Tra Praha-Vysočany-Praha-Těnov (Tra Praha-Vysočany-Praha-Těnov) - Zbytky tratě z Vysočan na Těnov
Beigetragen:
Jan TomáekVycházíme-li z Vysočan, je nejlepí a neprudíme nádraáky) vyjít z podchodu a odbočit vpravo. Podél opěrné zdi dojdete k podjezdu a teprve za ním vylapanou cestičkou vystoupáte do kolejitě. Za místem odbočení těnovské tratě je asi 100metrový úsek průchozí přímo po koleji, dále u raí mladé stromky. Projdeme kolem zničeného seřaďovacího návěstidla a cca po 250 metrech, v místě, kde se těleso odklání od hlavní tratě, koleje končí. Cestičkou v hustém trní dorazíme k mostu přes Rokytku, který byl sundán před několika málo lety. Tady je nutné slézt dolů (doporučuji levý svah) a dát se vpravo podél potoka k silničnímu mostu. Pak se vrátíte k elezničnímu mostu, výstup nahoru je zde jednoduí, nejlépe je začít vpravo a za pilířem traverz na levý svah a vzhůru.
Za mostem vak násep pokračuje jen asi 50 metrů, zbytek náspu byl odtěen při stavbě silniční estakády. Mapy v těchto místech uvádí i vlečku, odbočující směrem zpět do areálu libeňského lihovaru, zbouraného v 80. letech.
Původní trasa dále vedla přímo mezi domy ulicí "Na ertvách" do dolního libeňského nádraí. Budova stanice sice zůstala zachována, ale slouí potřebám Metrostavu, který má celý areál oplocen. Lepí neli dohadování se s ostrahou je obejít celý areál zleva či zprava a dostat se do Vojenovy ulice, odkud lze jednodue vejít do západního konce dolního nádraí. Zde jsou jetě zachovány výhybky i koleje, bez problémů si lze prohlédnout i budovy bývalého nákladního obvodu. Zvlátní upozornění - pro hlubí průzkum je dobré nebýt sám, místní "domovci" by mohli dělat problémy. Stavědlo je dnes soukromým majetkem, podle vzhledu soudím, e v něm bydlí nějaký příznivce eleznic. Patky mostu přes ulici vábky jsou krásně zachovány.
Západně od ulice vábky lze sice vylézt na těleso a prohlédnout si pár výhybek, ale velmi rychle skončíte u plotu, za ním je areál podniku "Praské strojírny". Původně se těleso v těchto místech dostalo a na břeh Karlínského přístavu. Vy pokračujte návratem na Sokolovskou ulici, po ní půjdete dolů a k budově Českého statistického úřadu (je na levé straně). Tady je monost uhnout doprava a vrátit se po tělese ke druhému konci zmíněného podnikového areálu.
Dále je to ji jednoduché - těleso vede těsně podél Sokolovské, nejdříve je hustě zarostlé, a později se dá jít i přímo po něm (řidiči nechápou). Nepřehlédněte zachovalý podchod pro pěí u Urxovy ulice, za ním se těleso stočí doprava a končí odřezem v aldově ulici. Tady stávala osobní zastávka a za ní byl most přes vltavské rameno Karlínského přístavu.
V prostoru bývalého Rohanského ostrova je dnes velké mnoství skladů, v převáné větině jde o původní budovy. Není mi bohuel známa přesná topografie těnovského nádraí, ale je jisté, e sklady patřily do jeho nákladního obvodu. Někdy kolem roku 1987 se mezi sklady dalo projít po zbytcích kolejitě, dnes jsem ji situaci nezkoumal. Z toho, co stálo za Negrelliho viaduktem, nezbylo vůbec nic (jak kadý ví).
/převzato z internetu po r. 2000, mírně upraveno, iniciály autora JČ/
Eingegeben: 6.4.2019