Mladá Boleslav nádraží (Mladá Boleslav nádraží) - Historie a vývoj
Přispěl:
Jiří HemmerTurnovsko- Kralupsko- Pražská /TKPE/ dráha zprovoznila nádraží v Mladé Boleslavi v roce 1865. Rakouská severozápadní z Nymburka
si postavila vlastní provozní budovu a Česká severní /BNB/ s tratí od České Lípy tehdy končila v Bakově nad Jizerou.
Pouze místní dráze ze Staré Paky do Mělníka poloha stanice v Čejeticích nevyhovovala a tak si postavila budovu vlastní zcela
mimo, ostatně jedno nádraží mnohem blíže městu už měla /Mladá Boleslav město/ a kvůli vedení trati dále k Mšenu a Mělníku
pro ni nebylo zaústění do stanice nijak výhodné, protože představovalo úvrať.
V 70. letech byla provedena "rekonstrukce" budovy, ale kromě bytové nástavby a použití nevhodných materiálů na podhled verandy
a v dalších částech budovy, nepřineslo žádaný efekt a dnes je budova v tristním stavu. Týká se ale pohledové části, fasády a veranda
svědčí o nechuti správce udržet budovu v příznivém stavu a plánovat její zbourání jak to má ve zvyku.
Využití nádraží ve městě je ovšem limitováno nedostatkem prostoru. Jedno nástupiště tj. dvě provozní koleje do nichž je ještě
zaústěna vlečka, nemohou pokrýt potřebu. Multifunkční dům spolu s autobusovým nádražím na jedné straně a komunikací na
druhé straně nedovolují nádraží rozšířit. Mladá Boleslav podobně jako i jiné obce nevyčlenila dostatečný prostor na rozvoj či
stavbu budovy. Neexistence jasných projektů vede tomu, že se nevytýčí koridor pro železnici, ale zastaví se. To bude mít
v budoucnu následky v podobě demolic těchto objektů a nesmírně to ztíží stavbu kvůli výkupu těchto pozemků.
Problémy na železnici se hromadí od 50 let minulého století. Jak tedy dohnat 80 let zanedbávání a podfinancování železnice?
Postavíme VRT a bude to vyřešené, to napadlo SŽ. Co už je ale zřejmě nenapadlo, je skutečnost, že na stavbu je potřeba
vysoce kvalifikovaná síla. Dát do pořádku železnice z takovém stavu, ve kterém dnes jsou by vyžadovalo 70.000 kvalifikovaných
pracovníků a 20 let usilovné práce. Kde vzít tolik lidí, obzvláště když se nutně musí prostřídat a celkové číslo tak bude mnohem
vyšší. Najmout si zahraniční sílu a odkud jako za doby Rakouska? Italové už zřejmě zájem mít nebudou, obzvláště když
platové podmínky nejsou srovnatelné s EU.
Pak by se dalo uskutečnit spojení Prahy s Libercem za hodinu provedením několika klíčových staveb.
Vloženo: 4.12.2020