Březnice nádraží (Březnice nádraží) - Nádraží jako prodejna Jednoty
Přispěl:
Jiří HemmerNádraží v Březnici leží na Rakovnicko - Protivínské dráze a bylo uvedeno do provozu v roce 1875.
Zásluhu na tom měl ing. Jan Muzika, místní rodák. Muzikovy stavby byly velmi levné, držel se vrstevnic
a zásadně se vyhýbal technickým stavbám. Výsledkem jsou tratě stavěné jako lokálky, které
vyžadují zásadní úpravy pro zvýšení rychlosti jako je tomu v případě trati Březnice - Blatná - Strakonice,
uvedené do provozu v roce 1899.
Původní typizovanou budovu, podobné stále stojí v Jincích, Příbrami, Mirovicích, Čimelicích atd., měla nahradit
budova nová, která by zvýšila kulturu cestování podle socialistických představ. A tak se postavila
prodejna Jednoty, která slouží jako nádraží. Stará budova stála až do poloviny 90 let než ji SŽDC
zbourala a postavila na místě parkoviště. Nikoho nenapadlo ji zachránit a opravit. Každá trať musela
být narušena moderní stavbou, aby byl vidět pokrok. Nikoho nenapadlo, že pokrok by byl v něčem
úplně jiném např. ve zvýšení rychlosti, peronizaci a optimalizaci využití tratí pro spojení Praha - Sušice
a snad ještě dál např. do Kašperských Hor. Ale na tak smělé plány režim nikdy nepomýšlel.
Stačilo přece odstranit jednu budovu a už to vypadalo jako modernizace. Březnici tak zůstala
nejošklivější budova na celé trati. Až budete někdy cestovat vlakem z Březnice tak to co vypadá
jako nákupní středisko Jednoty s parkovištěm je ve skutečnosti nádraží.
Vloženo: 25.11.2020