Brno - nádraní pota (Brno - "pota 2" (původní budova)) - Zajímavosti z potovnictví před rokem 1914
Beigetragen:
Jan TomáekJistá zajímavost potovnictví z evropského hlediska je první trvale provozované potovní spojení, které roku 1490 prosadil Maximilián I. - kdy linka Dutch Post Course spojila Innsbruck s Nizozemskem a Itálií.
Předzvěstí státního potovnictví byla Dvorní pota Rudolfa druhého - jinak Hofpost - která vyjíděla z Prahy ve dvou kursech a to do Vídně a do Augsburgu - do tohoto města inspirována právě na popud místních obchodníků. Na závěr vlády z tohoto nápadu sice císaři zůstaly spíe dluhy, ale v podstatě se jednalo o cestu správným směrem.
Dalí důleité období rozvoje pot u nás nastalo za vlády Karla VI., kdy byla potovní sluba převzata do státní správy. Ale ne docela - privilegium poskytování potovních slueb rovně rod Paarů, v některých oblastech rovně působili místní - takzvaní dědiční potmistři. v evropském měřítku je moná jetě známějím rodem poskytujícím potovní sluby rod Taxisů - působící předevím v severní itálii.
Marie Terezie v podstatě pokračovala v zestátňování potovnictví a s rodem Paarů byl vyjednán kompromis - takzvaný - takzvaný "reces" kdy Paarům byl ponechán titul a funkce nejvyího dvorského a generálního potmistra, skutečné provozování potovní odpravy a výběr potovného převzal vak stát.
Doručování listovních zásilek vdy souviselo s dostavníkovou dopravou, kde se přepřahalo a obvykle zde byl sjednán i nocleh. Potmistři těchto potovních stanic zpravidla bývali i hostinskými - a stanice tak slouila i jako zájezdní hospoda. K významným činnostem správců pot patřila doprava novin, která pro ně skýtala vítaný přivýdělek. Pota dopravovala různá avisa a zprávy o událostech ve světě.
Kromě potovních stanic rovně začínají roziřovat tzv. listovní sběrny. Podstatou tzv. listovních sběren byl sběr dopisů a korespondence v místě, kde nebyla potovní stanice. (K Potovní stanici Cheb například náleela sběrna Karlovy vary).
Zajímavé bylo hodnostní označení označení potovních úředníků a dalích zaměstnanců. Titul potmistr byl původně vyhrazen pouze pro správce zemské potovní stanice - například v Praze, správcí jiných potovní stanic byly označováni buďto jako správce nebo jiným - zpravidla německy znějícím pojmenování, i podřízení doručovatelé, poslové či kurýři byli titulováni různě, asi nejznámějí jméno postilion. Posléze se titul potmistr - či vrchní potmistr zavadl i pro ostatní správce potovních stanic.
Postupem času se potovnictví upevňovalo i administrativně - v Předlitavsku stalo řídící institucí pot se stalo ministerstvo obchodu,
V polovině první světové války byly v roce 1916 vytvořeny první potovní schránky v Rakousku, a o dva roky později první civilní letecká pota na světě.
(různé zdroje - předevím internet - upraveno)
Eingegeben: 20.3.2020