Skvrňanská ulice (Skurnianer Strasse) - Skvrňanská a přilehlé ulice
Přispěl:
Karel ŠimánaHlavní silnice vedoucí z centra Plzně do dnes již zaniklé vesnice Skvrňany a dále směrem na Domažlice a Stříbro. Od roku 1878 nese název Skvrňanská ulice úsek od křižovatky s Rybářskou a zaniklou Vidmanovo ulicí jakožto pokračování Přemyslovy ulice až ke křižovatce s Křimickou ulicí na okraji obce Skvrňany, kde dál pokračovala jako Hornická. Skvrňanská třída byla tvořena souvislou řadou dvou- a třípodlažních činžovních domů po obou stranách. Ulice byla do přestavby dlážděná a od roku 1899 jí prochází tramvajová trať. V 70. letech byly zbourány domy v západní části ulice, mezi Křimickou a Tylovou ulicí. Tato část byla později začleněna do Hornické, dnes Domažlické ulice.
Opuštěna byla také část Křimické ulice mezi Hornickou a Vejprnickou. Naopak Vejprnická ulice byla prodloužena ze Skvrňan až ke křižovatce Tylova/Hornická/Skvrňanská, kam byla přeložena v roce 1973 také tramvajová trať vedoucí až do sídliště Zadní Skvrňany budovaného od konce 60. let.
V 80. letech byla v souvislosti s rozšířením ulice a výstavbou nového autobusového nádraží zdemolována celá jižní část Skvrňanské třídy (lichá čísla domů) a několik přilehlých ulic. Podobný osud postihl také navazující Přemyslovu třídu a Palackého náměstí, kterým se věnuje samostatný článek.
Ulice U Zbrojovky (1914-26 Škardova) vedla v prostoru mezi Tylovou a Skvrňanskou (u počátku dnešní Husovy).
Dělová ulice vedla v prostoru mezi Tylovou a Skvrňanskou v místech dnešního náměstí Emila Škody a CAN.
Ulice U Škodovky (1878 - 1945 Vidmanova) vedla v prostoru mezi Tylovou a Skvrňanskou souběžně s Kotkovou ulicí.
Část Husovy ulice (demolice bloku Skvrňanská-Dělová-Husova).
Ze Skvrňanské třídy dodnes existuje jen severní část (sudá čísla domů 2 - 44, 50 - 54).
Vloženo: 17.11.2020