Ivanova poustevna u Tetína - Jeskyně nad Kačákem (Ivanova poustevna u Tetína - Jeskyně nad Kačákem) - Bájná hraditě Tetín, Kazín, Libuín a celé Čechy a Morava v 8. a 9. století
Beigetragen:
Jan TomáekBájná hraditě Tetín, Kazín, Libuín a celé Čechy a Morava v 8. a 9. století první Přemyslovci v Čechách a Mojmírovci na Moravě
Podle dostupných pramenů tato hraditě - v tehdejím jazyce Grady byla postavena nejpravděpodobněji za kníete Spytihněva. Kníe Spytihněv je tedy pravděpodobně také zakladatelem skupiny hradi, jistou vojenskou roli vak sehrály ji v dobách kdy Čechům měl vládnout jeho předchůdce - kníe Bořivoj. ,
Právě díky kronikáři Kosmovi měl kmen Čechů, a zejména vládnoucí rod Přemyslovců v Čechách (nebo moná spíe latinsky Bohemii poněkud výsadní postavení) - byla zaznamenána jména - a některé příběhy - by s nemalým zkreslením. Moná právě systém gradů - hradi ve středních Čechách předznamenal sjednocování celých Čech - Bohemie s Prahou jako hlavním městem v desátém století - i kdy pojem sjednocování je problematický - nebo při četných vojenských vpádech České kmeny - či národy vystupovaly sjednoceně ji dříve - a lze předpokládat, e řeč kterou se tehdy dorozumívalo v Čechách byl jeden jazyk.
Pokud by se středočeská hraditě měla nějak srovnávat s údaje zaznamenávaných v pověstech od Kosmových časů - tak určitě by neuspělo srovnání prvního doloeného českého kníete Bořivoje a kníete Přemysla Oráče. Podle antropologických výzkumů Bořivoj nese značné podobnosti s kníecím rodem Mojmírovců z Moravy - co by naznačovalo - e Bořivoj byl do Čech dosazen a za kníete Svatopluka - někdy po roce 872 - kdy si zřejmě Moravané poprvé Čechy přímo podmanily - a moravský kníe Svatopluk se měl stát přímo i kníetem (nebo spí regentem) Čechů v době nezletilosti Bořivojových synů.
Historická realita se asi nepodaří ozřejmit - následně alespoň výpis fakt z různých pramenů - a sledovány jsou hlavně dvě linie - jednak linie nesčetných bitev - a dále liniche .christianizace, nebo vývoj se v Čechách a na Moravě ubíral poněkud odlině.
Co se týče prvních doloených kníat Bořivoje, Spytihněva a Vratislava - patrně je na místě připomenout různé dějinné milníky - tedy zejména mílníky bitev - nebo milníky zakladatelské
(následně tedy souhrnné výpisky z různých - předevím internetových zdrojů)
Čechy 805 bitva u Canburgu
V roce 788 franský král Karel Veliký v severním Bavorsku zřídil Českou marku, tedy vojenskou hraniční oblast. Po vyvrácení říe Avarů mezi lety 791 a 803 se expanze nedávno korunovaného císaře Karla Velikého zaměřila na území současných Čech. V roce 805 podnikly tři franské sbory výpravu od Čech v celkovém počtu nejméně 30 000 muů, Frankové tehdy zvítězily na Slovany v bitvě u Canburgu. Cílem bylo vynucení tributární či lénní závislosti závislosti českých kmenů. Tento druh nepřímého přisvojení probíhal zejména formou odvodu poplatků v případě vyí závislosti, nebo přímého přisvojení území na místě zůstávala vojenská posádka co pravděpodobně nebylo v Čechách a na Moravě příli obvyklé
Morava christianizace roku 829
Pro íření křesanství na Moravě převedl bavorský král Ludvík II. v roce 829 země Moravanů pod jurisdikci pasovského biskupství. Kníe Mojmír podporoval křesanské misionáře a přispíval k íření křesanství. V roce 831 biskup Reginar z Pasova pokřtil Mojmíra I. a "vechny Moravany".
