Havlíčkův Brod nádraží (Deutschbrod Bahnhof) - Smutná historie
Přispěl:
Jiří HemmerNádraží bylo vybudováno podle plánu architekta Carla Schlimpa v roce 1870, jako budoucí důležitý
přestupní uzel na trase Rakouské severozápadní dráhy z Berlína do Vídně.
Na počátku 20 stol. byla budova rozšířena o atypický přístavek podél kolejiště trati z Kolína.
V roce 1972 začala opět zcela zbytečná výstavba nového nádraží, která byla ukončena v roce 1980.
Tkzv. Bruselský styl, kterým se stavba honosí v podstatě žádným stylem není. Jedná se o dobové
představy vzhledu drážních budov, které byly kopírovány v Západním Německu, kde bylo třeba
po válce rychle postavit velké množství levných budov.
V podstatě zničili originál, aby postavili levný paskvil. Taková byla doba 70 a 80 let.
Když se podíváme na stavbu výpravní budovy v Českém Brodě architekta Kouly z let 1928-1929,
možná zůstanete v údivu jak stylově čisté budovy se stavěly ještě za první republiky a jak
krátkou dobu trvala výstavba oproti 8 letům stavby v Havlíčkově Brodě s tak otřesným výsledkem.
Tyto omyly komunistů mají být zakryty předkládáním výstavby rychlých tratí a také přístupem SŽDC,
které jak také jinak v osobě ředitele poklonkuje státu. Co ale naprosto překvapilo, byl přístup zastupitelů
Brna, kteří bez skrupulí a čti schválili projekt nového nádraží v Brně bez možnosti národního
referenda, který nic nevyřeší a bude stát jenom obrovské peníze. Je vidět, že socialismus
neskončil a lidé se z nechutné hry komunistů dosud nepoučili.
Dopadne to jako s magistrálou v Praze, kterou nikdo nemá dnes ochotu řešit a centrem projíždí
milióny aut.
Vloženo: 6.9.2020