Havířov - Bergwerk Dukla (Havířov - důl Dukla) - Netěstí na dole Dukla roku 1961
Beigetragen:
Jan TomáekDůl Dukla v roce 1961 pohřbil 108 horníků. Příčin netěstí byla celá řada
Š Poskytovatel: Prima Zoom
Nebylo to největí důlní netěstí na území Československa. Přesto se katastrofa v havířovském dole Dukla, která si v pátek 7. července 1961 vyádala 108 mrtvých, v mnohém vymykala. Nedolo k ní výbuchem metanu nebo vznícením uhelného prachu. A nelo ani o zával nebo zaplavení tol vodou. Horníky v hloubce několika set metrů pod zemí pohřbila kombinace neopatrnosti, spěchu a strachu před komunistickou mocí.
Já jsem havíř, kdo je víc?
V 50. letech se důl Dukla v Havířově povaoval za ukázkovou achtu, na které komunistický reim demonstroval loajalitu Stalinovu a později Chručovovu sovětskému reimu. Z Dukly denně vyjídělo 3000 tun kvalitního černého uhlí, je z části slouilo k výrobě eleza a oceli a z části putovalo přímo do Sovětského svazu.
Dukla byla součástí rozsáhlého projektu modernizace a posílení těby černého uhlí a rozvoje hutního průmyslu na severu Moravy. Právě tady, východně od Ostravy, vzniklo na konci roku 1955 sloučením jednotlivě budovaných sídli město Havířov, kde nakonec bydlelo a 90 tisíc lidí. Dukla a dalí achty dávaly práci pestré směsici horníků, kteří v 50. letech díky mzdám a 10 000 Kč měsíčně patřili k dělnické aristokracii. Právě tehdy se zrodilo heslo Já jsem havíř, kdo je víc?.
Krok od katastrofy
Počátkem 60. let zesílil tlak z Moskvy na přechod z estidenního na pětidenní pracovní týden pochopitelně při zachování norem. Důl Dukla se tak začal horečně vybavovat novými stroji a technologiemi, které měly při zkráceném týdnu objem těby udret. Zároveň se urychleně pracovalo na otevření nové sloje číslo 11, která měla dodat dalí tuny cenného antracitu.
Jene za novými opatřeními pokulhávalo to hlavní bezpečnost práce. Chyběly hasební prostředky, nové pásové dopravníky byly osazené hořlavou gumou, automatické ovládání nebylo propojené a chyběl centrální dohled nad děním v dole. Přitom se muselo spěchat tlak z Prahy i Moskvy rostl.
Řetěz neastných událostí odstartovalo náhodné sputění prázdného dopravníku v téměř hotové achtě číslo 11. Naprázdno běící pás se po několika hodinách zadřel a začal hořet, od něj chytly dřevěné výztue. Protoe v achtě nikdo nepracoval, trvalo, ne si poáru někdo vimnul. Byl večer 7. července 1961 a v dole v té době pracovalo 402 havířů.
Vichni pryč, zazdíváme
Nejhorí situace nastala v 8. sloji, která byla s 11. slojí propojená ikmou achtou, o ní ale vedení na povrchu nevědělo. Zplodiny z poáru a jedovatý oxid uhelnatý rychle zaplnily 8. sloj a z tohoto úseku se zachránilo jen 5 lidí. Osud těch, kteří v dýmu nedoklopýtali k výtahové achtě, zpečetilo rozhodnutí zastavit přívod vzduchu, vypnout vodu a elektřinu a zasaené chodby neprodleně zazdít. Byl to jediný pouitelný způsob, jak ířící se poár zastavit.
Výbuchovzdorné hráze začalo tý večer kolem jedenácté hodiny stavět asi sedm stovek záchranářů, kteří se mezitím k postiené Dukle sjeli z celého revíru. V neděli 9. července bylo ve konečně utěsněno, na povrchu ale chybělo 108 havířů. Jejich osud odhalili záchranáři a 18. července, kdy začali zátarasy rozebírat. Větina obětí se udusila nebo otrávila oxidem uhelnatým.
Katastrofa na dole Dukla se tehdejímu komunistickému reimu zrovna dvakrát nehodila. O netěstí na vzorové achtě informovala KSČ krátkou notickou v Rudém právu, rodiny pozůstalých obcházely dvojice havířů, po celém kraji zněly umíráčky. Vládnoucí nomenklatura se k tragédii u nevyjadřovala. Tečkou za netěstím pak byl soudní proces ze srpna 1962. Dva obvinění dostali 4 a 3,5 roku nepodmíněně, dalích est trestů na 9 měsíců a dva roky bylo podmíněných, jednoho obviněného soud zprostil obaloby.
Těba na Ostravsku
První zmínky o nálezech černého uhlí na Ostravsku jsou z roku 1763, pravidelná těba se ale rozjela a v roce 1785 a významně vzrostla v souvislosti s vybudováním Rudolfovy huti v roce 1828 s napojením Ostravy na Severní dráhu Ferdinandovu, která vedla z Vídně do Bohumína. Po druhé světové válce byl v rámci znárodňování zaloen národní podnik Ostravsko-karvinské doly, kam byly začleněny důlní společnosti i jednotlivé doly. lo o est společností vlastnících 32 dolů a podnik existoval a do roku 1990, kdy se změnil na akciovou společnost.
V 50. letech se těba výrazně roziřovala a stavěly se nové doly, přičem ty existující se dále prohlubovaly. Ostravsko-karvinský revír byl v rámci bývalého Československa nejvýznamnějím loiskem černého uhlí.
Zdroj: Zdarbuh.cz / Seriál Osudové okamiky
Eingegeben: 9.12.2024