou příspěvku do pokladny spolku.
I nejbohatí idé bývali pohřbíváni celkem prostě v bílém rubái bez kapes (s sebou nevezme si ničeho), v prosté borové rakvi, perky a květiny nejsou idovskými pohřebními rituály povoleny. Přemisování ostatků je hrubým přečinem proti zásadám judaizmu. Do rakve byla zpravidla přidávána hrst zeminy z Erec Jisrael (země Izraelské), symbolizovala se tak touha po návratu do země předků, tak jak zpívají idé v písni Hatikvah (hebr.Naděje), dnes hymna státu Izrael.
Tak dlouho, tak hluboko v srdci
due ida touí
a směrem k východu
oko hledí k Siónu
Nae naděje se jetě neztratila
ta naděje dvou tisíc let -
být svobodným lidem v naí zemi
v té zemi Siónu a Jeruzaléma.
Datum: 2010
Autor: Pavel Frýda
Beigetragen:
Pavel Frýda
Eingegeben: 7.12.2010