PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Dětřichov nad Bystřicí nádraží (Dittersdorf) - Vznik, vývoj a koncepce železničních staveb v Rakousku - Uhersku

Přispěl: Jiří Hemmer

Od počátku stavby železnic měly drážní budovy svoje nezastupitelné místo,
v řízení dopravy, překládky a uchovávání zboží a zcela jistě se staraly i o komfort
cestující veřejnosti. V době koňské dráhy, byl takovým místem hostinec.
Cestující si odpočali, najedli se a mezitím se vykrižovali s protijedoucím
dostavnikem a kolej byla volná takže se mohlo pokračovat.
S vývojem parních lokomotiv a stavbou železnice se bezpečnost na tratích
stala prioritou. Vlaků na tratích přibývalo a pokud nebyla trať vícekolejná,
bylo nutné, aby se v určitých místech vlaky bezpečně minuly.
K tomu sloužila dopravna, místo kde se přes výhybky dostal vlak na
vedlejší kolej a mohl po vykřižování pokračovat svým směrem.
Velmi důležitými body na širé trati se staly strážní domky / Waechterhaus /.
A tyto strážní domky se pak staly základem pro geniální a velmi sofistikovaný
koncept drážních budov. Budov, které se svojí jednoduchostí, obrovskou variabilitou
a stylovostí staly tváří železnice. Původní jednoduchý strážní domek
se v půdorysu násobil mnohočetně t.j. dvakrát, třikrát, čtyřikrát atd.
Například čtyřnásobný strážní domek stál na horním nádraží v Karlových
Varech, Vierfaches Waechterhaus jak je označen v plánech Generální
inspekce Rakouských drah sloužil jako obytná budova pro personál.
Jednotlivé železniční společnosti převzaly tento základní koncept a
po svém vytvořili projekty k jednotlivým drážním budovám. Nestane
se, že by dvě budovy byly zcela stejné, byť by se lišili pouze v přístavku.
Proto byla obrovskou ztrátou demolice původní budovy ve Žďáru nad
Sázavou, kde byly propojené dvě budovy z projektového listu 16H.
Stejný koncept pro vedlejší trati převzal i ZVKČ / Zemský výbor Království
Českého /, který jako vhodné pro tyto trati doporučoval menší budovy,
dost často to byl pouze strážní domek jako obytná a administrativní
část a k tomu je přistavěna část pro cestující, čekárna, výdejna jízdenek,
příjem zavazadel a zásilek. Železniční architektura byla vždy specifická
a řídila se požadavky provozu a také pohodlím cestujících.
Pokud se domníváte, že Mozart, Liszt, Dvořák nebo Strauss byli hudlaři, pusťte
si Uherskou rapsodii číslo 2, pokud se domníváte, že zazpívat árie z
La Traviaty či Toscy zvládne každý, dejte prostor Marii Callas, kterou
kromě milionů lidí po celém světě milovala i Britská královská rodina.
Skutečně ne každý všechno zvládne, ale každý může přispět do společného.
Bourání geniálních staveb se zdá být více nešťastným než užitečným příspěvkem,
že kterého je více škody než užitku.

Vloženo: 12.8.2020



Komentáře a upřesňující informace


...proč??? [Honza Reiter 12.9.2020 07:13] | Reagovat
...Proč pletete do informací o ohrožené nádražní budově Mozarta, Liszta, Bacha....- toho jsem tam uvedl já.. Protože, když vy o Dvořákovi, tak proč já bych nemohl uvést Smetanu nebo Bacha- opravdu souvislost nechápu Příspěvek jsem četl opakovaně, logiku v tom nevidím??! Tak nevím, kdo je mimo(ň)???
...proč? [Stanislav Bechný 12.9.2020 13:53] | Reagovat
Hoši, nechcete se jít provětrat do lesa? Absolutně nechápu proč jsou výše uvedení skladatelé hudlaři a myslím, že tyto věci na naše stránky nepatří. Hezký den, Bechný
Re: ...proč? [Jiří Hemmer 12.9.2020 16:09] | Reagovat
Pokud nechápete, nečtěte to. Na vysvětlenou: architektura stejně jako hudba
patří mezi umění a má ve výsledku povznášet ducha. V praxi to znamená, že když chcete něco dělat, musíte to umět.
A u nás se nejdřív bourá a pak teprve myslí. Tyto stránky jsou sami o sobě toho důkazem.
 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 41 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist