Nelson III Schacht (Důl Nelson III) - Historie dolu Nelson III
Beigetragen:
Ondřej uldaPodvojný důl Nelson III - tění a vodotění jáma - byl hlouben počínaje rokem 1885 anglickou těařskou společností zaloenou Williamem Refeenem. Po roce 1895 jámy koupila Mostecká společnosti pro těbu uhlí. Postupně pak otevřela dalí jámy IV-IX, které plnily funkci jam těních nebo větrních. V jejím majetku zůstal důl Nelson a do znárodnění roku 1945. Těební pole bylo ohraničeno těebním polem dolu Viktorin, Nelson I, inundační poruchou a severním výchozem uhelné sloje pod úpatím Kruných hor. Patřil k dolům těícím nejkvalitnějí hnědé uhlí v Severočeském hnědouhelném revíru. Výhřevnost dosahovala a 25 MJ. Jednalo se vysloveně o technologické uhlí pro vybrané spotřebiče. Nelson měl od východu na západ délku 3.480 m (vzdunou čarou) a ířku od jihu k východu 1.400 m. K němu přičleněný revír Salesius měl délku od severozápadu k jihovýchodu 1.100 m a ířku 750 m. Tento prostor byl před rokem 1934 členěn na několik samostatných revírů: revír tzv. Staré jámy, revír Pomocné jámy, revír II, k němu na severní straně přiléhal Hřbitovní revír, Jiní revír (v té době u mimo provoz), revír V, Úpadní revír, revír VI, revír Severní vrch a revíry Salesius I a II (původně součást dolu Alexandr v Hrdlovce). V podzemí dolu Nelson bylo u před rokem 1934 vyraeno kolem 80 km chodeb.
V sousedství dolu Nelson byla postupně otevřena řada dalích dolů. Na západní straně to byl důl Marie (patřil Duchcovskému uhelnému spolku), na jiním směru důl Alexandr (později President Gottwald), na východě a severovýchodě důl Bihl s připojenou jamou Viktorin (vesměs v majetku Mostecké uhelné společnosti). Dobývací prostor dolu Nelson byl na jihozápadní hranici proti dolu Alexandr ohraničen výraznou tektonickou poruchou (která sniovala mocnost uhelné sloje dobývané dolem Alexandr o 6 m), na protilehlé straně tvořil hranici ochranný pilíř města Oseka. Východní hranici směrem k dolu Viktorin tvořilo vyklínění sloje, západní hranici pak stařiny dolu Pokrok (Fortschritt).
Úloní poměry na dole Nelson byly sloité. Sloj byla rozdělena tzv. hlavním proplástkem na dvě části: na hlavní sloj s poměrně pravidelnou a stálou mocností od 8 do 10 m a na svrchní sloj s kolísající mocností. V revíru Salesius bylo kromě hlavního proplástku vyvinuto jetě několik dalích jílových poloh. Hlavní sloj směrem od východu k západu upadala do hloubky asi 170 m a k Úpadnímu revíru, odtud stoupala k demarkačnímu poklesu směrem na severozápad. Největí hloubka sloje dosáhla 350 m, kde místy měla její mocnost 14-15 m. Uhlí nejlepí jakosti bylo dobýváno v Úpadním revíru, v V. revíru a v revíru Salesius, kde mocnost sloje neklesala pod 8 m. Nadloí sloje tvořily terciérní pískovce, podloí sestávalo z jílovitých vrstev různých mocností. V hloubce asi 10 m pod slojí byla vyvinuta vodonosná písčitá vrstva o mocnosti 5-10 cm, která byla uloena na 3 cm silné vrstvě slínu.
Důlní podmínky nebyly tedy zvlátě příznivé. V revíru Salesius byla sloj uloena dokonce pod úhlem 38° a její mocnost se směrem severozápadním sniovala. V oblasti jámy Nelson VIII vykazovala u jen 4 m a byla prostoupena mocnými proplástky. Uhlí ve svrchní sloji bylo velmi křehké, a pro vysoké náklady se proto ji před r. 1934 nevyplácelo ji dobývat. Provozní situaci komplikovala okolnost, e kromě revíru Salesius se díla vech nelsonských revírů nacházela buď mezi ji vyrubanými částmi sloje, tedy mezi stařinami, nebo v jejich bezprostřední blízkosti. Dobývalo se vlastně u jen v ohradních pilířích, které byly zeslabeny důlními chodbami. Na tyto pilíře působily značné tlaky, a proto byly částečně rozdrceny, s trhlinkami, které prostupovaly uhlím mezi chodbami a stařinami a umoňovaly průnik metanu, hlavního zdroje nebezpečí exploze. Zvlátě komplikované tlakové poměry byly v V., v Úpadním a v VI. revíru. Podmínky na dole Nelson nebyly ovem v tomto směru výjimkou. Byl to známý problém řady starých severočeských hnědouhelných dolů s dlouhotrvající těbou.
Ve dnech před katastrofou bylo na dole Nelson v provozu 7 jam. Kromě IV. jámy měly tění věe elezné konstrukce (jediná dřevěná vě byla na jámě VI) a byly vybaveny eleznou výstrojí. Jejich profil byl kruhový, tění a vodní jáma Nelsonu III o průměru 3,5 m byly vyzděny. Ostatní jámy měly průměr od 1,5 do 3,1 m, čtyřmetrový průměr měla jáma IV. Jejich hloubka byla dána úlonou hloubkou a provozními podmínkami. Tění jáma dolu Nelson byla vyhloubena do 226,6 m, její vodní jáma do 238,3 m, jáma IV do 236,4, jáma VI do 73,5 m, jáma VII do 146 m, jáma VIII do 117,6 m a jáma IX 69,1 m. Jáma v tzv. Pomocném revíru (poblíe jámy VII) byla přibliujícím se porubem pokozena a po zaplavení nárazitě spodní vodou byla u před rokem 1933 na povrchu zazděna. Starý důl Nelson byl v té době u mnoho let zasypán a chodby do něho ústící byly té zaplaveny. V době před katastrofou byl hlavní tění jamou Nelson III, ostatní jámy slouily jako větrní.
Úloním poměrům byla uzpůsobena dobývací metoda. Jako na větině hlubinných dolů v severočeském revíru, kde byly dobývány mocné hnědouhelné sloje a kde byl nedostatek zakládkového materiálu, bylo i na dole Nelson hlavní způsobem komorování na zával přesto, e při něm vznikaly značné ztráty uhlí (více ne 50 %). V jednotlivých revírech dolu Nelson byly kromě komorování uity podle povahy sloje i dalí metody, a to etáování ve 3-4 plástech, případně dobývání ve dvou plástech, a to s plavenou zakládkou. Staré, u nepouívané důlní chodby se zakládaly hluinou. Převáně uívanou dobývací metodou bylo vak komorování na zával. Výka komor se podle mocnosti sloje nebo mocnosti plástů pohybovala od 5 do 7 m, s plonou výměrou od 60 do 100 m2. Komory se razily v průměrné vzdálenosti 40 m mezi sebou. Postup prací byl jednoduchý a riskantní. Uhelný pilíř se oddělil na třech stranách záseky, aby se na zbývající straně odstřelil a zavalil. Poté se sestřelilo uhlí zbylé na stropě, částečně se přistřelily pilíře a římsy a pak se celá komora zavalila. Nakonec se ústí komory zazdilo, vymezil se ochranný pilíř a otevřela se dalí komora.
Pro práce na dole Nelson měl mimořádný význam systém větrání. Vzhledem k rozsahu důlního pole a dobývacím metodám byla zřízena tři samostatná větrní oddělení: první pro V., Úpadní a VI. revír, druhé pro revír Staré jámy a třetí pro revír Salesius. Do prvního a druhého oddělení byl veden úvodní větrní proud z tění a vodní jámy dolu Nelson III. Jeden větrní proud směřoval od těchto jam západním směrem a odvětrával V., Úpadní a VI. revír a k výduné jámě VI, druhý větrní proud byl od tění jámy veden východním směrem přes revír Staré jámy k větrní jámě VII. Z něho odbočoval samostatný dílčí větrní proud před revírem Staré jámy a směřoval chodbou horní lanovky k výduné jámě VI. Tento dílčí proud se spojoval se západním proudem teprve po odvětrání VI. revíru. Revír Salesius měl vlastní větrní systém. Úvodní větry byly vedeny jamou VIII důlními chodbami a na nejspodnějí směrnou chodbu, odkud vycházely k výduné jámě IX. Provozně byl ovem revír Salesius napojen na ostatní nelsonská důlní pole. Závadou bylo nedostatečné oddělení větrního proudu revíru Salesius od nelsonských revírů potřebným mnostvím větrních dveří.
