PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Břidličná (Friedland an der Mohra) - Proč se v současnosti bourají nádraží

Přispěl: Jiří Hemmer

Odpověď na tuto otázku je velmi jednoduchá. Protože nedošlo k žádné dohodě o financování oprav drážních budov mezi Českými drahami a obcemi na jejichž katastru budovy leží. České dráhy starost o drážní budovy otevřeně odmítly, stejně jako odmítly provozovat nákladní dopravu na mnoha vedlejších tratích a některé obce nemají prostředky na opravy vyčleněné. Mnohdy mají napjatý rozpočet a nehledají se ani alternativní možnosti např. svépomocná oprava, odprodej apod., protože zadarmo nikdo opravovat nic nebude, něco totiž stojí materiál a práce.
Tak se do toho vložil stát, respektive státní organizace Správa železniční dopravní cesty SŽDC, budovy se zbourají a na místě se postaví levná betonová budka. Co na tom, že kvalita a služby na železnici utrpí a co na tom, že úroveň klesá čím dál tím víc.
Nic podobného se ale neděje v jiných evropských zemích, z bourání a ničení se tu stal zvyk a to i přesto, že stavba jakékoliv budovy dopravny by byla dnes dražší než její oprava. Stát se nechová dobře a někdo by mu to měl říct, už jenom proto, že nádraží z doby Rakouska-Uherska je tu většina. Budou tedy všude stát pouze betonové budky? Silnice také nejsou všude rentabilní a stát hradí opravy a kdoví kdy se vrátí stamiliony investované do D8. SŽDC si vždy nějakou výmluvu najdou. Každý holt nakládá s dědictvím po svém, někomu zřejmě stále ještě v očích září hvězdy šťastné moderní budoucnosti, v jiných zemích jsou skromnější, s dědictvím nakládají rozumně a mají šťastný život...….
Železnice budované Rakouským státem a soukromými společnostmi před 150 lety! byly v převážné míře budovány velmi levně.
Jednalo se o mezistátní spojnice doplněné postupně sítí místních tratí různého významu. Od doby Rakouska-Uherska se změnilo správní členění tzn. nemusí vždy vyhovovat směrově, změnily se nároky na dopravu tzn. vzhledem k požadavkům rychlého a přímého spojení nevyhovují především místní tratě a bylo by potřeba zvážit jejich úpravu, která spočívá v budování technických staveb a také přeložek z původního koridoru případně doplnění sítě v exponovaných či chráněných oblastech. Železniční doprava je nejekologičtější dopravní systém, na obrovský výkon potřebuje málo prostoru, zásahy do krajiny nejsou tak devastující jako u silnic a navíc zdobí krajinu kamennými technickými stavbami /viadukty, mosty, tunely/. Pokud mohu sledovat postupy takzvané modernizace, mám obrovskou obavu. Drážní budovy z období Rakouských drah byly původně reprezentativní, jednoduché a zapadaly do okolního prostředí. Jak ale v mnoha případech dopadly po neodborných úpravách a rekonstrukcích.

Vloženo: 19.6.2018



Komentáře a upřesňující informace


Hrubá Voda - Groswasser [Igor Hendrych 8.7.2018 22:45] | Reagovat
Velmi dobrý postřeh...v Hrubé Vodě existuje krásná secesní nádražní budova, která je ovšem taky památkově chráněna. Český stát jehož jedna společnost budovu vlastní a druhá ji památkově chrání, to provedl zcela v těchto intencích...budovu prodal soukromému vlastníkovi, neboť ji zbourat nemohl. Jinými slovy...ať ten barák spadne na hlavu někomu jinému. Dalších komentářů na adresu tohoto státu se raději zdržím.
Re: Hrubá Voda - Groswasser [Jiří Hemmer 11.7.2018 13:43] | Reagovat
Osobně mám pocit, že to co by České dráhy mělo trápit mnohem více než drážní budovy, je větší využitelnost tratí.
Toho se dá dosáhnout dostavbou či úpravou nevyhovujících úseků. Dodnes nebyla postavena ani trať na letiště v Ruzyni, natož do Karlových Varů. O spojce z Milovic na boleslavskou trať už se ani nehovoří a tak by se dalo pokračovat dlouho. Skoro by se zdálo, že v tom není tržní logika. Samotné budovy sloužily vždy ke služebním účelům a měly vyčleněné prostory pro cestující, aby nemuseli při čekání na vlak sedět v mrazu v betonové budce. Hrubá Voda byla letoviskem a výletním místem pro Olomoučany.
Chráněná by mohla být i původní budova v Krnově, pokud by ještě stála.
Hrubá Voda / Grosswasser [Igor Hendrych 8.7.2018 23:10] | Reagovat
http://www.hanackenoviny.cz/wp-content/uploads/2018/04/Hruba-Voda-1@2x.jpeg
 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 21 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist