Ringhofferovy závody (Ringhofferovy závody ) - Ringhofferovy závody
Beigetragen:
Jan TomáekFrantiek Ringhoffer zaloil roku 1852 továrnu na elezniční vagony mezi ulicemi Plzeňskou, Kartouzskou a Kartouzskou uličkou. První vůz byl vyroben r.1854. Od roku 1867 začala firma vyrábět tak. Za est let po nákladních vagonech začal Ringhoffer s výrobou vagonů osobních.é budoucí pýchu celé vagonky - salonní vozy. Za est let po nákladních vagonech začal Ringhoffer s výrobou vagonů osobních.
Je záhodno připomenout, e tehdy jetě nebyly ani vlečky, ani nádraí Západní dráhy (1862) natopak elezniční most (1871). První vagóny se dopravovaly na dnení Masarykovo nádraí na speciálním valníku o esti silných kolech s mohutnou gumovou obručí. S pomocí navijáku, sochorů a klínů sehraná parta čtyř a pěti chlapů vytáhla vagon na vůz, osm silných valachů ve čtyřspřeí zabralo a mohutný povoz se vydal na náročnou několikahodinovou cestu křivolakými praskými uličkami po kočičích hlavách praského dládění. Teprve Hybernská ulice ústí při vlečce do kolejitě nádraí. Dopravu vagonů po vlastní ose umonila a Ringhofferova vlečka k novému smíchovskému elezničnímu mostu.
Výrobní program dále zahrnoval parní stroje, kotle, zařízení pro pivovary, mlýny a pily.
Areál, vybudovaný do konce 70. let 19. století, se skládal ze dvou strojíren, kovárny, soustruny s kotelnou a strojovnou, montovny vagonů, strojírny pivovarských strojů, slévárny, kotlárny, kancelářské budovy, vrátnice, plynárny, vlečky a vily s pozdně klasicistní fasádou rezidence Ringhofferů.
Závod byl rozířen na dalí pozemky v katastru Smíchova slévárenské provozy byly přesunuty do závodu v Kříové ulici, na jejich místě vznikly montovny vagonů.
V novém závodě, Tylovce podél dnení ulice Stroupenického, pracovaly od roku 1870 truhlářské dílny, nýtárny a montovna vagonů.
Kolonie domů pro zaměstnance vznikala od roku 1870 na Mrázovce.
V roce 1880 byla vybudována vlečka ke smíchovskému nádraí. Od roku 1911 se podnik specializoval na produkci kolejových vozidel, co mělo za následek dalí modernizaci a výstavbu irokorozponových hal při Plzeňské ulici, jejich strojní vybavení slouilo a do 90. let 20. století.
Po znárodnění nesla smíchovská továrna název Vagonka TATRA Smíchov, n. p., později se stala součástí koncernu ČKD. Byla největím výrobcem tramvají na světě, vozy řady T se staly legendou
. Na místě budov Ringhofferových závodů v Praze na Smíchově dnes stojí multifunkční obchodní středisko Nový Smíchov, včetně torza původního průčelí tovární haly z roku 1916.
(zdroj: industriální topografie - upraveno)
Eingegeben: 29.6.2019