Klattau Bahnhof (Klatovy nádraí) - Historie a vývoj
Beigetragen:
Jiří HemmerPůvodní Klatovské nádraí bylo vystavěno v roce 1876 na trati Plzeňsko - Březenecké dráhy z Plzně do Bavorska přes eleznou Rudu. V roce 1888 protnula Klatovy
dalí spojnice, tentokrát Českomoravské transverzální dráhy. Tím byl vývoj uzlu zakončen a typizovaná budova splňovala tehdejí standarty a v její blízkosti byly
postaveny rovně typizované domy pro zaměstnance dráhy. Větí vzdálenost nádraí od města byla vyřeena zastávkou Klatovy město, která leí na transverzální
trati. Na 20. dubna 1945 byl ohláen nálet spojeneckých sil jeho cílem bylo zabránit přesunu německých vojsk na západ. Budova nádraí dostala několik zásahů
a zhroutila se. Zničeno bylo takté kolejitě a dalí budovy v okolí. Po dlouholetém provizoriu se přikročilo ke stavbě nové budovy a celkové rekonstrukce kolejitě
včetně peronizace. Dandova budova z roku 1959 kopíruje budovy, které stavěly Deutsche Reichsbahn DR během 20 a 30 let 20 století ve Východním a Západním Prusku,
výjimečně i ve Slezsku a Luici, aby nahradily malé ji nevyhovující budovy. Největí takovou stavbou bylo nádraí v Koenigsbergu / Královci /, tehdy největím
městě Východního Pruska. Nejkrásnějí stavbou bylo pak nádraí ve Zhořelci / Goerlitz / v Luici, kde kromě stylové budovy, přibyla i krytá hala nad nástupiti.
Danda ovem vycházel z jednoduích budov, postavených v meních místech, které ale byly důleitými křiovatkami. Provedení celé stavby a na hlavní budovu
není nijak uspokojující, take se nabízí otázka z jakého důvodu je chráněno jako celek. Snaha o stavbu moderních budov nedopadá v Čechách nikdy dobře a
moderní stavby jsou tak ostudou a připomínkou neschopnosti socialistického stavitelství.
Eingegeben: 7.1.2021