Čechy
Křest čtrnácti českých kníat roku 845
To by tedy znamenalo, e v Čechách tenkrát vládlo 15 kníat a křest tak přijala drtivá větina.kníat Českých kmenů, kterými měly být - Hbané (Chebané), Sedličané na Loketsku, Lučané na atecku, Děčané, Litoměřici, Lemúzi, Pované na Mělnicku, Charvátci, Charváti na Hradecku, Zličané na Kouřimsku, Čechové ze střediskem v Levém Hradci, Doudlebi - poměrně neznámý kmen v málo osídlené oblastech na jihu a dvě kmenová kníectví - Tuho a Záhvozd ...Teorii o účasti kníat jako zástupců jednotlivých kmenů odmítla polská historička Joanna Aleksandra Sobiesiak, jeliko podle ní v Čechách tehdy existovala nejméně tři mocenská centra kolem hradi Levý Hradec, Drahú a Kouřim a ta spolu nemohla politicky spolupracovat.
Podle určitých názorů se křtu v Řezně účastnili předevím zástupci kmene Čechů třeba otcové kníat Svatoslava, Herimana a moná i Spytimíra, pozdějích bojovníků v bitvě u Vltavy V Řezně se snad vyskytl i otec či děd (někdy nazývaný bájným Hostivítem) prvního historicky doloeného Přemyslovce Bořivoje vzhledem k tomu, e dorazili téměř vichni předáci kmene Čechů, soudí Michal Lutovský.
Naopak Pavel ebesta zdůrazňuje e se nechal pokřtít kníe Hbanů či Chebanů sídlící v Chebu. Po návratu z Řezna měl vládce zahájit stavbu kostela na chebském hraditi.
Čechy 849 Bitva u záseků
Potyčky mezi Franky a Čechy pokračovaly dále, v srpnu roku 848 Čechové vpadli na franské území, ale posléze byli nuceni vyjednávat. Celý konflikt prozatímně vyvrcholil a bitvou u záseků roku 849, kdy dolo k drtivé poráce franského vojska na česko-franské hranici. Franské ofenzívy proti Čechům touto bitvou vak zcela neskončily a pokračovaly dále a do roku 857, kdy franská výprava vypudila z Vistrachova města kníete Slavitaha, který se bránil placení tributu. Tento výpad měl tak zavrit obnovení poplatnosti Čechů. Vistrachova město je pravděpodobně sídlo některého jiného kmene z Čech ale místo není určeno.
Morava Rostislavova
1850 Kvůli roztrce vztahů a oslabení východofranského vlivu vypudil Rostislav ze své země latinské kněze
V roce 855 se Ludvík Němec pokusil napravit Rostislavu vzdorovitost a zorganizoval výpravu proti Moravě. Jeho armáda dosáhla a k hlavní pevnosti Rocisłav (náze dle polských pramenů) . Velkomoravská armáda provedla vítězný protiútok. Poté Rostislav pronásledoval východofranská vojska a k hraniční řece Dunaji a drancoval východofranské země na druhém břehu.
Čechy 857
857 franská výprava vypudila z Vistrachova města kníete Slavitaha, který se bránil placení tributu (jde o jiný kmen ne kmen Čechů).
Morava zlaté období Rostislavovo
V roce 861 (nebo 862) poslal Rostislav vyslal poselstvo byzantskému císaři Michaelu III. Poadoval od byzantského panovníka vyslání kněí a nového biskupa, který by zaloil základy církevního uspořádání na Velké Moravě. Michael III. ádosti vyhověl a v roce 863 poslal Konstantina (sv. Cyrila) a Michaela (sv. Metoděje) na Velkou Moravu. Jejich poslání mělo zásadní vliv na kulturní vývoj nejen moravského státu, ale i celé východní Evropy. Metoděj předevím slouil státu tím, e vzdělával studenty a vysvětil slovanské kněze, kteří zahájili svou pastorační činnost na Moravě a slouili me ve staroslovanském jazyce, co je učinilo srozumitelnými pro lid. Poslání světců přispělo k vytvoření slovanské abecedy zvané hlaholice.
860 a 864 - stříbrné období Rostislavovo
V srpnu roku 864 Ludvík Němec překročil Dunaj a napadl Velkomoravskou říi. Obklíčil Rostislava na hraditi Dowina (pravděpodobně Devín)]. Rostislav byl přinucen uznat své vazalství vůči východofranské říi a umonit návrat latinským kněím. Cyrilometodějská misie vak pokračovala souběně s franckou.
Čechy Bořivojova christianizace
Bořivoj I. (mezi 852/853? 888/890?)
Jsou celkem známa Bořivojova data ale není známo, kdy Bořivoj v Čechách vládl ani kdy se dal pokřtít čím započala i pravá christianizace v Čechách odhadem o půl století ne na Moravě. Nakonec je poměrně pravděpodobné e Bořivoj nepocházel z Čech ale z Moravy a v Čechách mohl působit dejme tomu jako Svatoplukův místodrící.
Důleitými milníky jsou Bitva u Vltavy která se udála po vzbouření Moravy proti franckému područí roku 872 kdy se na Moravě dostal k moci Svatopluk a dalím přelomem Bořivojovy doby je Strojmírova vzpora kdy měl Bořivoje sesadit jiný Přemyslovec a teprve po dvou letech měl Bořivoj znovu dosednout na stolec a započít tak zlaté období Bořivojovy kdy v Čechách byly zakládané první kostely v Levém Hradci a Panny Marie na pozdějím Praském hradě. Nicméně je skutečností e tyto první moravské kostely se stavebně podobaly moravským rotundám co vlastně dokládá i tehdejí příslunost Čech ke Moravě za Svatopluka.
Nicméně nelze vyloučit e Bořivoj byl kníetem v Čechách jetě před Bitvou u Vltavy kdy na Moravě panoval Rostislav a Bořivoj byl také pokřěn.
884 Bořivojův křest podrobněji
Co se týče roku, kdy ke křtu dolo, historikové se kloní k několika variantám. Podle Rudolfa Turka přijal Bořivoj křest na přelomu let 869 a 870, jeliko si měl Kosmas splést jméno velkomoravského kníete a Svatopluka zaměnil za Rostislava.. Frantiek Palacký soudil, e přijal křest v roce 874, tedy brzy po Metodějově proputění z franckého vězení, tento názor zastával i Josef Pekař.Podle archeologa Ivana Borkovského ke křtu dolo před rokem 880, kdy na Svatoplukově dvoře začala získávat převahu latinská liturgie.Václav Novotný soudil, e Bořivoj přijal křest mezi lety 882 a 885, nebo právě od roku 882 měl Svatopluk tolik moci, aby mohl Bořivoje pokřtít a tím získat úplnou kontrolu nad Čechy. Henryk Łowmiański se na základě legendy Fuit in provincia Boemorum domníval, e byl Bořivoj společně se synem Spytihněvem pokřtěn mezi lety 882 a 884.Podle Duana Třetíka byl Bořivoj pokřtěn na jaře roku 883, vycházel z toho, e Bořivojův křest by byl záminkou pro vojenskou akci východofranckého krále, ale po určitou dobu i západofranckého krále Karla III. Mezi Svatoplukem a Karlem od roku 874 do roku 882 trval mír. Bořivojově křtu podle Třetíka přecházela intervence do Čech, uskutečněná na jaře 883, brzy poté byl pokřtěn Bořivoj.
Bitva u Vltavy v roce 872
Bitva u Vltavy téměř vynahradila poráku franckých vojsk při povstání na Moravě vem ustupující bojovníků z Čech mimochodem při bitevní vřavě jich nemálo utonulo ve vodách Vltavy jiné pobili a jiné zranili, někteří utonuli té v řece Vltavě, ti vak, kdo mohli uniknout, uchýlili se do gradů.
