elezniční areál Holeovice-Bubny (elezniční areál Holeovice-Bubny) - elezniční vlečka do Holeovického přístavu
Beigetragen:
Jan TomáekV Holeovicích se nacházela skutečná lahůdka pro elezničního pozorovatele toti vlečka z Bubenského nádraí do přístavu.
Roku 1900 byla uvedena do provozu tramvajová tra z Letné, přes Bubenské nábřeí a Plynární ulicí k vozovně a Ústředním dílnám Elektrických drah v holeovické Centrále. V rámci napojování holeovického přístavu na elezniční tra byla v roce 1910 uvedena do provozu elezniční vlečka, která při své cestě z bubenského nádraí musela překročit Plynární a Argentinskou ulici a tedy i dvakrát vykřiovat tramvajové tratě.
Zatímco v Plynární ulici eleznice překročila ji dávno provozovanou tramvajovou tra, v navazující Argentinské ulici měla prvenství naopak elezniční vlečka a teprve 17. ledna 1936 se začala oficiálně křiovat s tramvajovou tratí na Pelc-Tyrolku. elezniční vlečka známá té pod jménem Holeovická přístavní dráha slouila nákladní dopravě z holeovického přístavu a napojeno na ní bylo také mnoství vleček jednotlivých průmyslových a potravinářských závodů. Obě křiovatky s tramvajovými tratěmi musel střeit elezniční zřízenec, který praporkem nebo za zhorené viditelnosti lucernou zastavoval pouliční provoz, aby měl vlak zajitěnou přednost. Kvůli zvyující se frekvenci pouliční dopravy střeili kadou z křiovatek následně dokonce dva elezniční zřízenci a to a do druhé poloviny edesátých let, kdy byly křiovatky opatřeny světelnými signalizacemi. Později vzniklá křiovatka v Argentinské ulici byla naopak první, která zanikla. 15. ledna 1971 byla zruena tramvajová tra Argentinskou ulicí dále na Pelc-Tyrolku, a tak přeívala ji pouze křiovatka v Plynární ulici. Teprve po dokončení nového napojení holeovického přístavu do nového holeovického nádraí v roce 1986 byl úsek vlečky přes Argentinskou a Plynární ulici vyuíván ji jen minimálně. Kříení s tramvajovou tratí bylo následně velijak zaasfaltováváno, styk tramvajových a elezničních kolejnic byl zavařen, take projet tu mohly ji jen tramvaje a část vlečky se následně ztratila pod asfaltem rekonstruovaného chodníku. Kříení vak leelo v zemi a do roku 1998, kdy bylo v rámci tramvajové výluky mezi 25. červnem a 16. červencem sneseno. S přeruením přes Plynární ulici vak nadále v zemi zůstala leet jinak celá vlečka. V posledních letech vak dolo k jejímu částečném rozkradení, kdy kolejnice neleící v uliční úrovni zmizely ze svých pozic a na místě jsou ji jen prace...
(podle textu dříve dostupného na internetu)
Eingegeben: 6.4.2019