Šternberk nádraží (Šternberk nádraží) - Obraz SŽ je obrazem státu
Přispěl:
Jiří HemmerSŽ se zhlédla v akčních filmech, v ničení a likvidaci majetku jim nezabrání ani vláda, ani parlament a veřejnost už vůbec ne. Co přijde na řadu jako další?
Kostely a památky? Aby bylo na BUDOUCÍ INVESTICE. Je to jako deja vu, něco co už jsme viděli, co nemá v Západní Evropě obdobu. Změna tedy v roce 1989
nepřišla. Železnice jsou zastaralé zní argument, jistě když 80 let se do nich neinvestovalo, my máme auta zní další, ano jistě všichni si na nějaké auto
vydělali, třeba na demolicích, o to už se stát postaral a taky proto byli zaměstnanci automobilek tak dobře placení.
Lidé jsou jako děti a pouze SŽ a vláda ví co je pro ně dobré. A to ještě nedostala do správy koleje, pak teprve uvidíme jak se železnicí zatočí. My ji přece nepotřebujeme
a všechno se dá převézt po silnici. Pokud nebudou stačit prostě se postaví další silnice a další parkoviště jako v Peci po Sněžkou kde se na parkovací dům peníze našly, na železnici už ovšem nikoliv. Miliardy na stavbu nových a údržbu těch starých se někde najdou. Že bude hluk, smrad a prach? Nevadí, postavíme obchvaty obcí, v tom už máme praxi. Až se zase nedostanete do svého oblíbeného zimního střediska tak nezoufejte. Obec zcela jistě dostane dotace na stavbu širší silnice a dalšího parkoviště.
Jediné rozhodnutí SŽ není správné, elektrifikace trati z Uničova do Libiny je totálně nesmyslná bez optimalizace. Když někdo chce skutečně něco pro železnici udělat, začnou se mu házet klacky pod nohy. Kde jsou tedy ty tolik proklamované práva a svobody? Miliardy a miliardy korun se utrácejí zbytečně, ale to je v pořádku jako je v pořádku ničit státní majetek. Není pochopitelný postup státu a SŽ ve chvíli kdy opravuje komunistické budovy nádraží v Chebu či Pardubicích, kde ústředním prvkem je panelák, symbol komunismu. Celou existenci novodobého státu, si stát vystačil s jedním "stylem", který nazval příznačně funkcionalismus. Důvodem může být i to, že
žádný jiný styl, který by se dal tak nazvat nepřišel ze zahraničí. Evropa měla po válce jiné starosti. Rychle nahradit válečné škody levnými stavbami bez stylu, byl úkol
ve všech státech, které válka těžce poznamenala. Německo postupně obnovuje stará města do krásy a ve stejné době v Československu probíhají demolice a brutální stavby poničí vzhled kdysi idylických míst. Proti rozhodnutím státu není odvolání a neplatí ani argument. Změna nepřišla ani po roce 89. Bohaté Německo si nedovolí
postavit vysokorychlostní trať a staví pouze úseky a ve zbytku využívá původní síť. Stejně se chová i Rakousko, které do značné míry Německo kopíruje. Ale Český stát
musí mít všechno jinak. Jako odstrašující případ toho jak to vždy dopadne mohou sloužit Janské Lázně. Původně půvabné letovisko a lázně pro léčení stavů při pohybových obtížích způsobených především obrnou se proměnilo během komunistické vlády k nepoznání. Krásné dřevěné stavby či stavby s dřevěnými prvky, které jsou tak typické pro horské oblasti, doplněné lázeňskou architekturou byly z velké části poničeny a nahrazeny paneláky, betonovými monstry a v porevoluční historii i dalšími brutálními zásahy. Že se nedá postavit sanatorium stylově? Podívejte se do Jevíčka / 1914-1926 /. Stačí vyjít z jednoduchých forem tradičních staveb a ozvláštnit je stylovými prvky. Ale to o co v Janských Lázních šlo nejvíc, byl zdravý horský vzduch, procházky a prameny o různé teplotě vody. Právě prameny s vyšší teplotou vody, mohly být využity k vytápění domů, místo toho jsou vytápěny parovodem z Poříčské elektrárny která spaluje uhlí. Železnice, která by pomohla zregulovat automobilový provoz i potřebu odstavné plochy pro automobily a propojila by i Pec pod Sněžkou byla zamítnuta pro nedostatek financí, prvotní projekt například počítal s vedením trati v tunelu a nepočítal s napojením Janských Lázní. To je asi stejný nesmysl jako stavba obludných "moderních" budov v horských lázních. Na jejich výstavbu a parkoviště peníze byly. Kde je tedy logika věci?? Žádná prostě není a rozhoduje se chaoticky a nesmyslně. Nakonec země zasažené válkou velmi silně budou a jsou na tom lépe než Česká republika kde válečné škody byly minimální. Stavby budované za komunismu jako "moderní" jsou dávno zastaralé a ve většině zemí je už dávno srovnali se zemí nebo se k tomu chystají. Jsou první na řadě a na jejich místě vznikají kvalitnější stavby. V Čechách budou strašit jistě dlouho, protože pro některé je dokonce vymáhána památková ochrana a jiné se opět zcela nelogicky opravují. Ani po 30 letech jsme se nedokázali zbavit odkazu komunismu a přejít k tržní společnosti a tradičním stylům. Jak velké jsou škody na majetku a společnosti nelze lehce odhadnout, ale jejich trvání dokládá přístup státu. Jsme skutečně na té správné cestě nebo jsme opět zabloudili? Jaký je tedy přínos z konání SŽ?
Ředitel SŽ je mazaný jako thajská opice 🐒, velmi dobře ví, že v případě změny koridorů či ztrojkolejnění tratí, by SŽ musela vykupovat pozemky. A to je samozřejmě hromada starostí a výdajů, lépe se pozemky prodává, podobně jako to udělali ČD v Plzni, z toho jsou peníze a žádné starosti a tak přišel s nápadem přikrýt všechny machinace VRT tedy plánem vysokorychlostních tratí. Jak už bylo popsáno výše je to nereálná představa, že by se u nás postavila, ale vytvoří se iluze. V momentě
kdy převezmou od ČD koleje nic jim nebude bránit provádět co se jim zamane a jedině silný tlak soukromých dopravců může jejich konání zvrátit. Ty ale bude brzdit
představou VRT, SŽ jsou přeci dobří hospodáři a nikdo je nemůže obvinit, že by nepečovali o blaho cestujících a rozkvět železnice. Budou vykřikovat o budoucích
investicích, nutnosti šetřit výdaje, přitom není jasné ani jak si to představuje, protože jediné co ukazují je terminál jakéhosi letiště, hýřit báchorkami, kterým může věřit jenom malé dítě 👶a skutek utek. Až se sejde rok s rokem zase to nic nepřinese než jenom další škody na majetku státu. Po letitých zkušenostech se socialistickým plánováním
a výstavbou si ani člověk nemůže myslet nic jiného.
Vloženo: 13.1.2021