Tedy před úplnou porákou Čechy tedy spasila bájná hraditě Kazín, Tetín, Libuín a jiná ve středních Čechách třebae e vybudování, nebo alespoň dobudování těchto středočeských hradi je připisováno Spytihněvovi Bořivojovu nástupci.
Při zprávách o bitvě u Vltavy je zmíněno i pět kníat těchto jmen: Svatoslav, Vitislav, Heriman, Spytimír, Mojslav, (Goriwei), V jednom z nejstarích rukopisůje zmíněný i Goriwei podle Frantika Palackého, Duana Třetíka a dalích historiků se jedná o prvního historicky doloeného Přemyslovce, kníete Bořivoje I. Důvod, proč je jméno Bořivoje v některých rukopisech vynecháno, je dodnes neznámý.
Strojmír kníe český v letech 883 a 885.
Kolem roku 883 dolo v Čechách ke vzpouře proti Borzywojovi a povstalci vyhlásili kníete Stromira. Tato vzpoura byla namířena nejen proti nové víře, ale také proti závislosti na moravském kníeti Svatoplukovi, do kterou zosobňoval právě kníe Bořivoj. Předpokládá se, e Strojmirovo povstání mohlo být inspirováno bavorskými církevně-politickými kruhy, které povaovaly Čechy za svou sféru vlivu.
Bořivojovi se podařilo povstání potlačit, pravděpodobně s pomocí Svatopluka v roce 885.
Morava- zlaté období Svatoplukovo
V roce 874 byl uzavřen tzv. Forchheimský mír.(slovinsky) mezi poslanci Svatoplukem a Ludvíkem Němcem. Na základě tohoto míru se Svatopluk zavázal vzdát hold východofranskému králi a formálně uznal franckou privilegovanost. , Nadále pokračovala christianizace Moravy samozřejmě s přihlédnutím k Svatoplukově charakteru, arcibiskupem na Moravě se opět stal Metoděj Morava dosáhla maximálního územního rozsahu s nějakou formou závislosti byly kromě Nitranska a Panonie přičleněny Vislansko, Slezsko, Čechy, Luice, Potisí.
Svatopluk dosáhl dosaení udělení Moravy jako léna přímo od papee, v pramenech je dokonce u Svatopluka uváděn titul rex král, defacto byla takto Morava uznána jako zcela nezávislý stát stejný statut jaký měla Východofrancká říe.
Nicméně klid zbraní nenastal pokračovaly potyčky s Franky, schylovalo se k maďarskému vpádu de Evropy.
Období po Bořivojově skonu je uváděno jako přímá vláda moravského kníete Svatopluka v Čechách. Nicméně asi není pravděpodobné, e by zde sídlil. Dva z Bořivojových synů se staly českými kníaty.
Čechy Spytihněv I a Vratislav I
Spytihněv pokračoval v zakladatelské činnosti Bořivoje. Kostel na Panny Marie pravděpodobně první kostel v Praze nechal opevnit a vybudoval své sídlo. Nicméně nastala jistá zásadní změna skončila závislost Čech na Moravě a nastala orientace na Německo tehdy Východofranckou říi či králoství. Taka skončila doba slovanské liturgie a z budovaných kostelů se začala ozývat latina.
Spytihněvův nástupce Vratislav první je znám předevím jako otec Václava a Boleslava ale také manel Drahomíry kněny původem od polabských Stodoranů, její averze ke tchýni kněně Ludmile, Bořivojově choti, která po Bořivojově skonu pobývala na gradě Tetíně, tedy tato averze ke tchýni vedla k zosnování úkladné vrady.
Nicméně kníe Vratislav I pokračoval v zakladatelské činnost a zvelebování gradu v Praze a je také zakladatelem baziliky Svatého Jiří, pravděpodobně největího chrámu v Čechách ovem v původní otonské podobě nicméně románská přestavba Svatého Jiří o něco po stu létech z původní podoby chrámu pravděpodobně do značné míry vycházela.
Eingegeben: 30.1.2025