Wünschendorf (Srbská) - Pobalttí a Polabtí Slované a jejich germanizace
Beigetragen:
Jan TomáekMizení osídlení Slovanů mezi Labem a Baltským mořem (Obodritové, Veletové, Ragňané a Západní Pomerové; německy die Wenden) dalo vzniknout badatelské vědě novověku zvané Vintérémut (Kantzow, Krantz). Ve slovanské národní renesanci v devatenáctém století stál jejich hořký osud v kontrastu s vizí slavné budoucnosti ostatních Slovanů (Kollár). Z hlediska historické vědy hraje velkou roli minulost Slovanů mezi Labem a Baltem, protoe měli nejlépe rozvinutý kult a komplikovanou politickou organizaci kmenů.
Počátky germanizace a změny hospodaření zejména zemědělství
Potírání slovanství na území které je dnes německé (a částečně od roku 1945 polské) je zahájeno německou kolonizací (dvanácté třinácté století), která nakonec vedla k úplné germanizaci (čtrnácté sedmnácté století). Představuje nucenou změnu ze starého úzu kolektivního vlastnictví (ius slavicum) do struktury jednotlivých hospodářství feudálních rolníků.
Situace Slovanů během kolonizace byla různá:
1/ udrování starého statu quo,
2/ jejich aktivní účast na kolonizaci,
3/ sociální regrese a diskriminace, zejména vypuzení Slovanů z jejich původních vesnic (eiectio Slavorum).
Postup germanizace od středověku po novověk
Éra hlavních diskriminačních nedorozumění souvisí s neznalostí a reakcí německé společnosti na slovanský svět v době husitského hnutí a polského boje proti křiákům. Podobně je germanizace způsobena vlivem vyí společnosti. V době vzniku středověké monarchie, kdy se formoval národ ve středověkém smyslu, nebyl na těchto územích dostatek silného slovanského feudalismu; existovala jen malá lechta (typu český a polský vladyka). Vládnoucí hlavní dynastie byly zcela poněmčeny. Rozhodujícím faktorem byla stagnace vývoje nezávislé slovanské kultury. Stát a jeho ideologie tvoří pouze část národní kultury, ale jejich existence zcela závisí na existenci nezávislé kultury. Místní slovanské duchovenstvo, nejnázornějí nositel středověké národnosti, mezi těmito Pobaltskými a Polabskými Slovany vůbec nevzniklo. Byla to zejména města - jako kulturní centra ovlivňující irí vrstvy obyvatelstva (vesnice), která se stala mezi Labem a Baltem centrem germanizace. Jako specificky Slované existovaly některé místní právní instituce - zejména v niích vrstvách společnosti (nevolnické právo), stejně jako některé instituce práva závazně-obligatoního (kolektivní odpovědnost obcí a osob přítomných v případě trestného činu atd.) a instituce finančního práva.
Rujána jako ostrov nejen na moři
Zvlátní právní reim se aplikuje na malou lechtu ostrova Rujána (knìici). Značný počet staroslovanských termínů přeil, ale často ji kontaminovaných německými tlaky. V oblasti politické organizace se termín "slovanský" stal historickým přívlastkem (soss wendeschen stede, označení kníat jako "slovanských" kníat). Obec zůstala slovanská jen do poloviny čtrnáctého století, od data dosvědčujeme pouze přítomnost singulárního času. Existují informace, zejména od cestovatelů, o omezených oblastech, kde slovanský jazyk stále přetrvává.
Stručně řečeno, vedle toponymického názvosloví jsou některé slovanské termíny v německém jazyce těchto území posledními svědky slovanství těchto zemí.
Omezení Slovanů ve městech
Bylo to ve městech, kde po relativně spravedlivém období situace, i kdy o něco slabím ekonomicky, dolo k obzvlátě nápadnému útlaku, který byl poznamenán...
1/ omezením jejich pobytu s přesně stanovenými odjezdy z města,
2/ povinnost osazení slovanských obchodů zvlátními nápisy (Wendschlechter, Wendschmied),
3/ potřebou osvědčení o neslovanském původu jako podmínkou pro výkon povolání,
4/ zapovězení manelství Němců se Slovany,
5/ zákaz svědčit,
6/ zákaz dědit,
7/ povinnost odvádět vyí daně a
8/ zákaz stát se plnoprávným občanem
Eingegeben: 24.2.2025