Brno - "pošta 2" (původní budova) (Brno - nádražní pošta) - Zajímavosti z poštovnictví před rokem 1914
Přispěl:
Jan TomášekJistá zajímavost poštovnictví z evropského hlediska je první trvale provozované poštovní spojení, které roku 1490 prosadil Maximilián I. - kdy linka Dutch Post Course spojila Innsbruck s Nizozemskem a Itálií.
Předzvěstí státního poštovnictví byla Dvorní pošta Rudolfa druhého - jinak Hofpost - která vyjížděla z Prahy ve dvou kursech a to do Vídně a do Augsburgu - do tohoto města inspirována právě na popud místních obchodníků. Na závěr vlády z tohoto nápadu sice císaři zůstaly spíše dluhy, ale v podstatě se jednalo o cestu správným směrem.
Další důležité období rozvoje pošt u nás nastalo za vlády Karla VI., kdy byla poštovní služba převzata do státní správy. Ale ne docela - privilegium poskytování poštovních služeb rovněž rod Paarů, v některých oblastech rovněž působili místní - takzvaní dědiční poštmistři. v evropském měřítku je možná ještě známějším rodem poskytujícím poštovní služby rod Taxisů - působící především v severní itálii.
Marie Terezie v podstatě pokračovala v zestátňování poštovnictví a s rodem Paarů byl vyjednán kompromis - takzvaný - takzvaný "reces" kdy Paarům byl ponechán titul a funkce nejvyššího dvorského a generálního poštmistra, skutečné provozování poštovní odpravy a výběr poštovného převzal však stát.
Doručování listovních zásilek vždy souviselo s dostavníkovou dopravou, kde se přepřahalo a obvykle zde byl sjednán i nocleh. Poštmistři těchto poštovních stanic zpravidla bývali i hostinskými - a stanice tak sloužila i jako zájezdní hospoda. K významným činnostem správců pošt patřila doprava novin, která pro ně skýtala vítaný přivýdělek. Pošta dopravovala různá avisa a zprávy o událostech ve světě.
Kromě poštovních stanic rovněž začínají rozšiřovat tzv. listovní sběrny. Podstatou tzv. listovních sběren byl sběr dopisů a korespondence v místě, kde nebyla poštovní stanice. (K Poštovní stanici Cheb například náležela sběrna Karlovy vary).
Zajímavé bylo hodnostní označení označení poštovních úředníků a dalších zaměstnanců. Titul poštmistr byl původně vyhrazen pouze pro správce zemské poštovní stanice - například v Praze, správcí jiných poštovní stanic byly označováni buďto jako správce nebo jiným - zpravidla německy znějícím pojmenování, i podřízení doručovatelé, poslové či kurýři byli titulováni různě, asi nejznámější jméno postilion. Posléze se titul poštmistr - či vrchní poštmistr zavadl i pro ostatní správce poštovních stanic.
Postupem času se poštovnictví upevňovalo i administrativně - v Předlitavsku stalo řídící institucí pošt se stalo ministerstvo obchodu,
V polovině první světové války byly v roce 1916 vytvořeny první poštovní schránky v Rakousku, a o dva roky později první civilní letecká pošta na světě.
(různé zdroje - především internet - upraveno)
Vloženo: 20.3.2020