Kájov nádraží (Gojau Bahnhof) - Nádraží jako panelák
Přispěl:
Jiří HemmerKdyž přijedete vlakem z Českého Krumlova do Kájova dostanete ránu kladivem do hlavy.
Po nádherném Českokrumlovském nádraží z dob výstavby trati, jakoby jste se ocitli
v hrůzách reálného socialismu 70 let. Zdejší nádraží typ 16/H bylo přestavěno v 70 letech
v souvislosti s výstavbou vlečky do Větřní na panelák. Vzhledem k nedostatečnému
počtu dopravních kolejí v Českém Krumlově, zde vlaky dost často čekají na obrat.
Přitom samotné městečko se svým souborem staveb z pozdní gotiky s dominantním
poutním kostelem Panny Marie by mohlo patřit k turisticky vyhledávaným místům.
Kájov se dočkal železnice v roce 1891 kdy společnost Rakouských místních drah
OELEG dostavěla úsek z Českých Budějovic a dále pak z Kájova stavěla trať do Želnavy.
V Kájově tak byla výtopna a dostatek provozních kolejí na obraty. Podle stránek SŽ
by se nádraží mělo rekonstruovat v roce 2021. Není ovšem v zásadě jasné jakým
způsobem, protože se SŽ je jakákoliv komunikace velmi obtížná ne-li nemožná a tak
se ani nelze ptát, proč nepoužívají dřevěné konstrukce k zakrytí nástupišť, když dřeva
je dost a je levné, navíc by to bylo v krajině esteticky působivé. Ošetřené dřevěné
konstrukce vydrží 70 i 80 let viz. podobné konstrukce v Kladsku, které přečkaly
z 30 let minulého století až do dneška. Pokud by se SŽ snažila hledat úspory
mohli bychom si dovolit kromě optimalizace také některé technické vymoženosti
a to i na místech, kde by jste je nečekali. Ono být moderní neznamená nutně
vzdát se tradice. Nic totiž nestárne rychleji než moderní stavba.
Vloženo: 25.11.2020