Pokud se týče provozních podmínek, situaci komplikovala okolnost, e dolu Nelson hrozilo nebezpečí průvalu teplických termálních pramenů. Proto se při důlních pracích musila věnovat stálá pozornost porue, která tvořila demarkaci a procházela dobývacím prostorem. Postup dobývání byl proto v její blízkosti kadé čtvrtletí předmětem kontroly komise sloené ze zástupců revírního báňského úřadu v Mostě, teplických lázní, místních úřadů a Mostecké uhelné společnosti.
Vlastní těba ze vech pěti revírů dolu Nelson se soustředila k jediné tění jámě, označené jako Nelson III, ostatních pět jam bylo výduných a jedna vodní (v sousedství tění jámy). Dopravní trasy byly tedy značně dlouhé, co si vyadovalo komplikovanou dopravu. Do roku 1930 se v dole prováděla doprava vozíky a důlní lanovkou. V intencích intenzifikačních opatření, jejich účelem bylo zrychlit dopravu při úspoře pracovních sil, byla v revíru Salesius zavedena otevřená plechová koryta, nátřasné laby a kryté plechové laby. Toto opatření - odmítané tehdejím závodním inenýrem Frantikem Vokáčem jako málo produktivní pro časté poruchy a ucpávání labů - bylo ředitelstvím Mostecké uhelné společnosti kategoricky prosazeno. Dopravní proces byl komplikovaný zejména z revíru Salesius. Z nátřasných labů uhlí padalo do uzavřených plechových labů, z nich se vypoutělo do vozíků a jimi se po směrných chodbách odváelo k místu zvanému "devětaedesátka". Zde se výklopníkem sypalo do hlavního vedení plechových krytých labů o průměru 60 cm, asi 170 cm dlouhých, se sklonem asi 38°. Z nich se uhlí vypoutělo do dopravních vozíků a odtud se elektrickou lokomotivou dopravovalo ke sváné, po ní pak k lanovce a lanovkou konečně k tění jámě Nelson III. Celkem tedy na této trase bylo uhlí sedmkrát překládáno. Při tomto způsobu se ovem vyvinovalo značné mnoství uhelného prachu, který byl větrním proudem unáen a usazoval se ve větrních chodbách. Kromě revíru Salesius se prach nejvíce vyvinoval v V. revíru, značně v místech, kde se vozíky plnily z nátřasných labů. Při volbě tohoto dopravního systému spolupůsobily komplikované úloní poměry. Sloj měla, jak u bylo uvedeno, značný úklon, zvlátě v revíru Salesius. Jáma VIII měla ke sloji hloubku 117,6 m, zatímco tění jáma III 226,6 m.
Pracovní podmínky byly značně ztíené nejen ze zmíněných provozních důvodů, ale i pro vysoké teploty, které v některých částech dolu dosahovaly 32°C, v revíru Salesius a 38°C. Mnohem horí byla vak mimořádná pranost. Přispíval k ní petrografický vývoj uhelné sloje a stupeň jejího prouhelnění. Nelsonské uhlí bylo toti při své vysoké kvalitě velmi křehké a téměř čtvrtina jeho vytěeného mnoství tvořila malou zrnitost, co přispívalo k vývinu uhelného prachu.
Důl Nelson měl značně ztíené provozní podmínky, a dostával se proto do nepříznivé finanční výrobní relace i vůči ostatním důlním podnikům Mostecké uhelné společnosti. Tato situace vedla ke snaze o racionalizaci, předevím mechanizací dopravy. Jak se vak záhy ukázalo, byla méně efektivní ne doprava ruční, která za daných podmínek byla lacinějí a spolehlivějí.
Dne 1. 5. 1940 byl přičleněn k dolu Alexander, ale těil dále v původním areálu. Obnovení těby indikuje nárůst těby na dole Alexander v r. 1941 o cca 120 kt. V roce 1947 byl přes inundační poruchu vyraen spojovací překop, který umonil dotěení uhelných zásob na horní kře při zkrácení dopravních cest na Důl Alexander. Těba byla ukončena v r. 1969 vytěením volných zbytkových zásob.
Eingegeben: 11.3.2021