PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Brno - kolonie v ulici Nezamyslova (Brno - kolonie v ulici Nezamyslova) - Vagónová kolonie

Přispěl: Jan Tomášek

Vagónová kolonie - "Vagónka" - byla řádka domků v pokračování ulice Nezamyslovy v Brně - Židenicích. Ulice končila klenutým malým podjezdem pod kolejovým drážním tělesem jednokolejné tehdy tratě, která běžela od Komárova severním směrem, úrovňovou křižovatkou s ulicí Táborskou, k židenickému nádraží. Za podjezdem pokračovala nezpevněná cesta, na jejíž severní straně stálo asi 10 domků, vybudovaných skutečně z železničních vagonů, různě obezděných a přistavovaných.

Před domky byl pás malých předzahrádek, které byly oplocené dřevěným laťkovým plotem. Kolonie stála na pozemku, který zřejmě byl drážním majetkem, kterým je až dodnes. Na katastrálním plánu z roku 1887 již je dráha i pozemek zaznamenány. Kolonie mohla vzniknout asi na počátku 1. republiky, možná v období krize, patrně v době, kdy byla současně zastavěna nájemnými domy i severní část ulice před podjezdem. Ulice Nezamyslova se v té době jmenovala Hálkova.

Na počátku 2. sv. války se začala budovat nová železniční kolej, vedle dosavadní tratě rostly pilíře pro umístění nového ocelového mostu, ale stavba byla přerušená, protože začala válka. V té době byly asi dva první domky pro novou trasu trati zbourány, ale ty ostatní tam vydržely zhruba do zač. padesátých let 20 stol. Na východním konci byla malá dřevěná bouda, asi původně nějaký obchod, ve které bydlel starý pán, který se zabýval flikováním hrnců, drátováním a drobnými zámečnickými opravami /flikování byl proces, kdy z obou stran hrnce se k děravému místu přiložila plechová podložka s dírkou, a ty se stloukly k sobě nýtem/.

V kolonii bydleli původně spořádaní obyvatelé. Bydlela tam například Marie Čermáková, studentka tehdy Reálného gymnázia na Křenové ul., která byla přebornicí ve skocích do vody, později trenérkou československých reprezentantů.

Domky byly později opuštěny a zbourány všechny, protože tato plocha byla dráhou využita na stavbu další trasy, takže nyní tam jsou mosty dva, ale původní projekt byl zřejmě přepracován, západní trasa vede v jiné poloze. Avšak původní rozestavěný pilíř, z lícové strany krásně vyzděný kamennými bosovanými kvádry, zůstal na místě. Ulicí nyní projíždí tramvaj směrem ke Stránské skále.

Eva Mattušová (podle poznámky zde) – drobné úpravy Jan Tomášek


Vloženo: 21.3.2019



Komentáře a upřesňující informace


Žádný záznam

 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 63 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist